دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش نگه داری و پرورش بگونیا گلدار

  • سحر بهرامی
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گل بگونیا دارای بیش از هزاران گونه مختلف دارد، و یکی از گیاهان چند ساله همیشه سبز که به صورت علفی و گیاهان خزان کننده است برای برگها و گلهای زیبایشان پرورش داده می شود در این مقاله نگهداری و پرورش بگونیا گلدار را برای شما عزیزان توضیح خواهیم.

بگونیا گلدار، دارای ریشه های پیازی و غده ای می باشند. این گیاه که دارای توده ای از گلهای کوچک سفید رنگ و صورتی و رنگ های دیگر… هستند که در طوقه ای از برگ های سبز براق محاصره شده اند. که تقریبا در تمام طول سال گل دار هستند به همین دلیل پرورش بگونیا گلدار به عنوان یک گیاه آپارتمانی بسیار خوب محسوب می شود.

آموزش چگونگی نگهداری و پرورش بگونیای گلدار

پرورش بگونیا گلدار

نگهداری و پرورش این گل کار ساده ای است که هر کسی می تواند از آن در منزل خود نگهداری کند. بگونیا گل دار و همه انواع بگونیاها سرعت رشد خوبی دارند. این گیاهان چه از بذر روییده و چه از قلمه به وجود آمده باشند اغلب در همان  زمان فصل خودش گل می دهند.
بگونیا ها به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  1.  غده دار
  2.   ریشه افشان
  3. ریزوم دار

بگونیا های غده دار : ریشه های ضخیم دارند که برای تکثیر به کار می رود و بگونیاهایی که برگهای درشت دارند در این گروه قرار می گیرند.

بگونیا های ریزوم دار: که ساقه های آبدار و گوشتی زیر زمینی را به وجود می آورند که معمولا با همین ساقه ها تکثیر می شوند مانند بگونیا رکس.

بگونیاهای ریشه افشان :ریشه ها در تکثیر و ازدیاد این گیاهان کارایی ندارند، از مهمترین بگونیای این گروه بگونیا سمپرفلورنس است.

نکات پرورش بگونیا گلدار

  •  آرون گروپس

پرورش دهندگان بگونیا این گیاه را به دو دسته بگونیا برگی و بگونیا گلدار  تقسیم می کنند.

بگونیای گلدار :
سه نوع بگونیای گلدار وجود دارد : بگونیای غده ای، بگونیا لورن، بگونیا الاتیور.
مهمترین آنها در بین بگونیا های غده ای هستند که در تابستان و پاییز گل می دهد.
بگونیای نوع لورن که در فصل زمستان گلدار می شود اندازه اش به ۴۵ سانت می رسد اگه نوک ساقهای گل رو بکنید پر پشت و زیبا می شود.

شرایط محیط رشد

نور: این گیاهان به مقدار فراوانی نور نیاز دارند و از آن لذت می برد بنابراین اکثر نقاط آپارتمان برای این گیاه مناسب می باشد. باید دقت کرد که این گیاه را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زمانی که گیاه در مقابل آفتاب است باید از پاشیدن آب در روی برگ های این گیاه خودداری کنید زیرا باعث سوختن برگ ها می شود.

چگونگی نگهداری و پرورش بگونیای گلدار

 دما: بهترین برای پرورش بگونیای گلدار دمای ۱۵ درجه سانتی گراد در زمستان است که برای اکثر بگونیاها و از جمله بگونیای گلدار مناسب است. سرمای بیش از اندازه و ممتد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می شود. در فصل تابستان آنها را در دمای ۱۸ درجه سانتی گراد نگه دارید . این گیاهان با دمای بالا تر از ۲۱ درجه سانتی گراد سازگاری ندارند.

خاک :برای پرورش بگونیا گلدار، بهترین خاک خاکی است که اسیدی باشد. بنابراین ترکیب خاک باغچه و خاک برگ و کمپوست برای آن مناسب است.

 آبیاری :این گیاه نیازمند آبیاری متوسط است و فقط باید در صورتی آبیاری شود که لایه سطحی خاک خشک گردید باید اقدام به آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد به دلیل تولید اتیلن بیشتر، سبب زرد شدن برگ ها خواهد شد.

هرس : در صورتی که بستر بگونیا گلدار بیش از حد تنگ شده باشد می توانید آنرا از قسمت بالا به اندازه ۴ سانتی متر هرس کنید تا در بین شاخ و برگ گیاه هوا در جریان باشد.

تکثیر : پرورش این گل اکثرا از طریق کاشت بذر در فصل بهار ازدیاد می یابند هرچند که قلمه های برگی و انتهایی آنها در بهار و تابستان به آسانی ریشه می زنند اما باید گفت که این گیاه به راحتی از طریق قلمه ساقه قابل تکثیر است . در فصل بهار، شاخه های بدون گل و حداقل دارای دو گره و دارای چند برگ باشد را به طول ۱۰ سانتیمتر به صورت اریب ببرید و در خاک مناسب یا ماسه یا پرلیت و کوکوپیت و محلی نیمه سایه و گرم بکارید تا ریشه دار شود. قلمه ها را در مکانی با دمای ۲۱ درجه سانتی گراد نگه دارید.

روش پرورش بگونیا گلدار

عمر متوسط : میانگین عمر بگونیا گلدار حدود یک سال است اگرچه با مراقب صحیح از گیاه بسیاری از آنها بیش از این هم عمر می کنند.

روش های تکثیر گیاه بگونیا

تکثیر این گیاه می تواند در انواع مختلف به روشهای گوناگونی در فصل بهار و تابستان انجام گیرد، در ادامه با چگونگی تکثیر بگونیا گلدار به چند روش اشنا می شوید :

تکثیر از طریق کاشت بذر

برای این منظور در اواخر زمستان بذر را در داخل جعبه های شفاف از جنس شیشه یا پلاستیک کشت می دهند و نباید بذر ها با خاک پوشانده شوند، حال تا وقتی بذر ها جوانه بزنند باید خاک دائما مرطوب نگه داشته شود.

باید یک محیط گلخانه ای برای رشد این گیاه فراهم شود، بعد از اینکه جوانه زد، پوشش روی محل کاشت را به تدریج بردارید.

نگهداری بگونیا گلدار

در نتیجه بذر با مراقبت کردن و در معرض نور مناسب خورشید رشد خواهد کرد، استفاده از روش بذر برای کاشت گونه عروس و گونه هلندی مرسوم است، اما احتمال اینکه گیاه جدید مشابه گیاه مادر نباشد، وجود دارد، بنابراین بهتر است از روش دیگری برای تکثیر استفاده شود.

تکثیر از طریق کاشت غده

از این روش اغلب برای تکثیر بگونیا تکمه ای یا غده دار استفاده می شود، بنابراین برای این منظور می توانید غدد گیاه را به صورت کامل یا به شکل تکه های دارای جوانه در بستر بذر یا قلمه بکارید تا رشد کند.

تکثیر از طریق قلمه ساقه

این روش تکثیر برای انواع گونه های ایستاده و ساقه دار همچون هیمالیس و عروس مناسب می باشد، حال برای قلمه زنی می توانید یکی از شاخه های بدون گل از گیاه را با طول تقریبا ۱۰ سانتیمتر برش بزنید به طوری که در هر شاخه برش زده، دو گره باشد، سپس قلمه را در خاک بگذارید و بعد گلدان را به جای نیمه سایه و گرم منتقل کنید تا زمانی که قلمه بگیرد و گیاه رشد کند، برای خاک قلمه نیز می توانید از پیت ماس و پرلیت استفاده نمایید.

تکثیر بگونیا گلدار

امیدواریم از مطالب که در باره نحوه نگهداری و پرورش بگونیا گلدار بود نهایت لذت و استفاده را برده باشید. در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *