دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر رزماری و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از معروف ترین گیاهانی که در تهیه چاشنی  از آن استفاده فراوانی می شود گیاه رزماری است که به دلیل داشتن عطری فراوان  در بین مردم بسیار محبوب است که در ادامه مطلب با نحوه تکثیر رزماری و نکاتی که به رشد بهتر آن کمک می کند آشنا خواهیم شد.

گیاه رزماری، معمولا برای طعم دار کردن گوشت و مصرف آن به عنوان چاشنی غذاها استفاده می شود. اما شاید در همه مواقع این گیاه معطر در دسترس شما وجود نداشته باشد به همین ترتیب شما می توانید با کاشت و تکثیر رزماری، هر زمان که خواستید از این گیاه استفاده و لذت ببرید.

     نکات مهم در نگه داری رزماری

 رزماری یک گیاه چندساله و بومی منطقه مدیترانه است، این گیاه دارای برگ های سوزنی شکل است که این برگ ها دارای عطری فراوان و دلنشین هستند و در تمام طول سال همیشه سبز هستند. این گیاه در زمان گل دهی خود گل هایی کوچک به رنگ بنفش، سفید، آبی و صورتی می دهد، گیاه رزماری به صورت بالا رونده رشد می کند و زمانی که رشد می کند شاخه های جوان آن نرم است اما با گذشت زمان شاخه های آن چوبی می شود، گیاه رزماری مقاومت فراوانی به تغییرات دمایی دارد که این باعث شده کاشت و تکثیر رزماری در همه جا قابل انجام باشد.

رزماری علاوه بر این که استفاده غذایی دارد از زمان های گذشته به عنوان دارو از این گیاه استفاده می کردند، که از گیاه رزماری روغنی تهیه می شود که از خواص شگفت انگیز دارویی برخوردار است.

نحوه کاشت و تکثیر رزماری

برای تکثیر این گیاه می توان از دو روش استفاده کرد هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه، اما بهترین راه برای کاشت و تکثیر رزماری، تکثیر آن از طریق قلمه است که می توانید به سادگی این کار را در منزل انجام دهید.

۱. در مرحله اول باید چند شاخه از گیاه رزماری را از گیاه اصلی جدا کرده توجه کنید که شاخه ای که جدا می کنید کاملا سالم و سبز باشد.

نکات مهم تکثیر رزماری

۲. سپس آم شاخه ای را که جدا کردید را به طول ۱۰ سانت متر با چاقو برش دهید.

  •  آرون گروپس

۳. بعد از آن قسمت انتهای ساقه را که پوشیده از برگ است به طول ۴ سانت از برگ خالی کنید.

سیر تا پیاز کاشت و تکثر رزماری

۴. سپس باید بستری مناسب برای کاشت آن فراهم کنید.

۵. برای تکثیر رزماری، قلمه را در یک گلدان که حاوی خاک باغچه+ شن است بگذارید تا عملیات شروع به ریشه دهی کند.

طریقه کاشت و تکثیر رزماری

۶. برای ریشه دهی سریع تر شما می توانید قلمه ها را به هورمون های ریشه دهی آغشته کنید.

۷. بعد از اینکه قلمه ها را در خاک کاشتید باید گلدان را در یک مکان مناسب با دمای مورد نیاز برای رشد قرار دهید.

۸. گلدان باید از تابش مستقیم نور خورشید حفظ شود.

۹. بعد از آن روی گلدان را با یک کیسه پلاستیک بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز برای گیاه فراهم شود.( روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید تا تهویه به خوبی انجام شود) این کار به ریشه دهی سریعتر گیاه کمک فراوان می کند.

آشنایی کامل با شرایط نگهداری گیاه رزماری

۱۰. تا زمان ریشه دهی رزماری گیاهتان را هر روز آبیاری کنید. و مطمئن شوید که گلدانی که انتخاب کرده اید از قدرت زهکشی خوبی برخوردار است.

۱۱. ریشه دهی رزماری ممکن است کمی طول بکشد، رزماری برای ریشه دهی خود به یک ماه زمان احتیاج دارد.

۱۲. زمانی که قلمه ها ریشه دار شدند باید پلاستیک را کنار زده و گلدان را به مکانی انتقال دهید که از نور بیشتری برخوردار باشد.

کاشت رزماری در منزل

شما می توانید قلمه ها را بعد از اینکه به قدر کافی قوی و ریشه دار شدند به باغچه منزل خود انتقال دهید.

نکاتی مهم در مورد پرورش رزماری

خاک: گیاه رزماری در مورد خاک چندان سخت گیر نیست و می تواند خود را با هر نوع خاکی وقف دهید اما با این حال بهترین خاک برای کاشت و تکثیر رزماری همان خاک باغچه است با ترکیب کمی از شن و دارا بودن قدرت زهکش فراوان.

نور: رزماری گیاهی است بسیار نور دوست و قادر به تحمل نور مستقیم خورشید است، اما بهترین مکان نگهداری آن در منزل در کنار یک پنجره کامل آفتاب گیر است. اگر این گیاه به قدر کافی نور دریافت نکند برگ های آن حالت سوزنی شکل به خود می گیرد.

آبیاری: گیاه رزماری همیشه از ازدیاد در آبیاری دچار مشکل می شود، این گیاه نیاز آبی بسیار کمی دارد پس برای نگهداری از آن به این نکته باشد توجه کنید که نیاید در آبیاری آن زیاده روی کند، برای آبیاری این گیاه بگذارید تا خاک گیاه به طور کامل خشک شود.

دما: بهترین دما برای نگهداری و تکثیر رزماری دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتی گرد است. این گیاه قادر به تحمل دمایی به اندازه ۳۵ درجه سانتی گراد است.

آفات: یکی از آسیب زننده ترین و رایج ترین آفات در کاشت و تکثیر رزماری کنه عنکبوتی است که می توانید برای از بین بردن آن ها از سم استفاده کنید.

کود دهی: گیاه رز ماری نیاز چندانی به کود دهی ندارد اما اگر می خواهی گیاهتان رشد بهتری داشته باشد می توانید در فصل بهار گیاهتان را کود دهی کنید.

چگونه به تکثیر گیاه رزماری بپردازیم.

برداشت گیاه رزماری

خوبی کاشت گیاه رزماری در منزل این است که همیشه در دسترستان است، شما برای برداشت این گیاه می توانید هر زمان که نیاز داشتید مقداری از آن را بچینید، چرا که این گیاه در تمام طول سال سبز و دارای برگ است در هنگام برداشت سعی کنید از هر شاخه مقدار کمی را جدا کنید.

شما می توانید با چیدن شاخه های رزماری آن را در هوای آزاد گذاشته تا خشک شود و از خشک شده آن به عنوان چاشنی استفاده کنید.

موارد استفاده از این گیاه

این گیاه در طیف های وسیعی کاربرد دارد از جمله: از عصاره آن در تهیه صابون ها، مواد شوینده بهداشتی، لوسیون های بدن، شامپو ها، رنگ مو، بخور صورت. از برگ های گیاه رزماری در تهیه انواع دمنوش، طعم دار کردن گوشت، مرغ، ماهی… می توان نام برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *