دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های جلوگیری از زرد شدن دندان و بررسی علل زرد شدن دندان ها

  • سحر بهرامی
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

زرد شدن دندان ها می تواند علت های مختلفی داشته باشد که این علت ها هم می توانند بیرونی باشند و هم درونی البته راه های زیادی برای جلوگیری از زرد شدن دندان وجود دارد که می توانید به راحتی در منزل انجام دهید.

در هر چهره ای لبخند اولین چیزی است که روی صورت جلب توجه می کند اما این لبخند در صورتی زیبا تر می شو که دارای دندان هایی زیبا و سفید باشیم، اما همیشه اینطور نیست چرا که علت های زیادی در تغییر رنگ دندان تاثیر می گذارد، یکی از علت های زرد شدن دندان ها می تواند موضوع وراثت باشد که یک علت درونی می باشد و باید برای تغییر رنگ دندان ها به دندان پزشکی مراجعه کرد، اما راه های خانگی می تواند تاثیر مفیدی در جلوگیری از زرد شدن دندان باشد.

جلوگیری از زرد شدن دندان

روشهای جلوگیری از زرد شدن دندان ها و دلایل زرد شدن دندان

استفاده از کافئین فراوان مانند چای قهوه 

زمانی که ما از این نوشیدنی های کافئین دار به میزان زیادی در طول روز استفاده کنیم باعث می شود که به مرور زمان مینای دندان از بین برود سپس رنگدانه های موجود در این نوشیدی ها به سطح دندان جذب می شود و باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان می شود.

مواد خوراکی که باعث زرد شدن دندان ها می شود

استفاده از خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی و گاز دار

بعضی از خوراکی ها به دلیل ماهیت اسیدی بودن آنها می توانند بر روی تغییر رنگ دندان ها اثر بگذارد از جمله: سرکه، آب گوجه فرنگی، آناناس، آب مرکبات، نوشیدنی های افزایش انرژی، نوشابه های گاز دار و.. شما می تونید بعد از مصرف این نوع خوراکی ها دهان خود را به خوبی بشویید که یک روش جلوگیری از زرد شدن دندان می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کشیدن سیگار و قلیان فراوان

به دلیل وجود مواد شیمیایی در تنباکو باعث تغییر در رنگ دندان می شود زیرا زمانی که از سیگار و قلیان مواد شیمیایی موجود در آن به دندان می چسبد و منجر به داشتن دندان هایی زرد می شود، اگر به دندان های افراد سیگاری توجه کنید خواهید دید که دارای دندان هایی زرد هستند.

روش های خانگی جلوگیری تز زرد شدن دندان

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان

یکی از اصلی ترین دلایل داشتن دندان هایی زرد عدم توجه به بهداشت آن است، زمانی که شما بهداشت را رعایت نمی کنید پلاک ها روی هم انباشته می شوند و جرم را تشکیل می دهند که این جرم منجر به زرد شدن دندان ها می شود که با راهکار های خانگی می تواند این جرم ها را به سادگی از روی دندان های خود بردارید.

بالا رفتن سن

با افزایش سن و از بین رفتن لایه بیرونی دندان باعث می شود که به مرور دندان هایتان رنگی زرد به خود بگیرد که برای پیشگیری از زردی دندان ها باید میزان بزاق را کنترل کنید.

بد بودن جنس دندان ها یا همان وراثت

برخی افراد با توجه به مراقبت های خوب دچار زردی دندان می شو که این نوع زردی به علت جنس دندان و ارثی بودن آن است.

چگونه از زرد شدن دندان ها جلو گیری کنیم

 استفاده از میوه و جات و سبزی جات

میوه جات و سبزیجات بسیار زیادی وجود دارد که دارای رنگدانه هستند مانند توت فرنگی ، تمشک و از بین سبزیجاتی که رنگی سبز دارند می توانند دندان هایتان را لک کنند. البته این بدان معنا نیست که نباید از این مواد خوراکی استفاده کنید بلکه می توانید برای جلوگیری از زرد شدن دندان با شستن آنها بعد از استفاده از این نوع سبزی جات از تغییر رنگ آن جلوگیری کنید.

استفاده فراوان از دهان شویه ها

دهانشویه ها به علت داشتن کلراید بالا باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود پس باید میزان استفاده از آن را کنترل کنید.

مصرف برخی از دارو های خاص مانند

استفاده از ضد افسردگی ها در بزرگ سالان و آنتی بیوتیک ها مخصوصا در کودکانی که در حال رشد دندان هایشان هستند منجر به زردی و تغییر رنگ دندان می شود.

بیماری های خاص

عفونت های خاص در سنین کمتر و همچنین تب بسیار بالا و بیماری زردی باعث می شود که دندان ها تغییر رنگ دهند.

پیشگیری از زرد شدن دندان

روش های پیشگیری از زرد شدن دندان

باید گفت که راه های زیادی وجود دار که شما بتوانید صاحب دندان هایی سفید و زیبا باشید، اما شما باید تمام این روشها را برای جلوگیری از زردی دندان باید به صورت مرتب انجام دهید، کافیست فقط چند راهکار ساده را انجام دهید.

  1. ابتدا در مرحله اول باید از هرگونه عوامل خارجی که باعث زرد شدن دندان می شود پرهیز کنید.
  2. برای پیشگیری از زرد شدن دندان بعد از مصرف هرگونه خوراکی به طرز صحیح مسواک بزنید تا از بروز لکه های زرد جلوگیری شود.
  3. استفاده از نخ دندان بسیار مهم است زیرا بقایای مواد غذایی که باعث جرم دندان می شود به راحتی با نخ دندان برداشته می شود.
  4. برای خوردن نوشیدنی های گاز دار و رنگ دار از نی استفاده کنید.
  5. سعی کنید مصرف قهوه و چایی را به حداقل برسانید.
  6. تا می توانید آب بنوشید این کار باعث می شود که از تجمع باکتری در دهان کاسته شود.
  7. شما می توانید با مراجعه به دندان پزشک عملیات جرم گیری را روی دندان هایتان برای پیشگیری از زرد شدن دندان انجام دهید.

پیشگیری زرد شدن دندان

و در آخر باید گفت که اگر تغییر رنگ دندان های شما بدون علت خاصی دچار تغییر رنگ شد.حتما باید دندان پزشک مراجعه کنید.

روشهای خانگی برای رفع زردی دندان ها

زردچوبه : توجه داشته باشید که استفاده از این روشها بخصوص زردچوبه برای رفع زردی دندانها به شکل علمی اثبات نشده است و معمولا بر اساس تجارب شخصی می باشد.

حال برای رفع زردی دندان ها بر اثر سیگار؛ مقداری زردچوبه مرغوب را روی مسواک مرطوب بزنید و دندان ها را مسواک بزنید، اجازه دهید این پودر حدوداً ۵ دقیقه در دهان بماند، سپس دهان تان را شست و شو دهید و با خمیر دندان خوب مسواک بزنید.

جوش شیرین و هیدوژن پراکسید : استفاده از این روش نیز در منزل راهکار خوبی برای از بین بردن زردی دندان در اثر سیگار می باشد، به منظور سفید کردن دندان با جوش شیرین لازم است یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را با ۲ قاشق غذا خوری هیدروژن پراکسید مخلوط کرده تا ترکیب خمیر مانندی بدست آید، حال با این خمیر مسواک بزنید و بعد دهانتان را شست و شو دهید.

سرکه سیب : استفاده از سرکه سیب یک روش کاربردی دیگر برای از بین بردن زردی دندانها ناشی از سیگار کشیدن می باشد، برای این منظور لازم است دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با سه چهارم فنجان آب ترکیب کرده و آن را به مدت ۳۰ ثانیه در دهانتان بچرخانید و بعد از شست و شوی دهان، مسواک بزنید.

درمان زرد شدن دندان

زغال فعال : این ماده دارای قدرت جذب بالایی می باشد و استفاده از آن برای این منظور حتی ممکن است باکتری ها و مواد سمی دهان را نیز رفع نماید، حال برای رفع زردی دندان ها ناشی از سیگار کشیدن با این روش خانگی، می توانید یک کپسول زغال را باز کرده و محتویات داخل آن را روی مسواک بریزید، سپس حدود ۲ دقیقه، دندان ها را به آرامی و به شکل مدور مسواک بزنید، توجه داشته باشید که از تماس این ماده با لثه ها به هنگام مسواک زدن خودداری شود. زیرا این ماده بسیار تحلیل برنده است و در پایان دهانتان را شست و شو دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *