دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاهش اضطراب و استرس با توصیه های مهم و کاربردی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

استرس یکی از عوامل عمده در بروز بیماری های جسمی و روانی است و در سال های اخیر شاهد این موضوع هستیم که اضطراب های غیر قابل کنترل می توانند به راحتی زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهند. از همین جهت بسیاری از ما به دنبال راه حل هایی برای کاهش اضطراب در زندگی خود هستیم.

تاکنون با خود فکر کرده اید که چه چیزهایی در زندگی شما می تواند اضطراب و استرس زیادی را ایجاد کند؟ و از سوی دیگر چه چیزهایی می تواند در شما این استرس ها را کنترل نماید؟

بی تردید استرس در هر فردی دارای منشا و منبعی است که با شناسایی آن می توان به کم کردن اضطراب در آن فرد کمک کرد. به عنوان مثال یک فرد به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن کار در زندگی از سمت خود و اطرافیان فشار زیادی را تحمل می کند که موجب افزایش اضطراب و استرس او می شود و زمانی فرد می تواند این عامل را در خود کنترل کند که جایگزین بهتری برای خود بیابد و یا در حالت مطلوب شغلی مناسب پیدا کند. اما استفاده از راهکارهای کاهش دهنده اضطراب به شما کمک می کند تا در هر شرایطی بر استرس خود غلبه کنید و زندگی خود را در مسیری سالم و مطلوب هدایت نمایید.

کاهش استرس

روش های عملی برای کاهش اضطراب:

یکی از عوامل عمده ای که موجب می شود تا در مواقع فشار روانی و استرس شما از تکنیک های مدیتیشن و آرام سازی اعصاب استفاده نکنید بی حوصلگی در چنین زمان هایی است. بنابراین در اولین قدم خودتان باید به این نتیجه رسیده باشید که استفاده از این تکنیک های می تواند حال شما را بهتر کند و بهتر است که برای انجام آن ها بیشتر وقت بگذارید.

نوشتن:

تکنیک های آرام کردن اعصاب و کم کردن اضطراب می توانند بسیار متعدد و مختلف باشند و ما در اینجا به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. همانطور که در اینجا ذکر شد نوشتن یکی از تکنیک هایی است که در زمان شروع اضطراب می تواند به شما آرامش بیشتری بدهد. اما از چه باید نوشت؟ نوشتن در این زمان ها شامل هر آن چیزی می شود که در ذهن شما می گذرد.

در اولین گام از این تکنیک می توانید تمام آن اشتغالات فکری که موجب استرس شما شده اند را بنویسید بعد می توانید بر اساس میزان اهمیت و میزان فشار روانی ایجاد کننده به آن ها اولویت دهید. این کار موجب می شود تا شما یک ساختار منظم به ذهن خودتان بدهید و می بینید که به چه راحتی ذهن شما خالی از افکار بیهوده می شود.

  •  آرون گروپس

کاهش اضطراب با روش های ساده

ورزش کنید:

ورزش کردن چه قبل از شروع اضطراب و چه در حین تحمل فشار روانی می تواند موجب کم شدن اضطراب شود و همچنین باید به خاطر داشته باشید که داشتن یک برنامه ورزشی مناسب به شما کمک می کند تا کمتر در معرض فشار روانی و اضطراب قرار بگیرید. ورزش کردن از این جهت که جسم شما را سرحال نگه می دارد و در تنظیم هورمون های بدن کمک کننده است موجب کاهش استرس و اضطراب می شود.

ورزش می تواند شامل برنامه های مدیتیشنی، یوگا، ایروبیک، بدنسازی و ورزش های نرمشی و کششی مختلف باشد. همچنین پیاده روی نیز می تواند دارای تاثیرات بسیار زیادی باشد. تحقیقات نشان می دهد که ورزش کردن هورمون های کورتیزول استرس را کاهش و هورمون های آندروفین شاید را افزایش می دهد. ورزش کردن می تواند کیفیت خواب شما را تضمین کند همچنین موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

داشتن برنامه غذایی و مکمل غذایی:

اسیدهای چرب امگا ۳، داروهای گیاهی همچون فرنجمشک، گیلاس زمستانی، سنبل الطیب، چای سبز، کاوا و دیگر مواد گیاهی می تواند به کم شدن اضطراب شما کمک کنند. اینگونه از مواد می توانند به عنوان یک مکمل غذایی در وعده های عصرانه و شب مورد استفاده باشند.

کاهش دادن اضطراب در زندگی

مصرف نکردن کافئین:

نوشیدنی های حاوی کافئین دارای مواد انرژی زا هستند و استفاده از این مواد موجب می شود تا استرس شما افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد مصرف کافئین در برخی از موارد موجب سلامتی بدن است اما برای افرادی که دارای اضطراب هستند مصرف این مواد توصیه نمی شود.

جویدن آدامس:

یکی از تکنیک های ساده و شاید هم جالب برای کاهش اضطراب، جویدن آدامس است که موجب کنترل ذهن می شود و تمرکز شما را بر روی یک موضوع نشان می دهد. همچنین در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که جویدن آدامس موجب می شود جریان خون در مغز افزایش پیدا کند.

پر کردن اوقات فراغت:

اوقات فراغت در زندگی هر فردی می تواند بخش مهمی از آن را تشکیل دهد و در حقیقت تفاوت آدام ها در نوع گذراندن این اوقات است. افرادی که زمان هایی از زندگی خود را صرف تفریح، خانواده و دوستان می کنند دارای سطح رضایت بالایی از زندگی هستند. در اوقات فراغت خود همچنین می توانید به کارهای مورد علاقه خود بپردازید که می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کنند.

برنامه ریزی:

داشتن یک برنامه منظم و سازماندهی شده می تواند به زندگی شما نظم بیشتری بدهد و استرس شما را می تواند کنترل کند. برای داشتن یک برنامه ریزی درست باید تمام کارهای خود را دسته بندی کنید و بر حسب اولویت هر یک از آن ها را انجام دهید.

خنده:

خندیدن به شکل معجزه آسایی می تواند موجب کم کردن اضطراب شود انجام این امر موجب می شود تا عضلات شما در حالت آرام تری قرار بگیرد. دیدن فیلم های کمدی، شرکت در مراسم پر شور و بسیاری از کارهای دیگر که شما را در شرایط خندیدن قرار می دهد می تواند موثر باشد.

آگاهی یافتن به ذهن:

خودآگاهی ذهن یک عامل مهم در پیشرفت افراد است افرادی که ذهن خود را می شناسند و در واقع به افکار خود واقف هستند شناخت بیشتری نسبت به خودشان دارند و این شناخت به آن ها کمک می کند تا کمتر دچار استرس شوند. انجام تمرین هایی همچون یوگا، ایروبیک و تکنیک های افزایش اعتماد به نفس در این زمینه بسیار کمک کننده هستند.

کاهش فشار روانی و اضطراب

موسیقی:

می توانید با گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرامش بخش خود را از تنش های روزانه دور کنید و در فضایی دیگر از ذهنتان قرار بگیرید. موسیقی هایی که به آن ها علاقه دارید و به شما آرامش می دهند چه در حین انجام کار و چه در حالت دراز کشیده می تواند میزان این اضطراب را کم کند.

نفس عمیق بکشید:

بیشتر شما با این تکنیک آشنایی کافی دارید در زمان هایی که دچار فشار و تنش عصبی هستید برای اینکه اضطراب شما کاهش پیدا کند چند نفس عمیق بکشید. این کار به لحاظ فیزیکی نیز می تواند موجب اکسیژن رسانی بهتر مغز شود و جریان خون بهتر خواهد شد.

و در آخر جدای از هر ورزشی می توانید تمرینات یوگا را برای کاستن اضطراب انتخاب کنید که تمرکز ذهن را افزایش می دهند و از این طریق تاثیرات بالایی بر جسم و روح شما خواهند داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *