دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تکثیر بگونیا و اصول پرورش آن

  • سحر بهرامی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

گل بگونیا از جمله گیاهان آپارتمانی و بسیار زیبایی است که هر که از این گل زیبا در منزل خود دارد خواستار تکثیر بگونیا این گیاه گلدار زیبا است که می توان به سادگی این گیاه را تکثیر و پرورش داد.

بگونیا، از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که دارای زیبایی چشم نوازی هستند، در ادامه مطلب نحوه تکثیر بگونیا و شرایط نگهداری از این گل آپارتمانی را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

زمان کاشت و تکثیر این گل اغلب در اوایل فصل بهار انجام می شود. بگونیا، دارای انواع مختلفی است و از طریق غده تقسیم می شود که نوع خزان کننده آن است.

نحوه تکثیر بگونیا و اصول پرورش آن

برای تکثیر بگونیا رایج ترین روش, روش تکثیر از طریق برگ و دم برگ این گیاه است که به صورت مراحل زیر انجام می شود.

تکثیر از طریق دم برگ

۱. برای تکثیر این گل از طریق برگ ابتدا باید از گیاه اصلی مان برگ های سالم و شادابی را با استفاده از قیچی به صورت اریب جدا کنیم، توجه داشته باشید که اندازه ساقه آن ۳ تا ۵ سانتی متر باشد.

راهنمای تکثیر و پرورش بگونیا

۲. به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که می خواهید برگ را از گیاه جدا کنید برشی که می زنید درست در زیر محل اتصال برگ به ساقه باشد.

۳. قلمه ای که جدا کردید را باید در بستری مناسب قرار دهید که حاوی مخلوطی از پرلایت، پیت ماس، ورمی کولایت با مقدار های مساوی است.

  •  آرون گروپس

نحوه صحیح قلمه زدن با برگ

۴. برگ ها را در عمق ۳تا ۵ سانتی متری قرار دهید، سپس با خاک اطراف آن را خوب پوشانید تا در خاک محکم شود.

۵. به این نکته توجه داشته باشید که تمام ساقه دم برگ در خاک باشد.

۶. برای موفق شدن در تکثیر این گل شما می توانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید، برای این کار کافی است ته ساقه را به این محلول آغشته کرده و در خاک بکارید. این کار باعث موفقیت بیشتر در تکثیر این گل می شود.

۷. زمانی که قلمه ها را در بستر کاشتید روی آن ها را با یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت لازم و همچنین یک فضای گل خانه ای برای رشد و ریشه زایی فراهم شود.

۸. گلدان حاوی قلمه را به مکانی مرطوب در دمای ۲۴ الی ۲۷ درجه و به دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید.

روش های مختلف تکثیر بگونیا

۹. این قلمه ها در صورت قرار گرفتن در محیط خوب در طی ۳ الی ۴ هفته شروع به ریشه زایی می کند و کم کم گیاه جدیدی شروع به رشد خواهد کرد.

۱۰. سعی کنید هر سال در فصل بهار اقدام به تعویض خاک گیاه و همچنین سایز گلدان کنید چرا که بگونیا های ریشه افشان برای رشد به فضای بیشتری برای ریشه زایی نیاز دارند.

تکثیر از طریق برگ

برخی از گونه های بگونیا که ریشه افشان هستند ار طریق برگ تکثیر پیدا می کنند که باید گفت نسبت به قلمه از طریق ساقه به مدت زمان بیشتری برای رشد احتیاج دارد. در این روش که از طریق تکثیر برگ صورت می گرد با استفاده از برگ های بالغ که با استفاده از چاقو به قطعات مثلثی شکل و کوچکی تقسیم می شوند صورت می گیرد.

نحوه قرار دادن برگ های بگونیا برای تکثیر

این قطعات کوچک برگ را که به صورت مثلثی برش زده ایم را باید در یک بستر مناسب جهت ریشه زایی قرار دهیم بستری که برگ ها را درون آن قرار می دهیم باید مخلوطی از ماسه و پیت لایت باشد قرار می دهیم تا ریشه زایی صورت گیرد. سپس بستر را در دمایی به اندازه ۲۰ الی ۲۴ درجه قرار می دهیم.

 نحوه تکثیر بگونیا و اصول پرورش آن

روش قلمه زدن با ساقه

این کار را در فصل بهار انجام دهید، بهتر می باشد، حال می توانید شاخه ای که گل نداده است را به شکل اُریب برش بزنید، طول این شاخه برش زده، حداقل ۱۰ سانتیمتر بوده و دارای دو گره و تعدادی برگ باشد.

سپس برگ های قسمت پایین ساقه را جدا کرده و در قسمت باقی آن ۲ تا ۳ برگ باشد، کافی می باشد، در این صورت گیاه انرژی خود را بیشتر صرف ریشه زایی خواهد کرد.

سپس آن را در بستری مناسب از ماسه یا مخلوط کوکوپیت و پرلیت قرار دهید، البته آن را طوری بکارید که نیمی از ساقه خارج از خاک قرار گیرد.

به منظور حفظ رطوبت و ایجاد شرایط گلخانه ای برای رشد بهتر بذر ها، می توان روی خاک را با پلاستیکی شفاف پوشاند، بستر خاک را همواره مرطوب نگه دارید و بعد ریشه دهی گیاه و رشد چند برگ می توانید آن را به گلدان جدیدی منتقل کنید.

کاشت بگونیا

کاشت گیاه از طریق بذر

بهترین فصول برای تکثیر بگونیا در فصل های بهار و تابستان می باشد و از آنجا که تکثیر این گیاه به روش بذر کار دشواری است، بنابراین برای انجام این کار در منزل این روش انتخاب نمی شود.

بگونیا گل دار را می توان به کمک بذر و خیلی راحت کشت داد زیرا از نظر همزمانی رسیدن گرده و کلاله مشکلی پیش نمی آید و تولید بذر به مقدار زیاد می باشد.

بذر مناسب بذری بوده که به لحاظ ژنتیک خالص باشد، زیرا در این صورت بهترین محصول را خواهند داد و ژنتیک شان همواره پایدار خواهد بود.

حال می توانید این بذر را در اواخر زمستان کشت دهید و روی آن را با خاک بپوشانید، سپس با وسیله ای مانند تخته دانه ها را فشار دهید تا دانه ها به خاک بچسبند.

لازم است تا زمان جوانه زدن دانه ها، خاک دائماً مرطوب باشد، به منظور حفظ بیشتر رطوبت و ایجاد شرایط گلخانه ای برای رشد بهتر بذر ها، روی خاک را با پلاستیکی شفاف بپوشانید.

بعد از اینکه دانه ها جوانه زدند، پوشش را کم کم از روی بستر بردارید و با بزرگتر شدن جوانه ها و دادن تعدادی برگ، می توانید آنها را به گلدان جدیدی که حاوی خاک مناسب برای رشد گیاه است، انتقال دهید.

تکثیر بگونیای گلدار

شرایط نگهداری بگونیا

خاک: بهترین خاک برای کاشت و نگهداری بگونیا خاکی است که از قدرت زهکشی خوبی برخوردار باشد و همچنین به خاکی کمی اسیدی احتیاج دارد. بهترین خاک برای این گل مخلوطی از خاک نرم+ ماسه+توروب است.

آبیاری:مقدار مصرف آب برای این گیاه بین متوسط تا زیاد است برای تعادل در آبیاری بهتر است در فصل تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هم هفته ای یکبار آبیاری شود.

نکته: توجه داشته باشید در فصل زمستان زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح آن خشک شده باشد در غیر این صورت گیاهتان دچار پوسیدگی خواهد شد و اینکه برای آبیاری این گیاه از مه پاشی استفاده نکنید زیرا موجب کپک زدن گیاه می شود.

نور: گیاه بگونیا به نوری غیر مستقیم احتیاج دارد و اغلب این گیاهان سایه پسند هستند.

دما: مناسب ترین دما برای گل بگونیا در تابستان حداکثر ۲۱ درجه و در زمستان حداقل ۱۶ درجه است. برای نگهداری از غده های این گیاه در فصل زمستان باید آنها را در محلی بدون رطوبت در دمای ۱۳ درجه نگهداری کنید.

رطوبت: بگونیا برای رشد خود نیازمند رطوبت کافی است و در جایی که رطوبت آن بین ۵۰ الی ۸۰ درصد باشد رشد خوبی خواهد داشت.

در آخر به این نکته باید توجه کرد که برای کاشت و تکثیر بگونیا خزان کننده در سال بعد باید در زمستان غده هارا از داخل گلدان بیرون بیاورید و آن ها را در داخل یک روزنامه بپیچانید و سپس در یک مکان سرد و خشک نگهداری سپس برای کاشت دوباره آن در فصل بهار اقدام کنید تا صاحب یک بگونیای دیگر شوید.

در صورت تمایل برای آشنایی با روش کشت گیاهان زیبای دیگر در منزل از جمله پرورش گل پیچک سوئدی و پرورش گیاه تورنیا می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *