دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۱۱ نکته اساسی برای خرید خودروی دسته دوم

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب ۱۱ نکته کاربردی برای خرید خودروی دسته دوم را در اختیار شما همراهان عزیز و همیشگی مجله آرگا قرار دادیم که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

داشتن اتومبیلی ایمن و کاربردی یکی از نیازها در هر خانواده ای است و با توجه به اینکه اغلب افراد توان مالی برای خرید خودروهای صفر را ندارند از این رو خودروی دسته دوم را برای خرید انتخاب می کنند که خرید این خودروها دارای مزایای زیادی می باشد و با هزینه کمتر می توان اتومبیل دلخواه خود را خریداری کرد ولی برخی اوقات نیز این نوع خرید می تواند خطراتی را برای خریدار به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است در هنگام خرید اتومبیل های دست دوم حساسیت لارم را به خرج داده شود.

نکته کاربردی مخصوص خرید خودروی دسته دوم

آمارها نشان می دهد که ۸۱ درصد از خودروهای دست دوم که برای فروش در اختیار مشتریان قرار داده می شوند از سوی فروشندگان سالم معرفی می شوند در صورتی که ۶۱ درصد آن ها دارای مشکلات بدنه و فنی هستند و برخی اوقات نیز این دو مشکل با یکدیگر در یک خودرو وجود دارد که خریدار بهتر است قبل از خرید اتومبیل نکاتی را رعایت کند تا بتواند خودرویی بدون آسیب جدی را خریداری نماید. در مطالب قبلی صرفه جویی در سوخت خودرو و روش صحیح گرم کردن خودرو را مشاهده کردید در ادامه نکاتی برای خرید خودروی دسته دوم را گردآوری کرده ایم که امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار بگیرد.

 

چه نکاتی برای خرید خودروهای دسته دوم بهتر است رعایت شوند ؟

۱. بررسی رنگ خودرو 

اغلب افراد در زمان خرید خودروی دسته دوم به رنگ آن وسواس نیستند ولی بیش از ۴۰ درصد از خودروهای کارکرده دارای رنگ شدگی در قسمت گلگیرها و سقف و کاپوت و درها می باشند که این رنگ خوردگی ها می توانند بر قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار باشند بنابراین بهتر است در هنگام خرید اتومبیل دسته دوم به رنگ آن حساس باشید.

رنگ خودرو

۲. بررسی آسیب های موجود در بدنه و شاسی

آمارها نشان می دهد حدود ۲۰ درصد از انواع خودروی دسته دوم دارای تعویض در قسمت هایی نظیر گلگیر و در و سقف می باشند از این رو بهتر است برای خرید خودروی دسته دوم به نکاتی نظیر پوسیدگی و فرو رفتگی و ترک خوردگی و آسیب دیدگی های جدی و آچار خوردگی و تعویض کاپوت و … دقت داشته باشید.

  •  آرون گروپس

بدنه خودرو

۴. بررسی خودرو از نظر فنی

بهتر است برای خرید خودروی دسته دوم از کارشناسی ماهر کمک بگیرید و اگر شما به کارشناسی ماهر دسترسی ندارید می توانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید :

  • عملکرد سیسم های ترمز و فرمان پذیری و تعلیق را به دقت تست نمایید و ترمزها را امتحان کنید و اگر مجبور شدید ترمزهای خودرو را تا آخر بگیرید و اگر خودرو در این زمان دارای عملکردی ناهماهنگ بود احتمالا در قسمت سیستم ترمزها ضعفی وجود دارد.
  • در مکانی امن و در قست سراشیبی ترمز دستی خودرو را از قسمت های جلو و رو به عقب تست نمایید و اطمینان حاصل کنید که در زمان ترمز کردن از اتومبیل صدای جیغ مانند یا صدایی غیر طبیعی به گوش نمی رسد.
  • به همه قسمت های اتومبیل به صورت عمودی فشاری زیادی را وارد کنید که در حالت طبیعی باید اتومبیل به شکل اولیه خود بازگردد ولی اگر ماشین شروع به لرزش کرد بیانگر این می باشد که سیستم تعلق اتومبیل نیازمند تعمیر است.
  • همه موارد برقی اتومبیل نظیر راهنما و چراغ و آب پاش و بوق و … را مورد بررسی قرار دهید.
  • موتور خودرو را به دقت مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید وجود نشانه هایی نظیر روغن کاری جدید یا لحیم و برخی اوقات تمیزی های غیر عادی در قسمت پوش موتور می توانند نشان دهنده تعمیر و دستکاری موتور باشند.
  • به صدای موتور به دقت گوش دهید.

بررسی خودرو

  • توجه داشته باشید که برخی از فروشنده ها در قسمت جعبه دنده و موتور خودرو روغن های غلیظ می ریزند تا صدای ناهنجاری از موتور به گوش نرسد بنابراین برای شناسایی این مشکل بهتر است موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا به آرامی حرکت کند.
  • به دود اگزوز توجه داشته باشید که برای بررسی دود اگزوز می توانید موتور را به مدت ۵ دقیقه روشن کنید اگر دود خارج شده از اگزوز سیاه است نشانه این می باشد که کاربراتور اتومبیل بدرستی کار نمی کند و اگر دور خارج شده از اگزوز آبی باشد یعنی کاربراتور اتومبیل دارای ایراد اساسی است و نیازمند تعمیر می باشد.
  • رادیاتورها را مورد بررسی قرار دهید تا آبی از آن ها ترشح نشود زیرا در این صورت باید تعویض شوند.
  • برای اینکه از خراب نبودن رینگ پیستون مطمئن شوید بهتر است میله اندازه گیری روغن را مورد بررسی قرار دهید زیرا وجود خال های مایل به خاکستری و رنگ یا قطره های آب روی میله بیانگر این است که رینگ پیستون خراب است.
  • توجه داشته باشید که مورد بررسی قرار دادن موارد ذکر شده از عهده یک خریدار معمولی بر نمی آید بنابراین بهتر است شما هزینه ای را برای کارشناس خودرو در نظر بگیرید تا در آینده مجبور به صرف هزینه های اضافی برای اتومبیل خود نشوید.

خرید خودرو دسته دوم

۵. کارکرد خودروی دسته دوم 

میزان متوسط پیمایش خودرو از نظر کارشناسان حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال می باشد و اگر میزان کارکرد خودرویی بیشتر از این مقدار باشد برای مصارفی غیر از مصرف شخصی مورد استفاده قرار گرفته است.
برای تخمین مقدار کارکرد خودروی دسته دوم باید به نکاتی نظیر خوردگی دیسک چرخ ها و باز و بسته شدن پیج های برخی از قطعه های موتور و دسته دنده و چرم صندلی و روکش فرمان و … توجه داشته باشید.
توجه داشته باشید که دستکاری کیلومتر اتومبیل در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است و آمار نشان می دهد از هر ۵ اتومبیل دست دوم حداقل کیلومتر یک اتومبیل دستکاری شده است بنابراین بهتر است در زمان خرید خودروی دست دوم در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشید.

بررسی کیلومتر شمار خودرو

۶. بررسی تایرها 

اهمیت سالم بودن تایرهای اتومبیل کمتر از موتور آن نیست و علاوه بر این لاستیک های یک دست صاف شده و کهنه به مراتب بهتر است از لاستیک های سالمی هستند که در قسمتی از آن ها ساییدگی وجود دارد زیرا پدیده لاستیک ساییدگی به شدت نگران کننده می باشد و ممکن است جلوبندی خودرو دچار مشکل شده باشد یا شاید اکسل ها از محور اصلی خود منحرف شده باشند.
ساییده شدن لاستیک ها همچنین ممکن است باعث ترکیدن آن ها شود که در این صورت خریدار مجبور می شود هزینه هایی را برای تعویض مدام لاستیک ها بپردازد.

بررسی تایرها

۷. شک کردن به خودروهای تمیز با قیمت پایین 

اتومبیل های تمیز با قیمت پایین تر از قیمت بازار شک برانگیز می باشند و بهتر است شما به هیچ وجه این اتومبیل ها را خریداری نکنید.

خودروی دست دوم

۸. تست رانندگی 

در زمان خرید خودروی دسته دوم بهتر است تست رانندگی انجام دهید زیرا این تست بسیار از ایرادهای موجود در خودرو را نمایان می کند.

تست رانندگی

۹. بررسی آپشن های خودرو 

بررسی آپشن های خودروی دسته دوم از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است در زمان خرید اتومبیل دسته دوم کولر و بخاری را چک کنید تا بدرستی کار کنند همچنین کیفیت پرتاب خروجی کولر نیز بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد.
قسمت داخلی کابین اتومبیل نیز باید به دقت بررسی شود و علاوه بر این پوشش صندلی ها، سالم بودن سیستم تهویه و سیستم صوتی، سالم بودن برف پاکن ها و دستگیره درها، سالم بودن چراغ ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

بررسی آپشن خودرو

۱۰. از واسطه ها خرید نکنید

از خرید خودروی دسته دوم از افراد ناشناس و دلال پرهیز نمایید. شما می توانید شماره فروشنده اتومبیل را در اینترنت سرچ کنید و بهتر است محل خرید خودرو محل کار یا منزل فروشنده باشد همچنین اگر شما تمایل دارید خودرو را به صورت اقساطی بخرید قبل از انجام معامله مطمئن شوید که خودرو در رهن کمپانی سازنده نمی باشد.

خرید خودروی دست دوم

۱۱. خوش معامله بودن خودرو 

برخی از خودروها نسبت به سایر خودروها دیرتر به فروش می رسند و برخی دیگر نیز بازار خوبی دارند و سریع تر به فروش می رسند بنابراین بهتر است شما خودروهایی را برای خرید انتخاب کنید که بازار خوبی دارند تا در زمان فروش آن ها به مشکل نخورید.
به طور خلاصه خودروهای داخلی نظیر پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ و تندر ۹۰ و مزدا ۳ و رنو ساندرو از انواع خودروهای خوش معامله هستند و خودروهای خارجی نظیر اپتیما و هیوندا سانتافه و هایما S7 و جک S5 جزء خوش فروش ترین خودروها در بازار به شمار می روند.
خودروهای داخلی نظیر لیفان X50 , X60 و ام وی ام ۳۱۵ جزء بد فروش ترین خودروها محسوب می شوند و خودروهایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر و میراژ و لنسر و جیلی و دی اس نیز جزء خودرهای بد فروش هستند.

اتومبیل دسته دوم

بعد از بررسی موارد ذکر شده در هنگام خرید خودروی دسته دوم بهتر است قیمت را با توجه به ارزش واقعی خودرو تعیین نمایید تا قدرت چانه زدن داشته باشید و علاوه بر این خرید اتومبیل دسته دوم از یک نمایشگاه اتومبیل معتبر می تواند مطمئن ترین راه برای خرید این خودروها باشد زیرا در نمایشگاه اتومبیل همه محاسن و معایب خودرو برای خریدار مشخص می شود و خریدار می تواند انتخابی آگاهانه و مطمئن داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *