دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی و نحوه درمان این اختلال

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

افرادی که به اختلال شخصیت نمایشی دچار هستند سعی دارند تا شخصیا بیرونی خود را پررنگ تر به نمایش بگذارند این افراد دارای شخصیت تظاهری هستند و به همین جهت دلبستگی های آن ها و رفتارهای نمایشیشان اغلب دارای دوام و ثبات نیست.

ممکن است بسیاری از ما در اطرافیان خود با افرادی مواجه شده باشیم که سعی دارند تا شخصیتشان را به نمایش بگذارند و از این طریق توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کنند. این نوع از رفتار در این افراد به این علت که برخواسته از تظاهر و خودنمایی است نمی تواند دوام زیادی داشته باشد و موجب می شود ارتباطات خود را تقویت کنند و از آن نگهداری نمایند. اما باید دید ریشه اختلال شخصیت نمایشی در چیست و چه چیزهایی باعث می شود تا فرد از این کاراکتر پیروی کند؟ روانشناسان زیادی در این زمینه به مطالعه پرداخته اند و دلایل زیادی همچون نداشتن خودباوری، عدم اعتماد به نفس، نوع تربیت خانوادگی و مسایلی از این قبیل را برای آن برگزیده اند.

   شخصیت مغرور و نمایشی

شخصیت نمایشی چه ویژگی هایی دارد؟

نمونه بارزی از این اختلال را می توان در میان سوپر استارها و افراد مشهوری مشاهده کرد که در جمع دارای یک شخصیت نمادین هستند و این نشان می دهد که شخصیت درونی آن ها و شخصیت بیرونی آن ها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. اغلب این افراد ممکن است در ظاهر از سطح روابط بالایی برخوردار باشند اما نمی توانند روابطی صمیمانه و پرشور داشته باشند. جالب است بدانید در رفتار این افراد نشانه هایی از شخصیت نمادین دیده می شود که از روی این نشانه ها می توانید شخصیت این افراد را شناسایی کنید به عنوان مثال تعریف و تمجید زیاد از شخصیت خود و انجام حرکات نمادین که این افراد را در دید دیگران قرار می دهد می تواند از جمله نشانه های آنان باشد.

ویژگی ها:

همانطور که می دانید و تاکنون تجربه داشته اید شخصیت نمایشی دارای نشانه ها و ویژگی های شخصیتی خاصی هستند از جمله مهم ترین آن ها نیز می توان به جلب توجه کردن آن ها با انجام برخی حرکات و صحبت ها اشاره کرد. شما می توانید در این افراد رفتارهای اغواگرانه ای را مشاهده کیند که هیچ شخصیت درونی پشت آن ها وجود ندارد و می توان گفت دارای شخصیتی پوچ هستند.

اختلال شخصیت نمایشی

  • قرار گرفتن در مرکز توجه و تمایل به خودنمایی که این رفتار را از طریق کارهای تحریک کننده و نمایشی انجام می دهند.
  • رفتارهای پرزرق و برق که تنها از جذابیت ظاهری برخوردار است.
  • مدام از خود و اطرافیانشان تعریف می کنند.
  • این افراد شهرت طلبی و احساس قدرت زیادی دارند و اغلب سعی دارند تا این شهرت را در به نمایش بگذارند.
  • رفتارهای نمایشی در مردان و زنان با یکدیگر تفاوت دارد و اغلب در مردان این رفتارها ناشی از اعتماد به نفس آن ها می شود

علل:

این اختلال دارای علت های متعددی است و مهم ترین این علت ها تربیت و زمینه خانوادگی است که در اغلب این افراد رفتارهای متضاد گونه ای دیده می شود پدر و مادرها این افراد ممکن است در رفتار با آن ها دچار بی توجهی شوند و این موجب ایجاد خلا در شخصیت کودک می شود و در نهایت به اختلال شخصیت نمایش و نمادی دچار می شود. از سوی دیگر نیز ممکن است رفتارهای افراطی و دادن اعتماد به نفس بی مورد به کودک موجب شود تا فرد در واقع از خود راضی بار آید که در هر دو صورت فرد در بزرگسالی نیز برای اثبات خود به رفتارهای نمایشی دست می زند.

شیوه های درمانی شخصیت نمایشی

برای درمان شخصیت نمایشی، دو شیوه درمانی کارساز است که شامل روان درمانی و دارو درمانی است اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا برای درمان این ویژگی شخصیتی از شیوه های روان درمانی استفاده کنند تا بهتر این رفتار را در خود کاهش دهند. نکاتی که در روان درمانی این افراد به آن ها اشاره می شود دارای اهمیت است زیرا اغلب این افراد نمی دانند که احساسات درونی آن ها اشتباه است و باور ندارند که دارای این اختلال هستند از این رو توصیه می شود تا در وهله اول این افراد را نسبت به رفتارشان آگاه نماییم.

در روان درمانی این افراد از شیوه های روانکاوی نیز استفاده می شود و در آن روانپزشک از طریق طرحوارهی های درونی فرد اقدام به درمان و کاهش اینگونه از رفتارها در فرد می کند. طول درمان در این شیوه از درمان ۱۸ ماه-۳۶ ماه است که بسته به میزان آگاهی فرد از نوع شخصیت متغییر است.

  •  آرون گروپس

شخصیت غیر واقعی و نمایشی

در دارو درمانی نیز سعی می شود تا با استفاده از داروهای ضد اضطراب و استرس به فرد کمک شود تا بیشتر به شخصیت درونی خود پی ببرد و بیشتر به خود فکر کند. زیرا اغلب افراد با شخصیت نمایشی دارای اضطراب و نگرانی هستند و به دیدگاه دیگران درباه خود اهمیت زیاد می دهند.

نحوه برخورد اطرافیان:

بی شک نحوه برخورد اطرافیان می تواند در تمام بیماری ها به فرد کمک کند در مشکل اختلال شخصیت های از خود راضی نیز برخوردی که والدین و هر یک از دوستان با این افراد دارند بسیار مهم است. شاید در بسیاری از بیماری های روانی توصیه شود تا با فرد همدلی و همراهی کنید اما در این نوع از اختلال توصیه می شود تا اطرافیان بیش از حد به فرد پر و بال ندهد و به خوبی او را متوجه رفتار اشتباه و زننده او کنند.

  • رفتارهای او را مبنی بر نوع شخصیت او قرار دهید.
  • سعی کنید بیشتر به دنیای او نزدیک و جهان را از دید او نگاه کنید تا علت این رفتار ا در او متوجه شوید.
  • تغییرپذیری در این به مرور زمان و با شناخت ایجاد می شود بنابراین سعی کنید تا در برخورد با این افراد زیاده روی نکیند و به آن ها زمان دهید تا رفتار خود را بشناسند.

شخصیت نمادی و نمایشی

  • مرزبندی های رفتار و رفتارهای مطلوب و دارای ارزش را برای او بازگو نمایید.
  • اجازه بازی کردن به او ندهید، ممکن است این افراد با رفتارهای خود اطرافیان را به بازی بگیرند بنابراین سعی کنید تا زمانی با او همراه شوید که از شما سوء استفاده نشود.
  • ترس و ها و مشکلات او را شناسایی و کمک کنید تا به آن ها پی ببرد.
  • اعتماد به نفس و خودباوری او را به سمت ارزش های درونی سوق دهید.

گروهای متفاوت شخصیت هیستریونیک

شخصیتهای نمایشی یا هیستریونیک بر اساس نوع رفتارشان به چند گروه تقسیم می شوند که در زیر می توانید تا حدودی با این گروه ها آشنا شوید :

هیستریونیک کودک

این گروه وابستگی زیادی به دیگران دارند و از طریق رفتار های فریبنده و اغراق آمیز همچون گریه شدید و غش کردن سعی در جلب توجه دیگران دارند، شدت این رفتار های کودکانه به این بستگی دارد که شخص به لحاظ روانی در سطحی است، هر چقدر بلوغ روانی فرد کمتر باشد، رفتار کودکانه اش بیشتر می شود.

شخصیت هیستریونیک

احساسات و هیجانات این قبیل افراد سریعا تغییر کرده و عشق پرشور و تند آنها خیلی سریع به خشم و احساس گناه تبدیل خواهد شد و نیز در صورت مخالفت با آنها کج خلق شده و نظرشان در رابطه با آن شخص تغییر می کند.

هیستریونیک سرزنده

این افراد گرم و صمیمی بوده و در روابط بین فردی مهربان، خونگرم و خوش بین هستند و نیازمند هیجان و تحریک بوده و سریع و با نشاط حرکت می کنند، به هنگام ورود به یک جمع یا ترک آن، سرحال هستند، این افراد معمولی و به هنجار بوده و خیلی راحت دیگران را متقاعد می کنند، در ذهن آنها پروژه و اهدافی است، اما بعد از مدتی و بدون عمل کردن به قول و حرف خود با روابطی پریشان بر می گردند.

هیستریونیک موافق

هدف زندگی این قبیل افراد معمولا به این صورت است که دیگران را دوست داشته باشند، از این رو همواره در صدد تحسین و حتی چاپلوسی دیگران هستند و به اطرافیان خود نشان می دهند که حاضرند تا هر کاری برای آنها انجام دهند، همواره به دنبال جلب نظر مثبت دیگران بوده و بیشتر اوقات نیز مهربان و مصالحه طلب به نظر می رسند، چون این افراد خشم و عصبانیت خود را بروز نداده و پشت نقاب مهربانی پنهان می شوند.

اختلال هیستریونیک

با توجه به نکات کلیدی و مهمی که در بالا به آن ها اشاره شد می توان نتیجه گرفت که گام اساسی در تغییر شخصیت نمایشی، خودباوری خود فرد و شناخت نسبت به خود است. تا زمانی که فرد قصد تغییر رفتار در خود را نداشته باشد شما نمی توانید کمک چندانی به او کنید و تنها در مسیر رسیدن به شناخت باید همراه او باشید.

برای آشنایی با اختلال سلوک و اختلال تبدیلی می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *