دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه لواشک آلو ترش و خوش رنگ با سه روش خانگی متفاوت

  • ندا خوشرو
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب با طرز تهیه لواشک آلو با سه روش مختلف آشنا خواهید شد که امیدواریم از تهیه این خوراکی خوش طعم و پرطرفدار در منزل نهایت لذت را ببرید.

لواشک آلو از انواع تنقلات خوش طعم و محبوب است و شما می توانید این نوع لواشک را بدون استفاده از فر یا با استفاده از فر در منزل تهیه کنید. در طرز تهیه لواشک آلو از آلو و نمک استفاده می شود همچنین می توانید با توجه به ذائقه خود این نوع لواشک را به کمک شکر نیز تهیه کنید.

طرز تهیه لواشک آلو با سه روش مختلف

برای تهیه لواشک از میوه های مختلف می توانید استفاده کنید که لواشک آلو و لواشک سیب و لواشک کیوی و لواشک زرشک از خوشمزه ترین انواع لواشک ها هستند همچنین شما می توانید برای تهیه لواشک از ترکیب چند نوع میوه مختلف استفاده کنید که لواشک با مخلوط چند میوه دارای طعمی بی نظیر و متفاوت است. در ادامه طریقه درست کردن لواشک آلو با سه روش مختلف را  پیش رو خواهید داشت.

لواشک آلو

روش اول

مواد لازم برای ۱۶ نفر

  • آلو قرمز : سه کیلو
  • نمک : ۳/۴ پیمانه

دستور تهیه لواشک آلو در فر

برای تهیه لواشک آلو ابتدا آلوها را به خوبی را بشویید و آن ها را خشک نمایید.

شستن آلوها

سپس آلوها را از وسط نصف کنید و هسته آن ها را جدا کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بیرون آوردن هسته آلو

در مرحله بعدی طرز تهیه لواشک آلو با کمک کاغذ روغنی کف سینی فر را بپوشانید و آلوها را درون سینی بچینید و به مدت ۲۰ دقیقه سینی فر را درون فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

قرار دادن برش های آلو در فر

در ۵ دقیقه آخر نیز آلو قرمزها را چک کنید تا نسوزند و بعد از مدت زمان ذکر شده سینی را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا آلوها خنک شوند.

دستور تهیه لواشک آلو
آلو قرمزها را در چند مرحله درون میسکر بریزید.

دستور تهیه لواشک

سپس پوره آلو قرمز را درون ظرفی مناسب بریزید.

پوره الو

نمک را به پوره آلو بیفزایید و اجازه دهید تا نمک به خوبی درون پوره حل شود.

مخلوط آلو و نمک
کف سینی را به کمک دو لایه کاغذ روغنی یا پلاستیک به خوبی بپوشانید سپس مایه صاف شده را درون سینی بریزید و به مدت یک تا سه روز سینی را در هوای آزاد قرار دهید تا لواشک خشک شود همچنین می توانید سینی را درون فر که از قبل با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید به مدت دو ساعت قرار دهید تا آب لواشک خشک شود و لواشک آلو حالت ترد شکلی را پیدا کند.

ریختن آلو در سینی لواشک آلو
بعد از خشک شدن لواشک آلو می توانید لواشک را در اندازه های دلخواه خود برش بزنید و آن را رول کنید و درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید.

لواشک آلوی خوشمزه

روش دوم

مواد لازم

  • آلو : سه کیلوگرم
  • نمک : به میزان لازم
  • شکر : در صورت تمایل

دستور تهیه لواشک آلو بدون استفاده از فر

برای تهیه لواشک آلو ابتدا آلوها را به خوبی بشویید و آن ها را درون قابلمه ای مناسب بریزید و یک یا دو لیوان آب و مقداری نمک به آلوها بیفزایید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آلوها به کمک حرارت ملایم شعله گاز پخته شوند.

لواشک آلو
در مرحله بعدی طرز تهیه لواشک آلو بعد از اینکه آلوها به خوبی پخته شدند اجازه دهید تا مقداری خنک شوند.

پختن آلو

سپس آن ها را درون آبکش بریزید تا مایه غلیظ آن ها از آبکش خارج شود و در صورت تمایل مقداری شکر یا نمک به مایه لواشک بیفزایید.

پوره آلو
در ادامه کف سینی مناسبی یه لایه سلفون بکشید و مایه لواشک را در کف سلفون بریزید سپس یک لایه دیگر سلفون روی لواشک پهن کنید و سینی را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا مایه لواشک خشک شود و آب آن تبخیر شود.

طرز تهیه لواشک آلو

دستور تهیه لواشک آلو

روش سوم

به منظور تهیه لواشک آلو سیاه ترش و خوشمزه  می توانید از میوه های پلاسیده و یا میوه هایی که مناسب پذیرایی نیستند، استفاده کنید، در ادامه با روش تهیه این لواشک همراه ما شوید :

مواد لازم

  • آلو سیاه/ ۸۰۰ گرم
  • نمک/ یک قاشق چای خوری

آموزش تهیه لواشک آلو

روشی دیگر برای تهیه لواشک آلو سیاه

در ابتدا آلو ها را شسته و درون قابلمه ای بریزید، سپس روی آنها را آب جوش بریزید به طوری که سطح آلو ها را بپوشاند.

بعد از اینکه آلو ها در آب جوشیدند و له شدند، همچنین مقداری آب آن کشیده شد، می توانید حرارت زیر آن را خاموش کرده و با پشت قاشق آلو ها را بیشتر له کنید، سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

اکنون آلو های خنک شده را داخل سبدی با سوراخ های درشت بریزید و آن را روی ظرفی بزرگ قرار دهید تا مواد لواشک از سبد به داخل ظرف بریزند، می توانید با پشت قاشق آلو ها را فشار دهید تا گوشت های آن جدا شده و وقتی مواد کمتر شد، می توان از دست ها برای فشار دادن آلو ها کمک بگیرید، این کار را تا زمانی که فقط هسته و پوسته آلوها باقی بماند، ادامه دهید.

نحوه تهیه لواشک آلو

پس داخل مواد لواشک نمک بریزید، البته در صورتی که که طعم ملس را می پسندید، می توانید مقداری شکر نیز اضافه کنید و بعد هم بزنید. در مرحله بعدی، داخل سینی به قطر ۳۰ سانتیمتر را سلفون یا کیسه فریزر پهن کنید یا اینکه با مقدار خیلی کم روغن چرب کنید، اکنون مواد را داخل سینی بریزید، طوری که قطر آن به نیم سانتی متر برسد زیرا بعد از خشک شدن، قطر لواشک به نصف آن می رسد.

در آخر، سینی حاوی لواشک را در آفتاب بگذارید تا یک روز باید داخل آفتاب بماند و سپس یک روز را در سایه قرار دهید، البته این مدت زمان برای مناطق مختلف متفاوت می باشد، لواشک را چک کنید تا اگر خشک نشده باشد، زمان بیشتری برای خشک شدن اختصاص دهید زیرا اگر خوب خشک نشود، احتمال کپک زدن آن زیاد است.دستور پخت لواشک آلو

بعد از خشک شدن لواشک ها، آنها را برش بزنید و یا اینکه بعد از جدا کردن سلفون، آن را رول کرده و در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات طلایی برای تهیه لواشک آلو

  1. توجه داشته باشید که ضخامت مایه لواشک ریخته شده در سینی نباید زیاد باشد زیرا دیرتر خشک می شود.
  2. برای پخت آلوها با توجه به شل یا سفت بودن آلوها می توانید یک تا دو لیوان آب به آن ها بیفزایید.
  3. در صورت تمایل می توانید برای پخت سریع تر آلوها آن ها را به کمک گوشت کوب له کنید.
  4. برای طعم بهتر لواشک آلو می توانید مقداری زردآلو نیز به آلوها بیفزایید.

لواشک خوش طعم آلو

لواشک آلو خوراکی بی نظیری است که اگر بدرستی و با طعم خوبی تهیه شود کمتر کسی پیدا می شود که از طعم آن خوشش نیاید بنابراین بهتر است در هنگام طرز تهیه لواشک آلو مراحل و نکات ذکر شده را رعایت کنید تا بتوانید لواشکی خوش عطر و خوش طعم را در منزل تهیه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *