دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت ها و تغییرات مادر و جنین در هفته ۳۹ بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

با ورود به هفته ۳۹ بارداری, تمام اندام های بدن جنین کامل شده است. با این حال مغز او همچنان در حال رشد است و پس از تولد نیز همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

در هفته سی و نهم بارداری, جنین به طور کامل رشد کرده و والدین باید هر لحظه منتظر تولد او باشند. با این حال در این هفته هنوز هم ساخت یک لایه چربی برای بدن جنین در حال ادامه است و این لایه چربی پس از تولد به کنترل دمای بدن کودک کمک می کند. در این مطلب با هفته سی و نهم بارداری و مراقبت های ضروری آن آشنا می شویم.

تغییرات جنین در هفته ۳۹ بارداری

هفته 39 بارداری

جنین در هفته سی و نهم بارداری, به اندازه ی یک هندوانه ی کوچک است. وزن او ۳۱۵۰ گرم می رسد و اندازه اش حدود ۶۰ سانتی متر است. جالب است بدانید در صورتی که جنین پسر باشد, وزنش احتمالا بیشتر از وزن جنین دختر است.

اندازه جنین در بارداری

لایه بیرونی پوست کودک در این هفته از بارداری, در حال ریزش است و پوست جدید در زیر این لایه ها در حال شکل گرفتن می باشد. از دیگر تغییرات و تکامل های جنین در هفته سی و نهم بارداری, می توان به سرعت رشد مغز او اشاره کرد. در این هفته رشد مغز جنین به بالاترین درجه ی خود می رسد.

بارداری هفته به هفته

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اگرچه زمان تولد در هفته سی و نهم بارداری به طور دقیق مشخص نیست, با این حال هر روز احتمال به دنیا آمدن جنین وجود دارد. در صورتی که جنین کمی دیرتر متولد شود, مشکلی برای او ایجاد نمی شود و احتمالا وزن بیشتری دارد. در واقع تنها پنج درصد کودکان در موعد مقرر خود, متولد می شوند.

هفته 39 بارداری

اگر جنین پس از پایان این هفته متولد نشود, ممکن است پزشک دستور سونوگرافی مجدد بدهد تا از سلامت استمرار بارداری, مطلع شود. اما نهایتا پس از گذشت یک یا دو هفته از پایان هفته ۳۹ بارداری, جنین متولد می شود و اگر باز هم متولد نشود, پزشکان اقدام به اینداکشن می کنند. در اینداکشن توسط سرم, درد زایمان به مادر باردار منتقل می شود و جنین به دنیا می آید.

تغییرات مادر در هفته سی و نهم بارداری

تقویم بارداری

در هفته های آخر بارداری, مراجعه بیشتر به پزشک یا ماما اهمیت ویژه ایی دارد. چرا که آن ها معاینه ها و بررسی های مختلفی بر روی مادر باردار انجام می دهند و توسط این معاینات زمان تولد جنین را تشخیص می دهند. در هفته سی و نهم بارداری, دو نوع معاینه ممکن است صورت گیرد, معاینه شکم و معاینه داخلی. معاینه شکم به این دلیل صورت می گیرد تا وضعیت رشد و نحوه قرار گرفتن جنین در رحم مشخص شود. معاینه داخلی به این دلیل صورت می گیرد تا تغییرات رحم مشاهده شود و زمان تولد جنین تعیین شود.

یکی از علائم زایمان که ممکن است در هفته سی و نهم بارداری رخ دهد, پاره شدن کیسه آب است. در این مواقع, ترشحات به آرامی از واژن زنان باردار, خارج می شود. پاره شدن کیسه آب قبل از درد زایمان, طبیعی است و جای نگرانی ندارد و اغلب زنان باردار پیش از شروع درد زایمان, آن را تجربه می کنند. در هر صورت با مشاهده علائم پاره شدن کیسه آب, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود, چرا که ممکن است تا شروع درد زایمان چند ساعتی بیشتر باقی نمانده باشد.

از آن جایی که هفته ۳۹ بارداری جزء هفته های آخر بارداری محسوب می شود و هر لحظه ممکن است کودک متولد شود, نیاز به مراقبت های بیشتری دارد. با کسب آگاهی های بیشتر می توان سلامت مادر و جنین درون رحم او را تضمین نمود. خانم باردار باید بداند انقباضات منظم و متناوب, مشاهده خون یا لکه آن و کند شدن حرکات جنین نشانه هایی از تولد نوزاد هستند, به همین دلیل با مشاهده این نشانه ها باید سریعا به پزشک مراجعه کند. هر یک از این علائم, در همه زنان مشابه نیست. اما در اغلب موارد پیش از درد زایمان, انقباضات رحمی به طور متناوب شروع می شوند و هر چه به زایمان نزدیک تر شود, این انقباضات بیشتر شده تا حدی که بیشتر از یک دقیقه طول می کشند و هر پنج دقیقه ممکن است اتفاق بیفتند و حداقل یک ساعت این انقباضات وجود داشته باشند.

با توجه به مطالب بیان شده, هفته ۳۹ بارداری یکی از حساس ترین هفته های بارداری به شمار می آید و نیاز به مراقبت های ویژه ایی دارد و زوج ها باید هوشیار باشند و در صورت بروز هر علائمی به پزشک مراجعه نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *