دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان کوفتگی پا با روش های خانگی و طب سنتی

  • سحر بهرامی
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

برای درمان کوفتگی پا راه های ساده و بسیار زیادی وجود دارد که می توان با روش های خانگی و طبیعی که بسیار موثر هستند به درمان آن پرداخت از جمله این راه ها استفاده از روش کمپرس آب سرد و گرم و روغن درمانی و … که در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد.

ضرب دیدگی و کوفتگی پا مشکلی است که برای تمام ما اتفاق افتاده است و ما همیشه به دنبال راه حلی برای بهبود آن بوده ایم این کوفتگی ها که ممکن است در اثر زمین خوردن، تصادف و برخورد پا با جایی ایجاد شود که باید گفت جای نگرانی نیست چرا که برای راه های خانگی زیادی برای درمان وجود دارد.

درمان سریع کوفتگی پا

راه های درمان کوفتگی پا

منظور از کوفتگی پا یعنی کبودی که می تواند سطحی باشد و یا می تواند کوفتگی آنقدر زیاد باشد که به بافت آسیب برساند این کبودی توسط رگ های خونی به وجود می آید که معمولا با ضربه شدید به پوست این اتفاق می افتد که این ضربه باعث می شود رگ ها خونی دچار نشت خون به داخل بافت شود که به آن کوفتگی می گویند.

همانطور که می دانید علائم و درد هایی که در اثر کوفتگی پا به وجود می آید می تواند به مرور زمان خوب شود اما برای اینکه به بهبودی سریعی دست پیدا کنید می توانید از روش های زیر برای بهبود کوفتگی پا استفاده کنید.

  درمان سریع کوفتگی پا

۱. پانسمان و بستن محل مورد نظر

یکی از متداول ترین نمونه های درمان که در طب سنتی رایج است بستن محل کوفته شده است این کار باعث می شود که درد ناشی از کوفتگی کمتر شود و از به وجود آمدن خونریزی در مویرگ ها جلوگیری کند.

  •  آرون گروپس

روش های ساده در درمان کوفتگی پا

۲. کمپرس آب گرم

بالا نگه داشتن دما در محل کوفتگی کمک زیادی به درد و گرفتگی های پا می کند این کار باید با کمپرس آب گرم انجام داد، آب گرم منجر به افزایش شدید خون در محل کوفتگی و همچنین از بین رفتن کبودی های ناشی از کوفتگی پا می کند شما برای انجام این کار می توانید از کیسه های مخصوص آب گرم، حوله گرم و یا دوش آب گرم استفاده کنید.

درمان کوفتگی پا با روش های خانگی و در طب سنتی

۳. بالا نگه داشتن پا

شما می توانید برای از بین بردن کوفتگی در قسمت پا از این روش استفاده کنید شاید این کار به نظر ساده برسد اما برای برطرف شدن کوفتگی پا بسیار موثر خواهد بود. این کار را باید با دراز کشیدن روی زمین و قرار دادن پاها در یک سطح بالا انجام دهید شما می توانید پاهایتان را به دیوار تکیه دهید این کار باعث می شود که فشار از روی پا برداشته شود و از شدت کبودی و تورم آن هم کاسته شود.

اقدامات لازم جهت درمان کوفتگی پا

۴.کمپرس آب سرد

یکی از نوین ترین راه های درمان ضربدیدگی پا در طب سنتی استفاده از کمپرس آب سرد است. برای اینکه از مزایای این روش بهره مند شوید باید بلافاصله بعد از ضرب دیدن پا از آن استفاده کنید. این کار باعث می شود از ایجاد کبودی و تورم ناشی از ضرب دیدگی به طور چشم گیری کم شود. برای استفاده از این روش می توانید از کیسه آب سرد و یا تکه های یخ و قرار دادن روی محل کوفته شده استفاده کنید.

درمان های تاثیر گذار جهت کوفتگی پا

۵.استفاده از زرد چوبه و تخم مرغ

یکی از پرمصرف ترین و تاثیر گذار ترین روش هایی که می توان جهت درمان کوفتگی پا از آن استفاده کرد مخلوط زرد چوبه و تخم مرغ است. با مخلوط کردن این دو ماده و قرار دادن آن روی محل کوفته شده به مدت یک شب و بستن آن می تواند در درمان آن کمک فراوانی بکند.

استفاده از مخلوط تخم مرغ و زرچوبه برای درمان کوفتگی پا

۶.ضماد ریوند چینی

ریوند چینی نوعی گیاه مفید در جهت انواع بیماری های مختلف که جایگاه ویژگی در طب سنتی دارد از این گیاه می توان در جهت رفع کوفتگی پا استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت، برای استفاده از این گیاه باید مقداری از آن را با شراب سیاه انگوری مخلوط کرد و در محل آسیب دیده قرار دارد.

راه های درمان کوفتگی پا

۷.ترکیب سرکه و عسل

همانطور که می دانید هم سرکه و هم عسل هر دو در طب سنتی کاربرد های فراوانی دارد. از این رو شما می توانید برای بهبود کوفتگی پا به  مخلوط کردن این دو ماده با یکدیگر بپردازید و آن را در روی محل کوفته شده به آرامی ماساژ دهید تا از خواص این دو ماده بهره مند شوید.

۸.استفاده از گیاه مومیایی

گیاه مومیای جزء قدیمی ترین گیاهانی است که در جهت بهبود کوفتگی پا از آن استفاده می شود. برای استفاده از این گیاه باید مقداری از آن را در روغن شتر آب کنید و سپس به اندازه یک قاشق چای خوری از آن میل کنید شما می توانید روزانه محل کوفته شده را با آن چرب کرده و ماساژ دهید.

۹. گل گاو زبان

ضمادی از ریشه تازه و له شده گل گاو زبان تهیه کنید و آن را بر روی محل کوفتگی قرار دهید، ریشه این گیاه می تواند نتیجه موثر بر رفع کوفتگی داشته باشد.

۱۰. گندم

ترکیبی از آرد گندم که کمی سبوس دارد با روغن زیتون را تهیه کنید و آن را روی محل موردنظر استفاده کرده و بر روی پوست مالش دهید تا ورم و التهاب ناشی از کوفتگی کاهش پیدا کند.

رفع کوفتگی پا

۱۱. برگ هلو

برای رفع التهاب و تورم ناحیه کوفتگی، می توانید برگ هلو تازه له شده را با روغن زیتون مخلوط کرده و ضماد تهیه شده را بر روی کوفتگی قرار دهید.

۱۲. گیاه دم اسب

روش درمان طبیعی دیگر برای کوفتگی, استفاده از گیاه دم اسب می باشد، برای این منظور می توانید این گیاه را در یک لیتر آب بجوشانید و سپس ضماد را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

۱۳. ریشه گیاه پامچال

به منظور درمان خون مردگی استفاده از گیاه پامچال نیز می تواند موثر باشد؛ گیاه پامچال را در یک لیتر آب بجوشانید تا وقتی که مقدار آب به یک سوم تقلیل یابد و سپس محل آسیب دیده را با این محلول شست و شو دهید.

درمان های دیگر برای تسریع بهبود کوفتگی

در کنار درمان های ساده همچون استراحت، استفاده از یخ و یا گرما و نیز فشرده سازی و قرار دادن عضو آسیب دیده در ارتفاع، فیزیوتراپیست می تواند از روشهای دیگری برای تسریع در بهبود کوفتگی پا شما استفاده نماید، استفاده از روشهایی همچون ماساژ یا کشش و یا روشهای الکتریکی مثل اولتراسوند، تحریک عضلانی و لیزر یا جریان تداخلی (IFC) ممکن است سودمند باشند.

در صورت بروز کوفتگی در اندام های تحتانی یا نیم تنه، فیزیوتراپ می تواند در صورت لزوم استفاده از عصا را توصیه نماید و نیز نحوه استفاده از آن را آموزش خواهد داد و باید تا زمانی که بهبود یابید از آن استفاده نمایید.

بهبود کوفتگی پا

زمانی که پایتان دچار کوفتگی شده است سعی از کشیدن و تکان دادن بیش از اندازه آن خودداری کنید چرا که ممکن است منجر به آسیب دیدگی بیشتر پا شود در این مواقع تا می توانید باید به پای خود استراحت دهید و با استفاده از روش های که در اختیارتان قرار دادیم جهت بهبود کوفتگی از آن ها استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *