دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین مراقبت های هفته ۴۲ بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

اگرچه اغلب نوزادان تا هفته ۴۰ بارداری متولد می شوند اما برخی زنان ممکن است هفته ۴۲ بارداری را نیز تجربه کنند. در صورتی که زنان و جنین درون رحم آن ها تحت نظارت و کنترل پزشک باشند, مشکلی برای آن ها در این هفته پیش نخواهد آمد.

اگرچه طویل شدن بارداری به ندرت پیش می آید, اما برخی زنان هفته ۴۲ بارداری را نیز تجربه می کنند. اغلب کودکان قبل از این هفته متولد می شوند, اما برخی از کودکان در این هفته از تقویم بارداری, پا به دنیا می گذارند. در این مطلب با اتفاقات رخ داده برای مادر و جنین در هفته چهل و دوم بارداری آشنا می شویم، بنابراین اگر شما نیز در مورد این هفته از بارداری اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید..

همه چیز درباره هفته ۴۲ بارداری

هفته 42 بارداری

برخی زنان هفته چهل و دوم بارداری را نیز تجربه می کنند. در این موارد باید نظارت جدی بر سلامتی نوزاد و مادر صورت گیرد. به منظور اطمینان از سلامتی مادر و جنین, در هفته چهل دوم بارداری, پزشکان معمولا نظارت همه جانبه ایی بر روی جنین می کنند. در نهایت در صورت تولد کودک در این هفته او احتمالا دارای پوستی چروکیده, خشک و لایه برداری شده است. همه این علایم موقتی هستند و جای نگرانی برای آن ها وجود ندارد. دلیل ایجاد این مسائل برای نوزاد, پاره شدن کیسه آب در هفته ۴۱ بارداری می باشد. همچنین نوزاد متولد شده در این هفته احتمالا دارای ناخن ها و موهای بلندی است و خبری از موهای کرکی دوران جنینی در او وجود ندارد.

در صورتی که بارداری تا هفته چهل و دوم بدون مشکلی ادامه داشته باشد و اطمینان از سلامتی مادر و جنین حاصل شود, کودک متولد شده در این هفته, هشیار تر خواهد بود. تنها کمتر از ۵ درصد نوزادان در موعد مقرر خود متولد می شوند. اگرچه زنان باردار ممکن است با به تاخیر افتادن تولد کودک, دچار استرس شده و کلافه شوند, اما اکثر نوزادان تا ۱۰ ماهگی به رشد خود ادامه می دهند. تنها مسئله مهم در این موارد, بررسی وضعیت جنین و شرایط مادر است و در صورتی که این فاکتورها مشکلی نداشته باشند, نوزاد می تواند تا هفته ۴۲ بارداری نیز در رحم زندگی کند. بررسی وضعیت جنین و شرایط مادر در این هفته, با استفاده از آزمایشات و معاینات مختلفی صورت می گیرد.

تغییرات مادر در هفته چهل دوم بارداری

تقویم بارداری

از ان جایی که معمولا زمان لقاح, اشتباه تخمین زده می شود, اغلب زایمان ها ممکن است در موعد مقرر خود صورت نگیرد. با این حال اغلب نوزادان تا قبل از هفته ۴۰ بارداری متولد می شوند. اگر کودک تا هفته چهل و دوم در رحم بماند, احتمالا وزن مادر باردار نیز بیشتر می شود. قند و فشار خون زنان در این هفته از حاملگی باید دائما کنترل شود. در نهایت نوزاد در این هفته با اقدام القای درد زایمان به مادر, متولد خواهد شد. اگرچه که القای درد زایمان ممکن است در هفته ۴۱ بارداری و یا حتی قبل از آن نیز صورت گیرد. در واقع پزشک با انجام معاینات دهانه رحم و بررسی وضعیت و شرایط جسمی نوزاد, در هفته های آخر بارداری, اقدام به القای درد زایمان می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 مادر و جنین در هفته چهل و دوم بارداری

در این هفته از بارداری وزن جنین به احتمال زیاد نسبت به نوزادانی که در یک زمان مشخص به دنیا می آیند بیشتر است اما به دلیل اینکه در داخل رحم فضای کمتری وجود دارد لذا وزن جنین با سرعت کمتری افزایش پیدا می کند و در صورت باریک بودن لگن مادر و حرکت نکردن جنین به داخل کانال تولد احتمال زایمان طبیعی در مادر کاهش پیدا می کند و در نتیجه باید مادر سزارین شود.

اگر چه تولد نوزاد بعد از موعد مقرر امری کاملاً طبیعی اما باید مادر و جنین در این هفته بیشتر تحت نظر پزشک باشند تا پزشک کودک تان به منظر اطمینان از سلامتش مورد بررسی قرار می دهد همچنین، خانم هایی که در هفته ۴۲ بارداری قرار دارند باید آرامش خود را حفظ کنند در این هفته افزایش وزن و ورم ادامه دارد و با رشد جنین رحم کم کم به سمت بالا می آید و در نتیجه مادر دچار خستگی و استرس می شود که قادر به انجام کاری به غیر از استراحت نخواهد بود.

وضعیت مادر و جنین در هفته چهل و دو بارداری

نشانه های رایج در این هفته از بارداری

این هفته از بارداری با نشانه هایی همراه است که عبارتند از :

گرفتگی عضلات: در این هفته از بارداری مادر گرفتگی عضلات را تجربه خواهد کرد که باید حتما به پزشک مراجعه نماید.

اسهال : اکثر خانم ها قبل از شروع زایمان به منظور خالی شدن روده و ایجاد فضای کافی برای کودک دچار اسهال می شوند.

تورم : در این هفته از بارداری مچ پا و پا ها بیشتر ورم می کنند که به منظور پیشگیری از تجمع مایعات می توانید پاهایتان را در بلندی بگذارید.

نشانه های هفته چهل و دو بارداری

به زنان باردار توصیه می شود در هفته های آخر بارداری, از روش های مختلف زایمان آگاهی پیدا کنند و در مورد هر یک از آن ها با پزشک خود صحبت کرده و روش زایمان خود را با نظر تایید پزشک انتخاب نمایند. امروزه زایمان طبیعی بدون درد یکی از بهترین روش های زایمانی در سراسر جهان شناخته شده است.

به زنانی که هفته ۴۲ بارداری را تجربه می کنند, توصیه می شود حتما تحت نظر پزشک باشند. به علاوه از آن جایی که نوزاد در این هفته حتما متولد می شود, خود را برای زایمان آماده کنند. در این هفته استراحت کافی داشته باشند و صبورانه منتظر در آغوش گرفتن نوزاد خود بمانند.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با این هفته از بارداری به خوبی آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر با بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *