دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفع تشنگی و از بین بردن عطش با چند توصیه خانگی کاربردی

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

تشنگی می تواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود که افراد به منظور رفع تشنگی باید از میوه و نوشیدنی های ضد عطش استفاده کنند تا بتوانند وضعیت خود را به حالت عادی بازگردانند.

تشنگی یکی از مشکلاتی می باشد که با آمدن فصل تابستان بیشتر می شود زیرا، گرمای هوا باعث از دست رفتن مقدار زیادی آب بدن می شود که در واقع ۶۰ درصد از بدن بزرگسالان و ۸۰ درصد از بدن کودکان را آب تشکیل می دهد و اگر تشنگی رفع نشود احتمال ایجاد مشکلات فراوانی وجود دارد.

رفع تشنگی

راهکارهای خانگی رفع تشنگی

 عطش یا تشنگی در واقع نیاز بدن به آب می باشد و این نیاز زمانی بوجود می آید که بدن در برابر کم آبی که با آن مواجه شده است واکنش نشان می دهد و این مشکل زمانی ایجاد می شود که مقدار آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آن باشد و زمانی که بدن کم آب می شود احساس خشکی در دهان به وجود می آید و در صورت جبران نکردن کمبود آب احساس ضعف، خستگی و سردرد در فرد ایجاد می شود که در ادامه، روش های خانگی برای برطرف کردن تشنگی را به شما معرفی می کنیم.

پودر دانه رازیانه

دانه رازیانه را خرده کرده تا پنج قاشق چایخوری پودر دانه رازیانه به دست آید سپس ۲۵۰ میلی لیتر آب را به پودر دانه رازیانه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت خیس بخورد و از این مایع استفاده کنید، چند جرعه بنوشید این نوشیدنی برای تب و یا تشنگی ناشی از مالاریا بسیار مناسب است.

پودر دانه رازیانه به منظور رفع عطش

پودر فلفل سیاه

۴ فنجان آب جوش را به یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس اجازه دهید مخلوط خنک شود و هر زمان که احساس تشنگی کردید می توانید چند جرعه از آن را بنوشید.

مصرف پودر فلفل سیاه

  •  آرون گروپس

برای از بین بردن تشنگی هندوانه بخورید

این میوه علاوه بر این مورد علاقه همه می باشد ۹۲ درصد آن از آب تشکیل شده است و دارای ویتامین C، A وB6 می باشد که برای از بین بردن تشنگی بسیار موثر می باشد.

مصرف هندوانه

مصرف کاهو تشنگی را برطرف می کند

کاهو حدود ۹۵ درصد از آب تشکیل شده است بنابراین بهتر است برگ های بیرونی کاهو را در یک یا دو روز بعد از خرید زمانی که محتوای آب در بالاترین سطح قرار دارد مصرف کنید.

برنج

یک فنجان برنج سفید پخته شده حدود ۱۷۷ گرم وزن دارد که ۱۳۳ گرم آب است و حتی نمک اضافه شده به آن به بدن به منظور حفظ آب کمک می کند.

آووکادو

آووکادو ۸۰ درصد از آب تشکیل شده است و به طور طبیعی دارای ویتامین B، E و سایر ویتامین ها، اسید فولیک و فیبر می باشد.

آووکادو برای رفع عطش

ماست

ماست علاوه بر اینکه دارای باکتری های مفیدی برای شکم و دارای کلسیم برای استخوان ها می باشد، یک فنجان ماست دارای ۸۵ درصد آب نیز می باشد که برای برطرف کردن تشنگی گزینه بسیار مناسبی می باشد.

 لیموناد ساده

یکی دیگر از روش های برطرف کردن تشنگی استفاده از لیموناد سرد می باشد که در واقع آماده کردن آن بسیار آسان و ارزان می باشد این نوشیدنی علاوه بر اینکه سالم و مغذی می باشد سیستم بدن مرطوب نگه می دارد و مانع از تشنگی بیش از حد می شود.

لیموناد ساده جهت برطرف کردن تشنگی

کرفس

این سبزی دارای مقدار فراوانی آب می باشد و سرشار از ویتامین‌های A، C و K است بنابراین شما می توانید کرفس را به صورت خام در انواع سالاد ها و یا ساندویچ ها استفاده کنید.

خیار

۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده است و به دلیل داشتن ویتامین E برای رفع تشنگی بسیار مناسب می باشد و می تواند جایگزین آب در طول روز شود.

آب نارگیل

آب نارگیل به منظور پر کردن مایعات بدن و نوشیدنی ورزشی حتی بهتر از آب می باشد و در واقع آبی است که از نارگیل سبز جوان گرفته می شود و شامل پتاسیم می باشد و گاهی با سدیم غنی می شود که در حقیقت به حفظ آب در افراد فعال کمک می کند و نسبت به نوشیدنی های معمولی ورزشی دارای کالری کمتر و سدیم کمتری است.

آب نارگیل به منظور رفع عطش

تربچه

همه در کنار غذا از سبزیجات نیز استفاده می کنند که در واقع تربچه در سبزی خوردن برای راز بین بردن تشنگی بسیار مناسب می باشد، بنابراین می توانید علاوه بر سبزی خوردن تربچه را در سالاد نیز استفاده کنید.

گوجه

حدود ۹۴ درصد گوجه از آب تشکیل شده است بنابراین در بیشتر سالادها و انواع غذاها از گوجه استفاده کنید تا در طول روز کمتر تشنه شوید.

میوه‌های خوشرنگ

همه میوه ها از مقدار زیادی آب تشکیل شده اند بنابراین، میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، گریپ فروت، پرتغال، توت فرنگی و بسیاری میوه‌های دیگر می‌توانند به برطرف کردن تشنگی در طول روز کمک کنند.

اسفناج

اسفناج دارای ۹۲ درصد آب می باشد و دارای ویتامین B, آنتی اکسیدان می باشد، با مصرف اسفناج نگران سرطان نباشید.

رفع عطش با مصرف کاهو

 شربت سکنجبین

این شربت به تنهایی و یا اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر می تواند از تشنگی زیاد جلوگیری کند بنابراین این شربت را تهیه کنید تا کمتر تشنه شوید.

عرقیات گیاهی برای درمان عطش

طب سنتی مصرف بسیاری از عرقیجات گیاهی را به منظور برطرف کردن تشنگی توصیه می کند، مثلا روزه داران با مصرف عرقیات گیاهی می توانند، مقاومت بدنشان را در برابر تشنگی در شروع روز افزایش دهند، در زیر می توانید با چند نوع از این عرقیجات که به رفع تشنگی کمک می کنند، آشنا شوید :

عرق کاسنی : دارای طبع سرد است و مصرف آن موجب رفع عطش و کاهش گرمازدگی در فصل تابستان می شود، افرادی که در روز دو فنجان عرق کاسنی می نوشند، موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن آنها تقویت شده و عملکرد روده و معده بهتر شود.

عرق بیدمشک : دارای عطر خوبی بوده و در تهیه انواع شربت ها مورد استفاده قرار می گیرد، حال با نوشیدن عرق بیدمشک با ترکیب مقداری عسل می توانید به درمان عطش و درمان گرمازدگی بدن کمک کنید، ضمن اینکه نوشیدنی آرامش بخشی است.

شربت سکنجبین

عرق شاتره : این نوع عرقیجات برای افرادی که معده حساسی دارند، مناسب است و دارای طعم ملایمی می باشد، حال برای رفع تشنگی و گرمازدگی و نیز از بین بردن خشکی دهان می توانید آن را مصرف کنید، همچنین افرادی که در فصول گرم روزه داری می کنند، می توانند در زمان افطار و سحر از عرق شاتره مصرف کنند.

عرقیجات دیگری مثل شنبلیله، گشنیز، کاسنی، هویج، عرق شیرین بیان، ختمی، بارهنگ، شوید و … نیز برای این منظور موثر هستند.

تشنگی بیش از حد چیست؟

تشنگی که حتی بعد از نوشیدن مایعات نیز رفع نمی شوند تشنگی بیش از حد گفته می شود و ممکن است در برخی افراد باعث تاری دید و خستگی شود.

رفع تشنگی

دلایل تشنگی بیش از حد

علت تشنگی زیاد می تواند یکی از عوامل زیر باشد.

  •  فعالیت فیزیکی شدید
  • مصرف غذاهای شور و یا تند
  • بیماری
  • استفراغ
  • کاهش چشمگیر خون
  • اسهال

چه زمانی به خاطر تشنگی بیش از حد باید سراغ پزشکی رفت؟

  1.  خسته و یا ضعیف هستید.
  2. بیش از پنج لیتر در روز ادرار دارید.
  3. بینایی تار دارید اشتهایتان افزایش یافته و همچنین بریدگی هایی التیام نیافته دارید.
  4. با نوشیدن مقدار زیادی آب همچنان تشنگی تان ادامه دارد.

رفع تشنگی با روش های خانگی

به طور معمول چقدر به مایعات نیاز داریم؟

مصرف آب روزانه توصیه شده برای مردان ۳۰۰۰ میلی گرم و برای زنان ۲۰۰۰ میلی لیتر برای زنان می باشد و ممکن است زمانی که درگیر فعالیت ورزشی هستید بیش تر از این مقدار نیاز داشته باشید.

بهترین نوشیدنی برای رفع عطش چیست؟

آب بهترین نوشیدن برای برطرف کردن تشنگی می باشد و بهتر است نوشیدنی ها و آب میوه را زمانی که بیش از حد تشنه هستید استفاده کنید.

 نکته : به یاد داشته باشید که خوراکی هایی مانند مثل انگور، بالنگ، آبغوره، حلوا، زیره سیاه، شیر، قهوه، نمک، یخ و کلا غذاهای شور و چرب به شدت عطش شما را زیاد می کند.

درمان تشنگی

رفع عطش در دوران بارداری

از جمله مشکلات شایع دوران بارداری، احساس تشنگی، عطش و گرمازدگی می باشد، به ویژه مادرانی که در فصلهای گرم بارداری را تجربه می کنند بیشتر از دیگران در معرض تشنگی و کم آبی بدن قرار دارد، آب بهترین نوشیدنی برای رفع کم آبی در بارداری می باشد، مصرف آب کافی علاوه بر هیدراته شدن بدن به مقدار کافی از بروز سردرد، تهوع صبحگاهی و عطش بارداری جلوگیری خواهد کرد. مصرف انواع سبزیجات و میوه ها موجب برطرف شدن کم آبی بدن مادر باردار می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *