دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن شوره سر با راه های طبیعی و مطمئن در خانه

  • سحر بهرامی
  • ۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

زمانی که بدن نتواند پوست مرده سر را به صورت طبیعی دفع کند به صورت شوره زدن سر که یک راه غیر طبیعی است دفع می کند، که باعث به وجود آمدن ظاهری ناپسند خواهد شد، در ادامه با راه های از بین بردن شوره سر آشنا می شویم.

یکی از رایج ترین اختلالات پوستی شوره سر است، شوره سر یک بیماری است که در اثر فعالیت یک قارچ طبیعی ایجاد می شود، که اگر به فکر درمان شوره سر نباشیم شاهد ریزش شدید موهایمان خواهیم شد، برای از بین بردن شوره سر همیشه نباید از محصولات شیمیایی استفاده کرد چرا که می توان با استفاده از روش های خانگی به راحتی این مشکل را حل کرد.

سریع ترین راها جهت از بین بردن شوره سر

شوره سر یک از گریبان گیر ترین مشکلات برای خانم ها و آقایان است که باعث از پایین آمدن اعتماد به نفس در افراد می شود و آرامشی برای فرد نخواهد گذاشت و از حضور در محیط اجتماعی اجتناب می کند چرا که این معضل باعث خجالت زدگی وی می شود، اما نباید نگران بود چرا که شما می توانید به سادگی با چند راه حل کاربردی و بدون هزینه از شر شوره سر خود خلاص خواهید شد.

این معضل ممکن است در هر سنی و در هر قومیتی به وجود بیاید، و هیچ گونه ربطی به عدم رعایت بهداشت فرد ندارد چرا که نیمی از افراد جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

شوره سر چیست؟

شور سر همان پوست های مرده سر است، پوست سر هر یک ماه یک بار عملیات لایه برداری را روی سر انجام می دهد اما زمانی که نتواند این کار را به درستی انجام دهد و در جایگزینی لایه های جدید و از بین بردن لایه قدیمی پوست سر دچار مشکل شود در بعضی افراد به صورت شوره روی سر که همراه با چربی است ایجاد می شود.

دلایل شوره سر

  • خشکی پوست سر مخصوصا در فصل پاییز و زمستان
  • وجود عفونت های قارچی اگزما و پسوریازیس
  • استفاده بی رویه از مواد آرایشی و شیمیایی بر روی مو
  • استفاده از شامپوی نامناسب
  • کمبود ویتامین ها
  • عدم رعایت بهداشت مو
  •  داشتن آلرژی
  • مشکل در هورمون ها
  • شستشوی نامناسب بعد از استفاده از شامپو
  • آب و هوا نامناسب
  • باقی ماندن شامپو و صابون روی پوست سر
  • استفاده فراوان از بابلیس، سشوار
  • شانه زدن کم سر

از بین بردن شوره

در بعضی از موارد شوره سر می تواند در اثر تغذیه نادرست باشد، که در این مورد باید در برنامه غذایی خود تجدید نظر کنید.

انواع شوره سر

آشنایی با انواع شوره های سر می تواند به درمان موثر این مشکل، به شکل بهتر کمک نماید، حال برخی از شوره ها را می توان با درمان های خانگی ساده و یا با تغییر در برنامه های مراقب مو رفع کرد، اما برخی دیگر از شوره ها به سادگی برطرف نمی شوند و نیاز به درمانهای دارویی و یا شامپو های ضد شوره قوی نیاز هست، در ادامه ضمن معرفی انواع شوره و دلایل ایجاد آن می توانید با برخی روشهای درمانی آنها آشنا شوید.

  •  آرون گروپس

شوره خشک : معمولی ترین نوع شوره است که اغلب در فصل زمستان ایجاد می شود زیرا سرد و گرم شدن محیط می تواند موجب خشکی پوست سر شود، از دلایل دیگر بروز شوره خشک شستن مداوم موها با آب داغ می باشد.

پوسته های این نوع شوره اغلب به شکل سفید و ریز بوده و خارش کمی ایجاد می کنند و در صورت خارش شدید همراه با شوره خشک، نشانه بیماری می باشد که باید به پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

برای پیشگیری از ایجاد شوره های خشک استفاده از شامپو های مرطوب کننده توصیه می شود، همچنین استفاده از ماساژ پوست سر با روغن نارگیل یک درمان خانگی موثر برای تسکین  خارش سر و جلوگیری از خشک شدن پوست می باشد.

رفع شوره سر

شوره چرب یا پوست پوستی : غدد تولید کننده سبوم که ماده ای روغنی است، در زیر سطح پوست وجود دارد و نقش مهمی در محافظت از پوست و ایجاد رطوبت پوست دارد، بنابراین هنگامی که سبوم تولید شده به وسیله این غدد چربی افزایش یابد، پوست سر فرد چرب خواهد شد.

در نتیجه چربی اضافه ایجاد شده موجب تحریک سر و نیز به وجود آمدن شوره های پوست پوستی یا چرب می شوند، پوسته های این نوع شوره معمولا از انواع شوره خشک بزرگتر بوده و می تواند حالت روغنی داشته باشد، همچنی رنگ این پوسته ها زردتر است؛ نوع شدید شوره چرب, اگزما یا درماتیت سبورئیک است.

راه های طبیعی از بین بردن شوره سر

روغن زیتون

یکی از راه های رفع شوره سر استفاده از روغن زیتون گرم شده برای پوست سر است، که باعث می شود رطوبت پوست سر را تامین کند و از خشک شدن پوست سر جلوگیری کند. برای استفاده از آن ابتدا کمی روغن زیتون را گرم کنید سپس روغن را روی کف سر خود بریزید و با انگشتانتان به آرامی کف سر را ماساژ دهید. بعد از آن سر خود را با یک پارچه بپوشانید و بگذارید یک شب کامل روی سر شما بماند سپس در آخر موهای خود را بشویید.

*سعی کنید از روغن زیتون طبیعی استفاده کنید، و روزی ۱ مرتبه این عمل را تکرار کنید.

روغن زیتون مناسب جها درمان شوره سر

ماست

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن شوره سر استفاده از ماست است که روش استفاده از آن بسیار آسان است کافیست کمی ماست بردارید و کف سر خود را با آن ماساژ دهید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه روی موهای شما قرار گیرد سپس با کمی شامپو موهای خود را آبکشی کنید.
استفاده از ماست برای از بین بردن شوره سر
جوش شیرین

جوش شیرین به دلیل خاصیت لایه برداری که دارد در درمان این مشکل بسیار قدرتمند عمل کرده، برای استفاده از آن مقداری از جوش شیرین را بردارید می توانید با کمی آب مخلوط کرده و مخلوط خمیری را روی سر به صورت دورانی ماساژ دهید این کار به مدت ۲ هفته هر روز انجام تا کاملا از شر شوره سر خلاص شوید. در دفعات اول استفاده از جوش شیرین شاید موهای شما کمی خشک شود که طبیعی است.

راه دیگر استفاده از جوش شیرین اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین به شامپویتان است.

راه های خانگی درمان شوره سر

آسپرین

قرص آسپرین به دلیل داشتن ماده ای به نام اسید سالیسیلک که در اکثر شامپو های ضد شوره وجود دارد در رفع شوره سر بسیار کار آمد است. برای استفاده از آن باید ۲ الی ۳ عدد قرص آسپرین را پودر کنید و به شامپو مصرفی خود اضافه کنید و خوب کف سر را ماساژ دهید سپس بگذارید شامپو کمی روی سر شما باقی بماند و سپس موها را آبکشی کنید.

استفاده از قرص آسپیرین برای از بین بردن شوره سر

روغن نارگیل

یکی از خواص روغن نارگیل برای مو ضد قارچ بودن آن است به همین دلیل از این روغن استفاده فراوانی جهت رفع شوره سر و خارش سر می شود. برای استفاده از آن کافیست روغن نارگیل را با کمی آب لیموی ترش مخلوط کنید و روی سر خور ماساژ دهید و بگذارید کمی روی سر بماند. سعی کنید در هفته ۲ بار از این روش استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل برای ریشه کردن شوره سر

سرکه سیب

 یکی از بهترین راه های خانگی استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن شوره سر است. سرکه سیب به دلیل اسیدی بودنش باعث تغییر PH پوست سر می شود. برای استفاده از سرکه سیب کافیست در یک بطری به اندازه یک چهارم پیمانه سرکه سیب را با یک چهارم پیمانه آب مخلوط کنید سپس بر روی موها اسپری کنید، بعد از اسپری روی سر موهایتان را با یک حوله یا پارچه بپوشانید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بر روی سر شما بماند سپس موهایتان را بشویید.

استفاده از سرکه سیب جهت از بین بردن شوره سر

تخم مرغ

استفاده از تخم مرغ باعث از بین بردن شوره سر و همچنین باعث درخشنده شدن بیشتر موها می شود برای این کار ۱ عدد تخم مرغ را خوب به هم بزنید سپس مخلوط را روی کف سر بریزید و کمی پوست سر را ماساژ دهید، بگذارید حداقل ۱ ساعت روی سر شما قرار بگیرد و سپس موهایتان را بشویید.

استفاده از تخم مرغ برای از بین بردن شوره سر

نور آفتاب

سعی کنید هر روز به مدت ۱۵ دقیقه در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید چرا که در درمان و رفع شوره سر بسیار موثر است.

تمام این روش هایی که برای از بین بردن شوره سر در اختیارتان قرار داده ایم کاملا طبیعی و موثر هستند، برای نتیجه بخشی این روش ها سعی کنید به مدت چند هفته استفاده از آن ها را قطع نکنید تا زمانی که تمام شوره ها از روی سر شما محو شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *