دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تقویت سیستم دفاعی بدن با این توصیه های مهم

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از راه های تقویت سیستم دفاعی ایمنی بدن، مصرف غذاها و میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می باشد بنابراین به منظور جلوگیری از بیمای های مختلف باید خوراکی های مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

عوامل مهمی که بر شرایط سلامت فرد تاثیر گذار می باشد قدرت و وضعیت سیستم ایمنی بدن می باشد وظیفه سیستم ایمنی بدن این است که میکروب های بیگانه را تشخیص می دهد و آن ها از بین می برد و یا آن ها را بی خطر می کند، در فصل سرما نیاز بیشتری به تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که در ادامه مطلب شما را با چند نوع خوراکی مفید و چند روش به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن آشنا خواهیم کرد.

تقویت سیستم دفاعی بدن

تقویت سیستم دفاعی بدن

سیستم ایمنی بدن در واقع مکانیسمی می باشد که بدن را از ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زا دیگری در امان نگه می دارد که گاهی وقت ها بنا به دلایلی در عملکرد این سیستم اختلالاتی ایجاد می شود که در ادامه روش هایی را برای تقویت آن بیان می کنیم.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

سیر و پیاز

سیر و پیاز هر دو موادی هستند که به عنوان ضد ویروس قوی محسوب می شوند و بدن را در برابر عفونت مقاوم می کنند سبزیجات دیگر مانند هویج و سیب زمینی شیرین نیز دارای این ویژگی می باشند این سبزیجات دارای ماده ی بتاکاروتن می باشند به همین دلیل خواص ضد التهابی دارند و به افزایش تولید گلبول های سفید کمک می کنند علاوه بر این به جلوگیری از گسترش عفونت در بدن کمک می کنند.

تقویت سیستم دفاعی بدن

بادام

یکی دیگر از خوراکی هایی که به حفظ سیستم دفاعی بدن کمک می کند بادام می باشد از این رو روزانه ۸۵ گرم بادام با پوست مصرف کنید که محققان ایتالیایی برروی ویروس هرپس عامل تبخال تحقیق کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که ماده ای شیمیایی در پوست بادام توانایی گلبول سفید را در مقابله با ویروس ها بهبود می بخشد علاوه بر این، این ماده ی شیمیایی مانع از گسترش ویروس در بدن می شود.

بادام تقویت سیستم بدن

  •  آرون گروپس

 زردچوبه

از مواد خوراکی دیگر به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن زردچوبه می باشد که همه این ماده را به عنوان یک ضد التهاب قوی می شناسند و سال هاست از این ماده برای درمان رماتیسم مفصلی و آرتروز استفاده می کنند، تحقیقات نیز نشان داده است که کورکمین موجود در زردچوبه می تواند آسیب عضلات ناشی از ورزش را نیز ترمیم کند.

استفاده از زردچوبه

 

چای سبز

چای سیاه و سبز هر دو دارای فلاونوید می باشند که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود همچنین چای سبز دارای مقادیر زیادی اپی‌گالوکتشین گالات یا EGCG است که این نیز یک نوع آنتی اکسیدان قوی دیگر می باشد EGCG در واقع باعث افزایش سیستم دفاعی بدن می شود که فرآیند تخمیر در تولید چای سیاه مقدار زیادی از EGCG را از بین می برد اما در چای سبز به دلیل عبور نکردن از مراحل تخمیر این آنتی اکسیدان قوی خود را حفظ می کند، علاوه بر این چای سبز منبع خوبی برای یک اسید آمینه به نام L-theanine است که در واقع باعث تولید ترکیبات موثر برای مبارزه با میکروب ها درسلول های لنفوسیت تی می شود.

قوی شدن سیستم ایمنی بدن

 پاپایا

یکی از میوه هایی که دارای ویتامین C فراوانی می باشد پاپایا می باشد که یک عدد از این میوه برابر با ۲۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن فرد به ویتامین C را تامین می کند، این میوه دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد و همچنین دارای پتاسیم، انواع ویتامین B و فولات می باشد که هریک برای تقویت سیستم دفاعی بدن مناسب می باشند.

پاپایا به منظور تقویت سیستم بدن

 کیوی

کیوی نیز مانند پاپایا دارای ترکیبات مفیدی مانند فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C می باشد که در واقع ویتامین C موجود در کیوی باعث تقویت سلول های سفید می شوند تا با عفونت مبارزه کنند و سایر ترکیبات مفید در کیوی باعث عملکرد صحیح بخش های دیگر بدن می شوند.

تفویت سیستم ایمنی بدن

میگو

 میگو یکی از غذاهای دریایی می باشد که به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک زیادی می کند و دارای مقدار قابل توجهی زینک می باشد البته ناگفته نماند که مصرف بیش از حد زینک باعث می شود اختلالاتی در سیستم دفاعی بدن به وجود آید، از این رو افراد بیشتر از میزان توصیه شده در روز به زینک نیازی ندارند که برای خانم ها و آقایان بالغ به ترتیب ۱۱ و ۸ میلی‌گرم زینک در روز توصیه می شود.

غذای دریایی به منظور تقویت سیستم بدن

قارچ

قارچ یکی دیگر از مواد خوراکی می باشد که باعث تولید گلبول های سفید خون می شود و در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند.

تقویت سیستم دفاعی بدن

 مرکبات

ویتامین C در میوه هایی مانند : پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت، باعث افزایش فعالیت فاگوسیت های خون می شوند ( فاگوسیت ها سلول هایی می باشد که باکتری ها را می بلعند و سپس هضم می کنند) بدن به دلیل اینکه نمی تواند ویتامین C را در خود ذخیره کند به همین دلیل باید هر روز ویتامین C دریافت کنید.

استفاده از مرکبات به منظور تقویت سیستم دفاعی

 ماست

ماست هایی مانند : ماست یونانی و ماست کفیر باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و در نتیجه با بیماری ها مبارزه می کنند البته سعی کنید همیشه ماست را به صورت ساده و به تنهایی میل کنید و بهتر است که به جای مصرف ماست های طعم دار کارخانه ای، ماست را با استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه خودتان طعم دار کنید.

تقویت سیستم دفاعی بدن با ماست

زنجبیل

یکی از گیاهانی که افراد درهنگام سرماخوردگی و آنفولانزا از آن استفاده می کنند زنجبیل یا زنجفیل می باشد که به تقویت سیستم دفاعی بدن نیز کمک می کند این گیاه می تواند باعث کاهش گلو درد و دیگر علائم التهابی بیماری شود علاوه بر این به کاهش تهوع و استفراغ، درد های مزمن و همچنین به کاهش کلسترول نیز کمک کند.

استفاده از زنجبیل به منظور تقویت سیستم بدن

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز دارای میزان بیشتری ویتامین C نسبت به مرکبات می باشد به گونه ای که هرگرم فلفل دلمه ای قرمز دو برابر هر گرم مرکبات ویتامین C دارد که در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

استفاده از فلفل دلمه ای قرمز در تقویت سیستم بدن

تخم آفتاب گردان

 مغز تخم آفتاب گردان سرشار از مواد مغذی مانند فسفر، منیزیم و ویتامین B-6 است علاوه بر این، دارای مقادیر زیادی ویتامین E می باشد که به تنظیم صحیح عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند خوراکی های دیگری که دارای ویتامین E می باشند عبارتند از : آووکادو و سبزیجات تیره برگ.

تخم آفتاب گردان

سیب زمینی شیرین

یکی دیگر از مواد خوراکی که می تواند با ویروس ها و باکتری های مختلفی که وارد بدن شده اند مبارزه کند سیب زمینی شیرین می باشد که دارای ویتامین A می باشد بنابراین نصف یک سیب زمینی شیرین را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانید و از مصرف مواد نارنجی دیگر نیز مانند کدو تنبل، کدو حلوایی و هویج نیز غافل نشوید.

سیب زمینی شیرین به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم بروکلی

کلم بروکلی مملو از انواع ویتامین و مواد معدنی می باشد که می توانید این سبزیجات سالم را به برنامه غذایی خود اضافه کنید به منظور حفظ خواص بروکلی بهتر است کم پخته شود و حتی بهتر است که به صورت خام مصرف شود.

استفاده از کلم بروکلی

پرهیز از قند و شکر

ده قاشق چای خوری قند باعث می شود که اختلالاتی در عملکرد گلبول سفید ایجاد شود بنابراین از شیرین کننده های طبیعی استفاده  کنید، البته ناگفته نماند که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری ای مثل آسپارتام را نیز محدود کنید.

پرهیز از خوردن قند و شکر

خندیدن

خنده علاوه بر این که بر روحیه فرد تاثیر گذار می باشد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود، خندیدن سطح آنتی بادی های خون و گلبول سفید را افزایش می دهد که در واقع وظیفه آن ها حمله به باکتری و ویروس ها و از بین بردن آن ها می باشد علاوه بر این، خنده تعداد آنتی بادی های ماده ی مخاطی بینی و مجرای تنفسی را افزایش می دهد که محل ورود میکروب های زیادی است.

تقویت سیستم دفاعی

داشتن تحرک

ورزش باعث می شود که سیستم ایمنی بدن سلول های خونی بیشتری تولید کند که با حمله ی باکتری های متجاوز مقابله کند، تحقیقات آمریکایی نشان داده است افرادی که در هفته پنج یا شش روز ورزش می کنند به نسبت افرادی که ورزش نمی کنند ۵۰ درصد کمتر دچارسرما خوردگی و گلو درد می شوند.

تحرک داشتن در طول هفته

استراحت کافی

نکته کلیدی در تقویت سیستم دفاعی بدن داشتن تعادل می باشد زمانی که به مدت ۹۰ دقیقه سخت ورزش می کنید تولید سلول ماکروفاژ که با میکروب ها مبارزه می کند به طور موقت کاهش می یابد به همین دلیل خطر عفونت بالا می رود بنابراین در برنامه ورزش کردن خود چند روزی را به ترمیم بدن اختصاص دهید.

داشتن استراحت کافی

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان تئوپرومین است که از طریق محافظت سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد موجب بهبود و حفظ سیستم ایمنی بدن خواهد شد، این شکلات ها با وجود فواید فراوان، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند، بنابراین باید در مصرف شکلات تلخ اعتدال را رعایت کرد.

ماهی چرب

تن، ساردین، سالمون و دیگر ماهی های چرب جزو منابع غنی اسیدهای چرب امگا۳ می باشند، براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است؛ اسید های چرب امگا۳خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش می دهند، روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی مزمن است.

اسفناج

مصرف اسفناج به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند، در واقع مصرف این ماده غذایی که غنی از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان های فلونوئید، کاروتنوئید و ویتامین های E و C است، بسیار مفید می باشد که این ویتامین ها برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارند، تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که فلاونوئید برای پیشگیری از سرماخوردگی موثر است.

حفظ سیستم دفاعی بدن

کفیر

کفیر یک نوع نوشیدنی تخمیری و شامل باکتری های زنده مفید می باشد، مطالعات نشان می دهد که نوشیدن کفیر نیز برای افزایش سیستم ایمنی مفید است، در واقع مصرف منظم کفیر برای مقابله با باکتری های مضر، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی تاثیر زیادی دارد. اگرچه این نتایج حاصل آزمایشات انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی هستند، اما برای اطمینان صد در صدی در رابطه با تاثیر کفیر برای پیشگیری از بیماری ها نیاز به تحقیقات بیشتری توسط پژوهشگران می باشد.

علاوه بر داشتن تغذیه مناسب و راهکارهایی که در بالا به برخی از آنها اشاره کرده ایم، روشهای موثر دیگری نیز برای افزایش سیستم ایمنی بدن وجود دارد که در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

  • دوری از مصرف دخانیات
  • داشتن ورزش منظم
  • استراحت و خواب کافی
  • حفظ وزن مناسب
  • ترک الکل یا تعادل در نوشیدن آن
  • دوری از استرس یا به حداقل رساندن آن
  • شست و شوی صحیح دست و صورت

افزایش سیستم دفاعی بدن

ضمن سپاس گزاری از همراهی شما عزیزان، امیدواریم توانسته باشیم شما را با مواد خوراکی و روش های تقویت سیستم دفاعی بدن آشنا کرده باشیم، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *