دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های از بین بردن شپشک برنج در خانه

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

هر کدام از غلات آفت های خاص خود را دارد، شپشک نیز یکی از این آفت ها است که در واقع یکی از روش های از بین بردن شپشک برنج روش های خانگی می باشد.

یکی از انواع آفات ها که در محیط گرم و رطوبت می باشد شپشک برنج است مثلا اگر تخم آفتی داخل گونی برنج باشد و برنج را در محلی گرم و نسبتا مرطوب نگهداری کنید به احتمال زیاد پس از مدتی با باز کردن گونی، با حشرات ریزی مواجه خواهید شد نام علمی حشره برنج یا شپشک برنج ، سیتوفیلوس اوریزائه است که مجموعه ای از آفت ریز هستند که در واقع بیشتر به برنج، گندم، غلات و برخی محصولات کشاورزی دیگر حمله می‌کنند.

برنجی که دارای شپشک می باشد

روش های از بین بردن شپشک برنج

شپشک برنج برای سلامتی انسان خطری ندارد اما برای غلات نوعی تهدید محسوب می شود و یافتن این آفت‌ها در برنج می‌تواند شما را در هنگام پاک کردن برنج اذیت کند و درست کردن برنج را سخت کند که روش های خانگی کمک زیادی به رفع آن می کنند.

برگ بو یا چریش

بهترین راه ها برای از بین بردن شپشک برنج برگ بو و برگ چریش می باشد این برگ ها را می توانید در ظرف برنج قرار دهید تا حشرات از آن دور شوند و می توانید ظرف را در فضای باز و در محل سایه بگذارید تا شپشک ها به سراغ مواد غذایی دیگر نروند.

روش های از بین بردن شپشک برنج

قرار دادن در آفتاب

اگر مقدار زیادی برنج دارای شپشک می باشد می توانید برنج را زیر نور آفتاب قرار دهید زیرا  نور آفتاب باعث دور شدن این حشرات می شوند، برای این کار برنج را روی پارچه ای تمیز و به دور از محیطی گرد و خاک پهن کنید و در عرض یک روز برنجی بدون شپشک داشته باشید.

میخک

یکی دیگر از روش های مبارزه با شپشک، میخک می باشد میخک را می توانید داخل ظرف برنج قرار دهید تا هم این حشرات را از بین ببرد و هم از ورود آن به داخل ظرف پیشگیری کند.

فریز کردن

برای رفع شپشک و تخم های آن می توانید برنج را به مدت ها چهار روز در فریزر قرار دهید این روش برای مواد غذایی دیگر نیز جواب می دهد و بعد از چهار روز آن را از فریزر بیرون آورید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جعبه کبریت

شپشک از گوگرد بسیار متنفرند به همین دلیل یک جعبه کبریت را داخل ظرف برنج قرار دهید که اینکار باعث فرار شدن حشرات می شود.

پیشگیری از شپشک برنج

برای اینکه از شپشک زدن برنج پیشگیری کنید باید برنج را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید زیرا شپشک ها در محیط تاریک و گرم رشد و تولید مثل می کنند، روش دیگر این است که برنج را در قفسه هایی که حداقل ۲۰ سانتی متر از زمین فاصله دارند قرار دهید اینکار مانع ایجاد رطوبت و حشره زدن می شود و اینکه گونی برنج را به دیوار تکیه ندهید زیرا اینکار هوادهی را مسدود می‌کند.

روش پیشگیری از شپشک برنج

با روش های خانگی و ساده می توانید شپشک های برنج را از بین ببرید و برنجی سالم و به دور از شپشک داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *