دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره پرسونای مخاطب و شناخت ویژگی های رفتاری و شخصیتی مشتریان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

استفاده و کاربرد پرسونای مخاطب در چند دهه اخیر رشد بالایی داشته و بسیاری از کسب و کار و کارآفرینان سعی دارند تا با استفاده از این تکنیک بازار کسب و کار خود را گرم کنند. پرسونا دارای تعاریف متعددی است که در اینجا آن ها را تحلیل خواهیم کرد.

در میان دنیای کسب و کار بسیاری از افراد کارآفرین سعی دارند تا پرسونا سامان و کار خود را بر مبنای آنچه که فکر می کنند قرار دهند و همین موضوع می تواند برای بسیاری از آن ها شکست آور باشد. از سوی دیگر در چند دهه اخیر شاهد این اتفاق خوب بوده ایم که برخی از سازمان ها با درایتی بیشتر سعی دارند تا بر پرسونا مخاطب یا در حقیقت نیاز مخاطب تاکید بیشتر داشته باشند و از این جهت مبنای کاری خود را بر اساس این امر قرار می دهند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در پرسونا مشتری یا مخاطب، ما محتوای خود را برای افرادی تهیه می کنیم که به آن نیاز دارند و تاکید خود را بر نظر، نیاز و تقاضای مخاطب قرار خواهیم داد.

پرسونای ویژه مخاطب

پرسونای مخاطب چه معنایی دارد؟

تاکنون با خود فکر کرده اید که هدف شما از تولید محتوا چیست؟ و یا اینکه محتوای خود را برای چه کسانی طراحی می کنید؟ این سوال کوتاه اما اساسی می تواند مسیر شغلی شما را تغییر دهد و در جهتی مطلوب و رو به پیشرفت قرار دهد. پی بردن به شخصیت مخاطب و کنجکاوی درباره او تنها چیزی است که در پرسونای مشتری به دنبال آن هستیم.

تعریف:

مجموعه جمع آوری شده از ویژگی های رفتاری، فکری و شخصیتی که سازمان در تلاش است آن ها را کشف و حفظ کند به پِرسونای مخاطب شناخته می شود. در تعریفی ساده تر شما با استفاده از این تکنیک می توانید تصوری دقیق و جزئی تر از مخاطب خود داشته باشید و بر اساس این ویژگی ها به دنبال تولید محتوای مورد نیاز مخاطب خود باشید.

با توجه به اینکه در هر حرفه کاری چند مخاطب می تواند وجود داشته باشد می توان نتیجه گرفت پرسونا مشتری و مخاطب نیز می تواند به دسته های مختلفی تقسیم شود. در اینجا برای دسته بندی کردن پرسونا باید شیوه های متعددی را به کار برد تا از این طریق مخاطبان مختلف را در دسته بندی های جداگانه قرار داد.

طراحی پرسونای مخاطب

طراحی پرسونای:

با توجه به توضیحات فوق اهمیت پرسونای مخاطبان را می توان در تولید محصول، محتوا، برقراری ارتباط با مشتریان و … پیدا کرد. این طراحی به عنوان یک استراتژی کاربردی می تواند در کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد و موجب می شود تا سازمان وفاداری خود را به مشتریان و مخاطبان خود نشان دهد.

  •  آرون گروپس

۱- جمع آوری اطلاعات:

اولین قدمی که باید برای طراحی پرسونا مخاطب انجام دهید کسب اطلاعات دقیق از مشتریان و مخاطبان است شما باید مخاطب خود را به خوبی شناسایی کنید و در صورتی که مخاطب شما به چند دسته تقسیم شود باید ویژگی و مشخصات دقیق هر یک را بدانید.

۲- برقراری ارتباط:

شما برای انجام این کار و جمع آوری این اطلاعات می توانید از روش مصاحبه استفاده کنید این مصاحبه می توان به شکل حضوری یا غیر حضوری انجام شود که در بیشتر موارد تاکید می شود از مصاحبه حضوری استفاده کنید. انجام مصاحبه حضوری به شما این امکان را می دهد تا با برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان خود راحت تر به نیازهای آن ها پی ببرید.

پرسونای مشتری

۳- مدیریت مشتری:

سومین مرحله از پِرسونای مخاطب مدیریت کردن مشتریان است این روش موجب حفظ مشتریان می شود زیرا با مدیریت آن ها به نیازهایشان پاسخ داده می شود این کار نیز می تواند با برقراری ارتباط بیشتر صورت بگیرد.

۴- گوگل آنالیتیکس:

ابزار گوگل آنالیتیکس برای دسته بندی پرسونای مورد استفاده قرار می گیرد و یک نرم افزار کاربردی است و برای کسب و کارهایی مورد استفاده است که از طریق سایت فعالیت های خود را برای جذب مشتری انجام می دهند.

اما برای ساخت پِرسونای مخاطب شما باید از یک سری اطلاعات استفاده کنید که می توانید در این زمینه کمک کننده باشد و بیشتر شما را برای دسته بندی هدایت کند. سوالاتی از قبیل موارد زیر که به آن اشاره خواهد شد:

  • مخاطبان شما به طور دقیق شامل چه افرادی هستند.
  • جنسیت و محدوده سنی آن ها در چه رده ای است.
  • میزان تحصیلات و مشخص کردن حیطه شغلی
  • علاقه و نیاز مخاطب شما چیست.

این دسته از سوالات به مشخص تر کردن حیطه پِرسونای مخاطب کمک خواهند کرد و شما بر حسب میزان اهمیت حیطه کاری و نوع مخاطب ها می توانید از سوالات متعددی در این زمینه استفاده کنید.

  • میزان درآمد ماهیانه مخاطب
  • نوع خرید و ویژگی های خرید مخاطب
  • نوع فعالیت مخاطب در شبکه های اجتماعی
  • میزان وقت و فرصتی که مخاطب برای خرید قرار می دهد

همانطور که می بینید اینگونه از سوالات نسبت به سوالات دسته اول جزئی تر هستند و اطلاعات دقیق تری را در رابطه با مخاطب در اختیار شما قرار می دهند. شما می توانید برای بالاتر بردن کیفیت کار خود به سمت سوالات جرئی تر بروید تا به اطلاعات دقیق تری در این زمینه دست پیدا کنید و همچنین از سطح اطلاعات به روزتری برخوردار باشید.

اما چگونه می توان به سمت سوالات جزئی تر رفت و اطلاعات خود را به روز کرد؟ همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم یکی از راه های برقراری ارتباط در پِرسونای مخاطب استفاده از پرسشنامه است که می توانید از این طریق اطلاعات مناسب را به دست بیاورید. پرسشنامه، مصاحبه، نظرسنجی و یا حتی در مدل های به روزتر آزمون های آنلاین در این زمینه بسیار کمک کننده هستند.

آزمون های آنلاین از این جهت که به راحتی می توان در بین مخاطبان توزیع شود و در سایت می توانید آن را قرار دهید و هر مخاطبی که آن را در دسترس دارد به آن توجه می کند از ارزش بیشتری برخوردار است زیرا با دنیای اینترنت امروزه بیشتر همخوانی برقرار می کند.

پرسونای متقاضی

۵- تولید محتوا:

با توجه به کلیدی ترین نکاتی که در بالا در رابطه با پِرسونای مخاطب ارائه شد می توانید به تولید محتوا و محصول مورد نیاز مخاطب خود بپردازید و در این زمینه شما می توانید با اطمینان بیشتری کار خود را پیش بگیرید زیرا شما برخلاف ساری کسب و کارها و کارآفرینان می دانید که مخاطب شما چه می خواهد و دقیقا چه محتوایی را باید برای او ارائه دهید.

ایده پردازی در زمینه پِرسونای مخاطب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و برای اینکه بتوانید به خلق ایده های جدیدتر بپردازید باید آگاهی و دانش خود را در رابطه با مخاطبان خود، رقیبان موجود در حوزه کسب و کار و حتی دنیای در حال پیشرفت افزایش دهید.

تفاوت پرسونای مشتریان و پرسونای مخاطبان

ار پِرسونای مخاطب به منظور جذب کاربران سایت به محتوا, با کلیک کردن بر روی تبلیغات استفاده می شود و این خصوصیات شامل یک سری ویژگی های کلی مخاطبان می باشد، همچنین در ابتدای قیف فروش شما به مخاطبان زیادی نیاز خواهید داشت که برخی از آنها قرار است در انتهای قیف به مشتری تبدیل شوند، از این رو برای نوشتن پِرسونای مشتری باید دقیق تر شوید، برای این منظور باید مخاطبان را بر طبق اهداف آنها برا یخرید، نوع نیازشان برای خرید و … دسته بندی کرد و ویژگی های هر دسته را به طور جزئی تر مشخص نمود.

پرسونا مخاطب

به طور کلی می توان گفت که پرسونای مخاطبان بسیار کلی تر است، در حالی که پرسونای مشتریان به جزئیات بیشتری توجه داشته و مخاطبان را به چند دسته جزئی تقسیم می کند.

اهمیت پرسونای مشتریان یا پرسونای مخاطبان و ضرورت ایجاد آن

بازاریابی نوین بر خلاف روش های قدیمی، مشتری محور می باشد، حال با شناسایی مشتری خود می توانید محتوایی تولید کرده که مورد پسند کاربران قرار گیرد.

ضمن اینکه با تولید پرسونای خریدار یاد می گیرید که چگونه از وقت و سرمایه خود استفاده کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید و خریداران بیشتری را جذب کنید.

کاربرد شناخت پرسونای افراد در بازاریابی

از طریق آشنایی و شناخت بیشتر پرسونای افراد متوجه می شوید که هر گروه از افراد جذب چه محتوایی می شوند و کدام اینفلوئنسرها بر انها تاثیر می گذارند، بنابراین می توایند با توجه به پرسونای خریدار برای محصولات تان به طور اختصاصی بازاریابی کرده و از این طریق بیشترین بازدهی را از تلاش هایتان داشته باشید.

چگونه پرسونای مشتری موجب افزایش فروش می شود ؟

در ساده ترین روش با تقسیم بندی مشتریان بر اساس پِرسونای می توان به جای ارسال ایمیل گروهی به همه افرادی که ایمیل شان را دارید، بر طبق علایق و پِرسونای مخاطب آنها را دسته بندی کرده و برای هر دسته مطابق نیاز ها و علایق شان، ایمیل ارسال کنید.

پرسونای مخاطبان

از این طریق بازدهی ایمیل مارکتینگ شما افزایش می یابد، ضمن اینکه با تولید محتوای هدفمند و مطابق پرسونای خریدار می توانید خریدارانی که قصد خرید داشته را به صفحه موردنظر جذب کرده و بعد از نشان دادن یک محتوای ترغیب کننده، متناسب با نیاز و علایق مخاطب با تعبیه دکمه call to action شخص را به سمت خرید سوق دهید.

برای آشنایی بیشتر با روشهای ارتباط با مشتریان و انواع استراتژی های بازاریابی می توانید از مطالب مربوطه در بخش های قبلی آرگا دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *