دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت بادمجان در باغچه و گلدان و پرورش اصولی آن

  • سحر بهرامی
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

شما می توانید در منزل و یا حتی آپارتمان خود به راحتی  به کاشت بادمجان بپردازید و از آنجایی که کار بسیار ساده ای است هر کسی می تواند با راهنمایی گرفتن از این مطلب که در اختیارتان قرار داده ایم استفاده کرده تا بتوانید یک بادمجان با کیفیت را پرورش دهید.

بادمجان یکی از پر طرفدار ترین و خوش مزه ترین صیفی جات  محسوب می شود. که قطعا ارزش کاشتن در منزل را دارد، اما برای بازدهی بیشتر و با کیفیت تر بادمجان یک سری نکاتی وجود دارد که باید برای کاشتن و پرورش بادمجان استفاده کنید که در ان باید تمام نیاز ها و شرایط کاشت بادمجان را رعایت کنید تا به محصول خوبی دست یابید.

بادمجان جز خانواده سیب زمینی و گوجه فرنگی و سیاه رنگ ها است که بیشتر در مناطق گرم سیری قادر به رشد هستند که امروزه تقریبا در تمام نقاط جهان کاشته می شود، اما در مناطقی که تابستان های طولانی تری دارد بهتر رشد خواهند کرد.

بادمجان گیاهی یک ساله است که دارای ساقه ضخیم و جان داری است که دارای برگ های پهن و کرک دار که تمام گیاه را می پوشاند و برای تولید بادمجان گل های بنفش و سفید می دهد . باید گفت که بادمجان انواع متفاوتی دارد که شما می توانید بنا به طبع خود یک نوع را انتخاب کرده و به کاشتن بادمجان دلخواهتان بپردازید.

کاشت بادمجان در گلدان

روش کاشت بادمجان

۱. معمولا کاشتن بادمجان از طریق بذر مرغوب انجام می شود. زمان کاشتن این بذر ها در پایان زمستان، اوایل فروردین و یا اردیبهشت باید انجام شود که معمولا به جای وسعی برای رشد احتیاج دارند.

۲. اگر قصد دارید بادمجان ها را از طریق بذر بکارید باید از گلدان سفالی و تقریبا بزرگ استفاده کنید. البته می توانید به صورت جدا گانه در سینی های نشاء گیری برای کاشت بادمجان استفاده کنید و زمانی که به حد قابل قبولی رسید جوانه ها را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

  •  آرون گروپس

۳. برای کشت بادمجان از یک گلدان بزرگ استفاده کنید تا زمانی که گیاه بالغی شد جا برای رشد کافی داشته باشد . گلدانی که انتخاب می کنید باید ظرفیت پنج گالن خاک را داشته باشد.

۴. برای پرورش بادمجان حتما باید از گلدان سفالی استفاده کنید از آنجایی که بادمجان ها نسبت به سرما حساس هستند و گرما را بیشتر دوست دارند  گلدان های سفالی این قابلیت را دارند تا گرمای بیشتری را درون خود نگه دارند.

۵. اگر از گلدان سفالی بدون لعاب برای کاشت بادمجان استفاده کردید در آبیاری آن باید دقت کنید زیرا گلدان بدون لعاب خاک را سریع تر خشک می کند. در این صورت می تواند از گلدان های سفالی لعاب دار استفاده کنید.

۶. زمانی که گلدانتان را تهیه کردید از قدرت زه کشی آن و وجود سوراخ های بزرگ در کف گلدان مطمئن شوید.

۷. سپس باید به سراغ تهیه خاک برای کاشت بادمجان بپردازیم. بهترین خاک برای رشد بادمجان  ترکیبی از ۲ قسمت خاک گلدانی  و یک قسمت ترکیب شن و ماسه است. برای تامین مواد مورد نیاز گیاه می توانید مقداری از کود کمپوست هم استفاده کنید.
۸. سپس نوبت به کاشت بذر ها می رسد  باید همان اوایل ابتدا بهار اقدام به کاشت کنید.
بذر های را به صورت جدا گانه در یک گلدان کوچک  حاوی خاک گلدانی نرم نشاگیری می کنیم تا آماده کاشت در گلدان شود.
۹. بذر ها باید طوری در گلدان کاشته شود که به عمق ۱ سانتی متر در داخل خاک فرو شود.  این کار را می توانید با انگشت خود انجام دهید. در هر حفره ای که ایجاد می کنید دو عدد بذر در داخلش بکارید.
نحوه صحیح کاشت بذر بادمجان
۱۰. زمانی که بذر ها را در خاک قرار دادید به آرامی یک سطح نازک خاک رو آن بپاشید مراقب باشید که خاک را فشرده نکنید.
۱۱. بعد از اتمام کاشت بذر بادمجان باید گلدان را در یک مکان گرم همراه با نور خورشید قرار دهید بهترین مکان در پشت پنجره است، روزانه بادمجان ها باید حداقل به مدت هشت ساعت نور کامل خورشید را دریافت کنند.
۱۲. سپس نوبت به آبیاری بذر ها می رسد  در طی این مدت جوانه زنی خاک باید همیشه مرطوب باشد اما نه خیس. آبیاری باید به گونه ای باشد که سطح خاک مرطوب شود.
۱۳. پس از گذشت مدت کوتاهی بذر ها شروع به جوانه زنی خواهند کرد . زمانی که دو عدد برگ بر روی گیاه رشد کرد باید نشاهای قوی تر را از نشاء های ضعیف تر جدا کرده این کار باید به آرامی انجام شود تا جوانه قوی تری که برای انتقال به گلدان انتخاب کرده ید آسیب نبیند.
نشاء گیری برلی کاشت بادمجان

 نحوه انتقال جوانه ها به گلدان یا باغچه

۱. زمانی که نشاء ها به اندازه دو سانتی متر رشد کردند زمان آن است که تمام بذر ها را به گلدان  و یا حیاط منزل خود انتقال دهید. اگر زمانی که خواستید بذر ها را انتقال دهید هوای بیرون مساعد بود و از گرمای قابل قبولی برخوردار بود آن ها را به باغچه انتقال دهید چرا که بادمجانها در فضای آزاد رشد بهتری دارند.
البته می توانید بذر ها به گلدان سفالی انتقال داده و در هر زمان که خواستید گلدان را در فضای باز بیرون قرار دهید.
در هنگام خارج کردن نشاء ها از بسترشان مراقب باشید که آسیب نبینند.
نحوه کاشت جوانه در گلدان
۲. برای کاشتن بذر های بادمجان در گلدان حتما باید از یک قیم استفاده کنید تا بتواند روند رشدی خوبی داشته باشد. از محکم بودن قیم در خاک مطمئن شوید.
۳. تا جایی درون گلدان را با خاک پر کنید که حداقل از لبه گلدان  تا سطح خاک ۳ سانتی متر خالی باشد .
۴. در  وسط گلدان درون خاک یک حفره ایجاد کنید و سپس نشاء  بادمجان را به صورت مستقیم درون آن بکارید و سپس خاک اطراف جوانه را مرطوب نموده و سپس فشرده کنید تا جایش محکم شود. مواظب باشید به جوانه و ریشه هایش فشار زیادی وارد نکنید.
و سپس در آخر گیاهتان را خوب آبیاری کنید.
از زمان کاشت تا زمان برداشت محصولمان تقریبا به مدت ۱۳۰ تا ۱۶۰ روز طول خواهد کشید.
کاشت بادمجان در گلدان مطابق کاشت آن در باغچه  است و فقط چند نکته قابل ذکر دارد:
آموزش کامل و جامع کاشت بادمجان
برای کاشتن بادمجان در باغچه که یک نوع کاشت مستقیم محسوب می شود  ابتدا باید خاک آن را خوب نرم کنید ، و سپس بذر ها را به صورت ردیفی در خاک  به عمق ۲ میلی متری بکارید. زمانی که جوانه ها بالغ شدند و دارای شاخ خو برگ شدند باید به قیم گره بخورند تا به سمت بالا رشد کنند.
آموزش کاشت بادمجان

نگهداری  و پرورش بادمجان

نور: بادمجان برای رشد خود نیازمند نور کامل است پس باید گلدانی که بادمجان را در آن کاشتید را دریک فضای باز و کاملا پر نور قرار دهید.

آبیاری: این نکته را درباره آبیاری بادمجان بدانید که در صورت کم آبی کشیدنش از تعداد میوه هایی که می خواهد بدهد کاسته می شود پس نگذارید خاک گیاه خشک بماند هر چه آبیاری بادمجان  بیشتر باشد دارای طعمی شیرین تری خواهند بود. از غرقابی کردن خاک خودداری کنید.

کود: برای بهتر شدن عملکرد بادمجان ها استفاده از کمی فسفر برای تقویت شدن ریشه های آن ضروری است و هر ۱ الی ۲ هفته یکبار با کود مایع گیاهتان را آبیاری کنید.

هرس: با استفاده از قیچی و بریدن گل و برگ های اضافه نیرو گیاه را برای میوه دادن بالا ببرید.

کاشتن گیاه بادمجان

نکاتی دیگر در مورد هرس علف های هرز : در کنار سله شکنی و حفظ رطوبت خاک در همه مراحل رشد گیاه بادمجان به ویژه در مرحله ابتدایی رشد به دلیل کم بودن قدرت استقرار اولیه گیاه لازم است علف های هرز از بین برده شود، البته در مراحل بعدی رشد خود گیاه می تواند با ایجاد پوشش مناسب با علف های هرز مبارزه کند، حال برای تولید میوه های درشت و با کیفیت، لازم است بعد از تشکیل میوه ها، تعدای از گل ها را هرس کنید، زیرا هر چقدر تعداد گل های روی بوته کمتر باشد، میوه درشت تر خواهد شد، ضمن اینکه استفاده از کود سرک برای گیاه نیز تعداد میوه های درشت را افزایش می دهد.

در آخر زمانی که پوست بادمجان هایمان براق شد یعنی که آماده برداشت هستند. و به این ترتیب محصول مورد نیاز خودمان را به صورت ارگانیک پرورش داده ایم.

آموزش کاشت و پروش بادمجان

آفات و بیماری های گیاه بادمجان

گیاه بادمجان به دلیل داشتن آفات و بیماری های مشترک با دیگر گونه های این خانواده همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل لازم است از ارقام مقاوم استفاده شود و بادمجان در تناوب با گیاهانی از خانواده های دیگر قرار گیرد. بذر هایی که می خواهید کشت دهید باید ضدعفونی شوند و هنگامی که هنوز بوته ها کوچک هستند به وسیله قارچ کش احتمال ورود بیماری های قارچی را از بین ببرید.

یکی از آفات مهم گیاه بادمجان؛ کنه تارتن دو نقطه ای می باشد که از طریق ایجاد تار های نازک می تواند رشد گیاه را کاهش دهد، ضمن اینکه با تغذیه از شیره گیاهی موجب تغییر رنگ گیاه یعنی موجب زرد و قهوه ای شدن آن و نیز خشک شدن برگ های گیاه خواهد شد.

افزایش دما می تواند تعداد این آفات را افزایش دهد، اما افزایش رطوبت از جمعیت آنها می کاهد، حال به منظور مبارزه با این آفت می توانید از سم های کنه کش همچون گوگرد پودری (گوگرد مایع)، آبامکتین و … استفاده کنید، همچنین اگر وجود کنه همراه با حشراتی مثل تریپس و شته به صورت همزمان باشد، استفاده از سم دانیتول می تواند موثر باشد.

پرورش بادمجان

گیاه بادمجان دارای آفات دیگری همچون انواع سوسک ها و عنکبوت قرمز می باشد که با حمله به بادمجان می توانند خساراتی به این گیاهان وارد کنند، البته خسارات این آفت ها ناچیز است.

ضمن سپاس از همراهی شما در مطالعه این مطلب، در صورت تمایل برای آشنایی با کاشت و پرورش سیب زمینی، کاشت گوجه فرنگی و کاشت فلفل می توانید با کلیک بر روی لینک های مربوطه، مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *