دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغذیه برای چاق شدن با دو برنامه غذایی سالم و مفید

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

همانطور که چاقی زیاد برای سلامتی انسان مضر می باشد، لاغری نیز مضرات زیادی دارد، از این رو در این مطلب قصد داریم یک برنامه تغذیه برای چاق شدن را به شما عزیزان معرفی نماییم.

معمولا افراد به دنبال روش هایی برای کاهش وزن و لاغری هستند، اما شاید برای شما جالب باشد که افراد زیادی هستند که از کمبود وزن و مشکلات آن رنج می برند، بنابراین دوست دارند که چاق شده و وزنشان زیاد شود، در این مطلب با معرفی یک رژیم مناسب از تغذیه برای چاق شدن امیدورایم بتوانیم تا حدودی به شما دوستان گرامی در این زمینه کمک نماییم.

تغذیه برای چاق شدن

یک برنامه غذایی مناسب برای چاق شدن باید شامل تمام مواد مغذی سالمی باشد که بدن به منظور افزایش عضلات، به آن احتیاج دارد که این رژیم غذایی می تواند شامل انواع مواد غذایی متنوع از جمله غلات، سبزیجات، حبوبات، میوه ها و … باشد، همچنین در کنار رژیم غذایی سالم از ورزش هم نباید غافل شد.

با وجود اینکه چاقی مشکلات زیادی دارد و کسانی که دارای اضافه وزن بوده و چاق می باشند، به دنبال راههایی برای لاغر شدن هستند، اما افراد زیادی هستند که از لاغری رنج می برند و دوست دارند تا کمی چاق شوند، جالب است بدانید که گاهی چاق شدن به مراتب سخت تر از لاغر شدن می باشد، از این رو در ادامه می توانید، مطلب ما را در رابطه با رژیم مناسب تغذیه برای چاق شدن مطالعه فرمایید.

تغذیه مفید برای چاق شدن

دو روش وجود دارد که افراد لاغر می توانند، خودشان را چاق کنند، یکی اینکه با استفاده از مصرف غذاهای مضر مثل چیپس و سرخ کردنی ها و برخی دیگر از مواد مضر اقدام به این کار نمایند که خوردن این مواد برای سلامتی بسیار مضر بوده و نیز موجب بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و نیز بیماری های قلبی می شود، دوم اینکه وزنشان را از طریق یک روش اصولی و سالم افزایش دهند و در این روش وزن افراد به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه با افزایش وزن اصولی به جای چربی، حجم عضلات افزایش می یابد، بنابراین برای افزایش وزن سالم باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

 تغذیه برای چاق شدن

  •  آرون گروپس
  • افزایش تغذیه باید به تدریج و مرحله به مرحله صورت گیرد.
  • کربوهیدرات ها نقش زیادی در افزایش وزن و چاقی دارند، اما از غذا های سالمی مانند سیب زمینی، موز، انبه، غلات و برنج به جای غذاهای حاوی شکر، شکلات و مانند اینها استفاده نمایید.
  • اگر می خواهید حجم عضلات شما افزایش یابد، باید ۴ تا ۵ بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت ورزش کنید.

برای افزایش حجم عضلات بهتر است بعد از ورزش از مواد غذایی حاوی پروتئین و نیز دارای چربی های مفید مثل انواع دانه ها و آجیل در رژیم غذایی تان استفاده کنید. در این قسمت می توانید با دو برنامه مناسب  تغذیه برای چاق شدن آشنا شوید.

تغذیه برای افزایش وزن

برنامه غذایی اول

در کنار استفاده از رژیم چاقی که در اینجا در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم، انجام فعالیت های بدنی به صورت روزانه و به مدت حداقل ۲۰ دقیقه مفید می باشد، ضمن اینکه نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب نیز توصیه می شود.

رژیم غذایی برای چاق شدن

در این برنامه غذایی برای چاق شدن که در اینجا آورده ایم،

در صبح خیلی زود : ۱۰ عدد بادام که شب قبل، آنها را با پوست در آب خیسانده اید، میل کنید.

برای صبحانه :  میلک شیک موز، بلغور سبزیجات/ نان چند غله، پنیر/ تخم مرغ / سینه مرغ

میان وعده : میوه، آب نارگیل/ دوغ

ناهار : برنج، سبزیجات، پنیر/ تخم مرغ ( در صورتی که برای صبحانه مصرف نشده باشد)، سرشیر

میان وعده : سوپ سبزیجات، سوپ مرغ

شام : سبزیجات، مرغ/ تخم مرغ/ماهی، سرشیر/ یک غذای شیرین

قبل از خواب : شیر به علاوه یک قاشق غذاخوری عسل و کمی زردچوبه

برنامه غذایی دوم

این برنامه غذایی حاوی ۲۵۰۰ کالری است و در صورتی که بدن شما نیاز به مقدار کالری بیشتری دارد، می توانید میزان مواد غذایی که در اینجا ذکر شده را افزایش دهید.

برای صبحانه : یک فنجان بلغور دو سر به همراه نصف فنجان شیر کم چرب و نصف فنجان کشمش، یک فنجان آب پرتقال و یک فنجان قهوه سیاه

میان وعده برای صبح : یک عدد سیب به همراه ۲۴ عدد بادام و آب

برای ناهار : ساندویچ مرغ کم چرب با گوجه فرنگی، کاهو و خردل، یک لیوان شیر کم چرب و یک عدد سیب زمینی شیرین پخته شده با کره

عصرانه : اسنک پروتئین (ساندویچ ژامبون گوشت یا مرغ)، آب

برای شام : سالاد با سس، فیله ماهی قزل آلا، یک فنجان اسفناج پخته شده، نصف فنجان سیب زمینی پخته شده با کره، یک لیوان آب میوه طبیعی

قبل از خواب : نصف فنجان ماست به همراه نصف فنجان توت فرنگی خرد شده، آب

 تغذیه مناسب برای چاق شدن

بنابراین، همواره به این نکته توجه داشته باشید که برای افزایش وزن اصولی و سالم از طریق رژیم تغذیه برای چاق شدن، باید این کار به صورت مرحله به مرحله صورت گیرد و نیز به جای مصرف مواد غذایی دارای شکر، شکلات و دیگر مواد مضر می توانید از غذاهای سالم و مقوی مثل موز، سیب زمینی، انبه، برنج و غلات استفاده نمایید و همچنین می توانید تنقلات مفیدی مثل آجیل و انواع دانه ها را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *