دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره بازاریابی درونگرا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

بازاریابی ربایشی یا درونگرا یکی از منحصرترین تکنیک های بازاریابی است که فرد مشتری با اصولی کاربردی به سمت شما آمده اما در واقع تصور می کند که خود جذب سازمان شما شده است. بتابراین با استفاده از تکنیک های بازاریابی درونگرا می توانید به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

در هر سازمانی نحوه ارتباط مشتری با مسئولان دارای اهمیت است و می توان گفت نقش تعیین کننده ای را در روند ارتباط ایفا می کند. در بازاریابی های ربایشی که سعی بر آن است تا مخاطب با این دید به سازمان مراجعه کند که خود اقدام به این کار کرده است زیرا در این صورت مشتری با اراده و اعتماد خود وارد سازمان شده است. نکته مهم در بازاریابی درون گرا جذب و در نهایت تبدیل مشتری است و مهم ترین تفاوت این نوع بازاریابی با بازاریابی برونگرا توجه به خواسته مخاطب است که در نوع دوم این موضوع نادیده گرفته می شود.

بازاریابی های درونگرا

بازاریابی درونگرا:

همانطور که در بالا بیان شد بازاریابی به طور عمده دارای دو نوع درون گرا و برنگرا است که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند اما از این بین بیشتر تاکید سازمان ها بر بازاریابی از نوع درون گرا است زیرا توجه و تمرکز بیشتر بر روی مشتری دارد و از شیوه های نوینی برای این کار استفاده می کند. در اینجا مختصر توضیحی در رابطه با بازاریابی برونگرا ارائه خواهیم داد که موجب آشنایی بیشتر با انواع بازاریابی خواهد شد.

بازاریابی برونگرا:

بازاریابی برونگرا یک شیوه کاملا سنتی برای جذب مشتری است اکثر روش هایی که برای جذب مشتری در این نوع بازریابی مورد استفاده است روش های تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیون، بروشور، بنر و … است که طبیعتا متوجه می شوید که در آن به طور واضح در حال جذب مشتری هستند. این تبلیغات صورت می گیرد تا مشتری با دیدن آن جذب سازمان شود و مشتری علت جذب شدن خود را در سازمان این تبلیغات می داند در صورتی که در بازاریابی درونگرا مشتری خود جذب سازمان می شود که البته با استفاده از تکنیک های موثر سازمانی این کار صورت می گیرد.

بازاریابی درونگرا

نهایت تاثیرگذاری که بازاریابی برونگرا بر روی سازمان و مشتری دارد آشنا کردن مشتریان با این برند است و از این سو تاثیرگذاری که بر روی مشتریان خواهد داشت تاثیرگذاری درونی نیست و به اثربخشی سازمان کمک چندانی نخواهد کرد.

ویژگی های بازاریابی ربایشی یا درونگرا:

مهم ترین ویژگی و حسن بازاریابی های درونگرا توجه و تاکید بر مشتری است در حقیقت در این نوع از بازاریابی ها به نوع تقاضا و نیازهای مشتریان توجه می شود و استراتژی سازمان بر مبنای نیاز و مشکلات مشتریان نهاده شده است. زمانی که مشتری می داند برای رفع نیازهای خود به کدام سازمان مراجعه کند از روی اعتماد به سراغ سازمان هایی می رود که بر نیازهای متقاضیان تمرکز کرده اند و این موضوع یک برگ برنده برای آن ها محسوب می شود.

  •  آرون گروپس

پس با این اظهارات می توان نتیجه گرفت که در بازاریابی درون گرا خود مشتری به سمت سازمان می آید و چون این تبادل از روی اعتماد و نیاز است اعتبار سازمان را افزایش خواهد داد. این شیوه یک روش اساسی و پایه برای جذب مشتریان است و چون در آن تبلیغات کمتر مورد استفاده است از لحاظ هزینه نیز می توان در آن صرفه جویی انجام داد و آن را به عنوان یکی دیگر از نکات مثبت و کلیدی در بازاریابی به شمار آورد.

جالب است بدانید که یکی از عمد ترین روش های تبلیغاتی در بازاریابی درون گرا روش های سایت گردی است که هر سازمان دارای وب سایت مورد نظر خود است و مشتری با سرچ کردن در گوگل یا وب سایت شما می تاند به راحتی تقاضای خود را انجام دهد. در آمار نیز نشان می دهد که بازاریابی ربایشی ۷۹ درصد بیشتر از سایر بازاریابی ها در مسی و کار خود موفق است.

بازاریابی درون گرا

از سوی دیگر استفاده از بازاریابی ربایشی به دلیل کاهش هزینه های تبلیغاتی مخنلف ۶۲ درصد کاهش هزینه دارد. بنابراین با توجه به این توضیحات اکثر سرمایه گذاران و سازمان در صدد استفاده از تکنیک های بازاریابی درون گرا هستند که در اینجا بیشتر با این تکنیک ها و مراحل آن آشنا خواهید شد.

مراحل:

این نوع از بازاریابی دارای ۴ مرحله اصلی است که شامل: جذب کردن، تبدیل کردن، عملی کردن و شادمانی کردن است. در هر یم از این مراحل رخدادهای مختلفی صورت می گیرد که در نهایت چرخه فعالیت ها را پربارتر خواهد کرد و فعالیت های شما به نتیجه مطلول خود خواهد رسید.

۱- جذب کردن:

اولین مرحله از بازاریابی درون گرا جذب کردن است این جذب کردن متعلق به جذب ترافیک در سایت است که هر چقدر میزان این ترافیک بالا رود به طبغ میزان جذب نیز در سازمان بالا است. با توجه به اینکه هر سازمان و هر سایت قشر خاصی از جامعه را بر جسب نوع نیاز پوشش می دهند نمی توان توقع داشت که میزان ترافیک به ۱۰۰ درصد نزدیک باشد زیرا شما فقط نیازهای افرادی خاصی را پاسخگو هستید.

در اینجا برای جذب باید ابتدا محتوایی مناسب برای سایت خود فراهم کنید که با توجه به نوع  هدف سازمان و نوع نیازهای مشتریان باشد. پس کار خود را از وبلاگ نویسی انجام می دهید که برای انجام این کار باید راهکارها و شیوه های وبلاگ نویسی را به خوبی بدانید و به آن مسلط باشید. در وبلاگ پیش از هر چیز باید محتوای مورد نظر خود را به خوبی سازمان دهید و برای این کار باید به نکات کلیدی زیر در وبلاگ نویسی سازمان و بازاریابی درونگرا توجه کنید.

  • با توجه به اینکه سایت شما باید در گوگل تعبیه شود باید شرایط لازم و تخصص کافی در وبلاگ نویسی را داشته باشید.
  • با روش های سئو آشنایی کافی داشته باشید.
  • کلمه کلیدی های درست و صحیح را انتخاب کنید.
  • کلمه کلیدی شما باید مرتبط با کسب و کار باشد.

این تکنیک ها برای بازاریابی درون گرا از طریق سایت است در شیوه ای دیگر نیز می توانید از تبلیغات در فضای مجازی شروع کنید. شیکه های مجازی نیز فضایی مناسب برای انجام تبلیغات شما خواهد بود و مهم ترین عامل در انجام این نوع تبلیغات افزایش میزان فالوورها است که در حقیقت میزان بازدید مشتریان را نشان خواهد داد. اپلیکیشن موبایل و تبلیغات کلیکی نیز نوعی دیگر از تبلیغات در این بازاریابی هستند که به آن ها تبلیغات آنلاین نیز گفته می شود.

بازاریابی نوع درونگرا

تبدیل:

در مرحله تبدیل شما بازدیدکنندگان خود را به عنوان سرنخ هایی برای فروش در نظر می گیرید این یعنی باید به دنبال راه های برقراری ارتباط با مشتری باشید. به عنوان مثال می توانید در سایت آبشن هایی را در نظر بگیرید که از این طریق مشتری می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

نهایی کردن:

اما در این مرحله از بازاریابی درون گرا شما با حجم زیادی از مشتریان در ارتباط هستید که برای پاسخگویی بهتر باید آن دسته از مشتریانی که به خرید علاقه مندتر هستند را انتخاب کنید. در اینجا بیشتر از روش ایمیل مارکتینگ استفاده می شود تا بر روی مشتریان علاقه مند سرمایه گذاری شود.

جلب رضایت:

ایجاد تجربه مثبت از خرید در ذهن مشتری یکی از آخرین مراحل انجام کار بازاریابی درونگرا است که در آن مشتری با جلب رضایت از شما شبکه ارتباطی شما را به دیگر آشنایان خود معرفی می کند و این خود یک روش تبلیغاتی دیگر محسوب می شود. استراتژی هوشمند و تبلیغات دهان به دهان در این زمینه بسیار دیده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *