دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

مقابله با جیغ زدن کودک و تکنیک هایی که والدین باید بدانند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از عادت های نابهنجاری که در بین بسیاری از کودکان وجود دارد عادت جیغ زدن است که در زمان داشتن درخواستی از والدین با جیغ زدن می خواهند آن را به دست آورند. در چنین شرایطی والدین باید جیغ زدن کودک خود را بیشتر کنترل کنند.

کودکان برای رسیدن به خواسته های خود می توانند راه های مختلفی را انتخاب کنند در برخی از آن ها ممکن است این خواسته با گریه کردن به دست آید و در برخی دیگر نیز ممکن است با جیغ زدن، این کار انجام شود. در هر دو صورت اینگونه از رفتارها و عادت ها در کودکان می تواند برای والدین آزار دهنده باشد و از سویی آن ها در رابطه با رفتار نادرست کودکشان نگران می کند. والدین برای کنترل اینگونه از رفتار می توانند با بالا بردن آگاهی خود به کودکشان کمک کنند و در اینجا می توانید با استفاده از راهکارهای کنترل جیغ زدن کودک، مانع این رفتارها شوید.   جیغ زدن و فریاد کودک

جیغ زدن کودک:

در مقابل جیغ و فریادهای کودکان والدین می توانند واکنش های مختلفی انجام دهند که انجام هر واکنشی بستگی به میزان اطلاعات و آگاهی والدین در این زمینه است. یکی از رفتارهای متداولی که برخی از والدین در چنین شرایطی انجام می دهند تا رفتار کودک خود را کنترل کنند قهر کردن و یا دعوا کردن کودک است که می توانید نتیجه ای بدتر داشته باشد و او را در نهایت به کودکی لجبازتر تبدیل کند. از سوی دیگر برخی از والدین با محبت بیشتر سعی دارند تا کودک خود را ساکت کنند و جالب است بدانید که در این حالت نیز کودک ممکن است رفتاری عکس توقع والدین خود انجام دهد و با نوازش های بیشتر فریادهای بیشتری بکشد.

کودک لوس چه ویژگی هایی دارد و چگونه با او رفتار کنیم؟ ممکن است جیغ زدن کودک، به خاطر لوس بودن او باشد و این ریشه در نوع تربیت والدین دارد، بنابراین باید کمک کرد تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند.

مقابله با جیغ زدن کودک

راهکارهای کنترل جیغ زدن:

با توجه به این توضیحات باید دید چه راهکارهایی برای کنترل جیغ زدن کودکان می تواند مناسب باشد و آن را کاهش داد؟ مشاوران خانواده و روانشناسان کودک به دلیل گستردگی این رفتار در میان کودکان بررسی های بیشتری را در این زمینه انجام داده اند تا با استفاده از این راهکارها و بالا بردن سطح آگاهی والدین بتوانند کودکان را بهتر کنترل کنند و عادت های نادرستی مانند جیغ کشیدن را در آن ها کاهش دهند.

عادت جیغ زدن در کودک

۱- پیش بینی رفتار:

پیش بینی کردن رفتارهای کودک، به این معناست که شما می دانید چه زمان هایی کودکتان دست به این رفتار می زند به عنوان مثال برای خرید خوراکی او با جیغ کشیدن این خواسته را برآورده می کند و زمانی که شما می دانید علت جیغ کشیدن کودکتان این است می توانید قبل از جیغ زدن و فریاد خوراکی را به او بدهید تابه این رفتار عادت نکند. در مثالی دیگر ممکن است کودکان در مقابل درخواست والدین جیغ بزند و در اینجا باید دید که رفتارهای صحیح با کودکان تنبل چگونه است؟ تا بتوان آن ها را کنترل کرد.

  •  آرون گروپس

۲- نظرخواهی:

برای کنترل جیغ کشیدن کودکان باید از آن ها نظرخواهی کنید اگر می دانید کودکتان در انجام کارهایش حساسیت های خاصی دارد باید در انجام همان کارها او را مشارکت دهید تا بیشتر مسئولیت اینگونه کارها را متوجه شود و در این صورت دیگر برای رسیدن به آن خواسته جیغ نمی زند.

تغییر رفتار جیغ زدن در کودک

۳- واکنش خود را کنترل کنید:

واکنش شما به عنوان والدین کودک می تواند بسیار آموزنده باشد بنابراین باید بیشتر در رفتارهای خود دقت کنید تا این رفتار در کودک شما کمتر شود.

شیوه های دیگر:

  • به دنبال ریشه علت باشید، شاید کودک این رفتار را از خود شما یا اطرافیان آموخته باشد.
  • به حرف های کودکتان بیشتر توجه کنید.
  • بیشتر با او ارتباط برقرار کنید و رفتارهای نادرست را از طریق قصه خوانی بیشتر متذکر شوید.
  • در واکنش به کودکتان داد نزنید.
  • از تنبیه بدنی استفاده نکنید.
  • با کودک لجبازی نکنید. چه اقدامی انجام دهید

راهکار های کاربردی در مواجهه با جیغ کشیدن کودک در مکان های عمومی

قبل از هر اقدامی باید علت جیغ کشیدن کودکتان را پیدا کنید و سپس می توانید در مکان های عمومی که وقت کمتری دارید، راهکار های زیر را به کار گیرید :

به وی اعتنا نکنید

اگر کودک تان برای جلب توجه جیغ می زند، اعتنا نکرده و به وی اهمیت ندهید، البته نباید این کار را در همه مواقع انجام دهید بلکه بستگی به موقعیت شما دارد، از این رو در صورت مطرح نبودن نیاز های اساسی کودک و نیز مخاطره آمیز نبودن محیط می توانید نسبت به جیغ کشیدن وی بی اهمیت باشید.

جیغ کشیدن کودک

به او نگاه کنید

در چنین مواقعی در چشمان کودک خود نگاه کنید با این کار وی می فهمد که صدای او را شنیده اید و نیازی به جیغ کشیدن ندارد، در نتیجه کودک سعی می کند احساساتش را بهتر مدیریت کند، با این کار می توانید صبرتان را پرورش داده و زود از کوره در نروید.

موقعیت را تغییر دهید

در صورتی که کودک تان جیغ می کشد، می توانید با متمرکز کردن حواس وی به جای دیگر، کمک کنید تا وی موقعیت قبلی خود را فراموش کرده و در نتیجه خیلی زود ساکت شود.

سرگرم کردن کودک

همچین زمانی که کودک جیغ می کشد، می توانید ذهن وی را معطوف به مسائل دیگر کرده و به هر طریقی وی را سرگرم کنید، مثلا اینکه برایش کتاب بخوانید یا اینکه با وی بازی کنید.

خواسته های کودک را برآورده نکنید

در صورتی که بعد از جیغ کشیدن، خواسته وی برآورده شود، بعد از آن یاد می گیرد که برای رسیدن به خواسته هایش جیغ بزند و در  نتیجه به سرعت به خواسته اش برسد، برای کودکان بالاتر از دو سال هرگز نباید پس از جیغ کشیدن وی، خواسته اش را برطرف کنید، ولی در رابطه با نوزادان شیرخواره اینگونه نیست و حتما باید به نیاز های کودک و گریه و جیغ وی توجه شود.

جیغ و فریاد کودک

در صورتی که رفتارهای کودک شما  و جیغ زدنش غیرقابل تحمل و کنترل باشد بهتر است با مشاوره در این زمینه صحبت کنید تا از راهکارهای اصولی تر وارد عمل شوید. در اینجا ممکن است با دخالت دیگرا نیز مواجه شوید و باید بدانید که با دخالت دیگران در تربیت کودک چه اقدامی باید انجام دهیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *