دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت عروسک پارچه ای با الگو و توضیحات ساده مرحله به مرحله

  • زهرا خانزاده
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

این مطلب از آرگا را برای علاقمندان به دوخت انواع عروسک، به ساخت عروسک پارچه ای اختصاص داده ایم، که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد.

از جمله هنر های مورد علاقه و جذاب به ویژه برای خانم ها، هنر عروسک سازی و ساختن عروسک می باشد که با استفاده از وسایل متنوع و مختلف می توان زیباترین عروسک ها را در مدل های متنوع درست کرد. از این رو در ادامه این بخش، نحوه ساخت عروسک پارچه ای را ارائه می نمایم که خواهشمندیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عروسک پارچه ای نیز همچون عروسک های نمدی و عروسک با کاموا را می توان به راحتی در منزل بسازید و از طریق ساخت این عروسک ها درآمدزایی کنید و یا آن ها را به کودکان هدیه دهید.

آموزش ساخت عروسک پارچه ای با موهای فر

برای دوخت عروسک با پارچه می توان از انواع پارچه با طرح و رنگ های مختلف استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که برای دوخت سر و دست و پای عروسک باید پارچه های بدون طرح را مورد استفاده قرار دهید.

وسایل لازم برای ساختن عروسک پارچه ای عبارتند از:

  • الگوی عروسک
  • تکه ای پارچه قابل شستشو با ابعاد ۱۰ تا ۱۸ اینچ
  • پارچه پنبه جرسی مربعی شکل در ابعاد ۱۰ اینچ
  • سوزن
  • نخ رنگی
  • مقداری پنبه با پلی استر پنبه ای
  • نخ کاموا ضخیم (برای موهای عروسک)
  • چاپستیک (چوبک غذاخوری)

مرحله اول:

در ابتدا باید پارچه قرمز رنگ قابل شستشو با ابعاد ۱۰ تا ۱۸ اینچ را تا بزنید و الگوی عروسک را به گونه ای روی پارچه قرار دهید و برش بزنید که قسمت رویی بدن عروسک و پشت عروسک از قسمت شانه به هم متصل باشد. سپس برای برش الگوی سر عروسک باید از پارچه جرسی کرم رنگ در ابعاد ۳ تا ۷ اینچ استفاده نمایید. همچنین از پارچه کرم رنگ نیز، چهار مربع در ابعاد ۲ اینچ برش بزنید تا آن ها را برای ساخت دست و پاهای عروسک مورد استفاده قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

الگو عروسک پارچه ای

مرحله دوم:

در این مرحله باید قسمت پشت و رویی بدن عروسک را بدوزید، البته بهتر است دوخت و دوز را بهتر است ابتدا از لبه ی بیرونی یک پای عروسک شروع کنید و تا قسمت زیر بازوی عروسک ادامه دهید. سپس سمت دیگر بدن عروسک(به همان طریق که گفته شد) و بعد لبه های داخلی پای عروسک را بدوزید. البته در قسمت دوخت های منحنی مانند، یعنی در زیر بازوها و لبه داخلی پای عروسک باید چرت بزنید تا به هنگام برگرداندن کار پارچه جمع نشود.

برای دوخت پارچه سر عروسک نیز باید، پارچه مستطیلی شکل را از وسط تا بزنید و یک دوخت منحنی شکل را روی آن انجام دهید مقدار درز نگهداری شده در هر دو طرف پارچه باید ۱/۸ اینچ باشد.

مراحل دوخت عروسک پارچه ای

مرحله سوم:

در ادامه ساخت عروسک پارچه ای باید از پشم یا پنبه پلی استر، سه نوار با ابعاد ۲ تا ۷ اینچی برش بزنید و بعد در مرکز این سه نوار که به حالت ستاره روی هم قرار گرفته اند، یک توپک پشمی با قطر ۲ اینچ بگذارید و سپس با این نوارها روی توپک را بپوشانید(به حالت رول). آنگاه آن را به وسیله چوبک غذاخوری چینی ها یا همان چاپستیک درون سر عروسک قرار دهید و در نهایت به وسیله انگشتانتان ناهمواری های سر عروسک را مرتب کنید.

آموزش دوخت عروسک های پارچه ای

مرحله چهارم:

در این مرحله باید، تکه ای نخ ضخیم هم رنگ با پارچه سر عروسک را دور سر عروسک بپیچانید تا قسمت گردن عروسک نیز مشخص شود و انتهای گردن را نیز با نخ و سوزن بدوزید.

همچنین برای دست ها و پاهای عروسک نیز باید همانند تصویر زیر از پشم و نخ هم رنگ با پارچه دست و پاها استفاده کنید.

دوخت و دوز عروسک های پارچه ای

مرحله پنجم:

ابتدا باید بدن عروسک را از پشم پر کنید و با استفاده از نخ و سوزن قسمت سر و دست ها و پاهای عروسک را به بدن آن بدوزید.

وسایل لازم برای دوخت عروسک های پارچه ای

مرحله ششم:

با استفاده از سوزن و نخ ضخیم کوک های شل به حالت حلقه مانند روی سر عروسک بزنید تا عروسک پارچه ای شما موهای فری داشته باشد، البته در انتهای هر حلقه باید یک کوک محکم بین ابتدا و انتهای حلقه بزنید تا حلقه های مو ثابت بمانند. چشم ها و دهان عروسک را نیز می توانید با استفاده از نخ ظریف بدوزید.

ساخت عروسک با پارچه نرم

مرحله هفتم:

اکنون باید بعد از محکم کردن آخرین کوک، به وسیله قیچی انتهای نخ را بچینید و در این اینجا مراحل ساختن عروسک پارچه ای به اتمام می رسد و شما صاحب یک عروسک زیبا با موهای فرفری هستید.

ساخت عروسک پارچه ای

آموزش عروسک جورابی زیبا و ساده

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم با استفاده از انواع پارچه های نمدی، پشمی، مخمل و نخی می توانید عروسک های زیبا و جذابی بسازید، ساختن عروسک با جوراب ایده جذابی است که خیلی راحت و با کمترین امکانات می توانید این کار را در منزل انجام دهید و کارهای دستی هنرمندانه ای خلق کنید.

حال دوخت عروسک های جورابی ممکن است تنها با یک لنگه جوراب باشد و یا برای ساخت برخی دیگر از عروسک ها هر دو لنگه جوراب مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه برای درست کردن عروسک های جورابی حتما نیازی به جوراب های نو نیست، بلکه با استفاده از جوراب های قدیمی خود که اکنون کاربردی نداشته و استفاده نمی شوند، هم می توانید انجام دهید، بنابراین در ادامه با آموزش دوخت یک عروسک خرگوش با جوراب آشنا می شوید :

ساخت عروسک پارچه ای جذاب

وسایل مورد نیاز

  • جوارب با طرح و رنگ دلخواه
  • نخ به رنگ جوراب
  • الیاف پشم شیشه
  • مداد لب یا مداد ابرو
  • نخ مشکی یا قهوه ای تیره برای دوختن دهان و چشم عروسک
  • روبان و دیگر تزیینات

روش درست کردن عروسک خرگوش با جوراب

در ابتدا یک لنگه جوراب را پشت و رو کنید و از قسمت وسط آن برش بزنید، سپس در آن را بدوزید، جوراب را به رو برگردانید و بعد داخل آن را با الیاف پر کنید.

اکنون انتهای باز عروسک را شبیه علامت مثبت کوک بزنید و هر قسمت را به طور جداگانه بدوزید تا گوش های عروسک شکل بگیرد، به منظور شبیه شدن آن به گوش های عروسک، می توانید با کوک زدن آن را چین دهید.

در انتها نیز با استفاده از نخ های رنگی و یا با دکمه، چشم ها و ابرو های خرگوش را تکمیل کنید، اکنون عروسک خرگوش جورابی کامل شده و می توانید آن را به عنوان یک اسباب بازی زیبا در اختیار کودکتان قرار دهید. در اینجا می توانید مدلهای دیگری از عروسکهای پارچه ای را ملاحظه کنید و الگو بگیرید.

ساخت عروسکهای پارچه ای ساختن عروسک با پارچه

انواع مدل عروسک های پارچه ای

با استفاده از پارچه های طرح دار زیبا می توانید لباس ها و کفش های بسیار زیبا برای مدل عروسک های پارچه ای بدوزید، به همین منظور در این قسمت می توانید از این مدل ها دیدن کنید.

طرح های جذاب برای ساختن عروسک پارچه ایعروسک های پارچه ای در انواع رنگ

طرح های زیبا برای ساختن عروسک پارچه ایعروسک های پارچه ای دخترانه زیبا

مدل عروسک های پارچه ای بامزهدوخت عروسک با پارچه های طرح دار

ساخت انواع عروسک پارچه ایعروسک های دوقلوی پارچه ای

ساختن عروسک پارچه ای با ایده های متفاوتمدل عروسک پارچه ای ساده و زیبا

مدل عروسک های پارچه ای جالبخلاقیت در دوخت عروسک با انواع پارچه

طرح های شیک برای ساختن عروسک پارچه ایساخت عروسک نمدی و پارچه ای بامزه و دوست داشتنی

ساختن عروسک پارچه ای با ایده های جدیدعروسک پارچه ای خواستنی و جذاب

ساختن عروسک پارچه ای با ایده های جالب      دوخت عروسک با موهای کاموایی

ساخت عروسک پارچه ایمدل عروسک ساده ساخته شده با پارچه

ساخت عروسک پارچه ای

ضمن سپاس از همراهیتان با این مطلب، امیدواریم از ساخت عروسک پارچه ای لذت برده باشد. همچنین برای آشنایی با نحوه دوخت انواع عروسک می توانید از مطالب پیشین آرگا در قسمت هنر در خانه دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *