دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دعای تحویل سال نو و ذکرهای مستحب برای آغاز سال جدید

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

همزمان با لحظه تحویل سال و شروع سال نو، خواندن دعای معروف سال تحویل و برخی دعاهای دیگر بسیار مجرب است، از این رو برای آشنایی بیشتر با این دعاها می توانید در ادامه همراه ما شوید.

حتما همه شما با دعا «یا مُقلِّبَ القُلوبِ و الْاَبْصار» که در هنگام تحویل سال خوانده می شود، آشنا هستید، این دعا و بسیاری از دعاهای دیگر از جمله ذکر های مستحبی می باشند که خواندن آنها در لحظه تحویل سال بسیار سفارش شده است، از این رو این مطلب را به معرفی دعا تحویل سال اختصاص می دهیم.

دعای تحویل سال

ایام نوروز ضمن اینکه از جمله اعیاد بزرگ و باستانی ایرانیان می باشد، در طول تاریخ نیز اتفاقات مبارکی در طی آن رخ داده است، از جمله اینکه در این ایام کشتی نوح بر فراز کوه جودی قرار گرفت، روزی است که جبرئیل بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، در این روز رسول اکرم (ص)، علی (ع) را بر دوش کشید تا بت های قریش را از بالای کعبه رمی کند، روزی است که پیامبر (ص) از جن بیعت گرفت، در این روز حضرت قائم آل محمد (عج) ظهور خواهد کرد، ضمن اینکه امام عصر (عج) در این روز بر دجال پیروز خواهد شد، همچنین روزی است که حضرت سلیمان (ع) انگشتر خود را پس از مدتی پیدا کرده است. در زیر با دعا سال تحویل به همراه معنی و تفسیر آن آشنا می شوید.

دعای تحویل سال

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه و معنی فارسی دعای آغاز سال :
ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

تفسیر دعا آغاز سال نو :
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»
قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده است. قلب سرچشمه تمامی جوشش‌های و خیزش‌های وجود آدمی است.

  •  آرون گروپس

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»
انسان، به تصریح قرآنی «إنی جاعل فی الارض خلیفه»،‌ جانشین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت می‌پردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»
«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این صیرورت و تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است. در این دعای شریف از درگاه ربوبی می‌خواهیم که طبیعت وجود ما را به بهترین و نیکوترین طبیعت‌ها تبدیل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری وجودی ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار دهد.

دعای زیبای تحویل سال

در برخی روایات غیر مشهوره آمده است که در هنگام شروع سال نو، این دعا را بسیار بخوانند و بر خواندن سیصد و شصت و شش مرتبه یعنی تقریبا به تعداد روز های سال تاکید می کنند. همچنین از سوی برخی علمای دینی خواندن دعاهای دیگری نیز در این لحظه مستحب می باشد، زیرا یکی از بهترین لحظاتی می باشد که خواندن دعا آغاز سال و دعاهای دیگر در هنگامه آن از تاثیرات ویژه ای برخوردار است،  از این رو در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

برخی دعاها و ذکر های مستحبی لحظه تحویل سال

یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ. موجب بخشودگی گناهان پنچاه ساله می شود.
خواندن ۷۰ مرتبه ذکر «الله رقیب رئوف رحیم» در لحظه تحویل سال
خواندن دعا آغاز سال و نیز دعا عهد امام عصر (عج)
دعای لحظه تحویل سال
 قبل از تحویل سال ۳۶۵ مرتبه  ذکر «یا مقلب القلوب و الابصار…» و ۱۲۰ مرتبه «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ» خوانده شود.
خواندن آیه الکرسی به تعداد روز های سال و بعد از آن دعای زیر خوانده شود.

«اللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ وَ أَنْتَ مَلِکٌ قَدِیمٌ أَسْأَلُکَ خَیْرَهَا وَ خَیْرَ مَا فِیهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِیهَا وَ أَسْتَکْفِیکَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.»

دعای «یامقلب القلوب و الابصار» از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است، و نیز مستحب است که این دعا در لحظه آغاز سال به تعداد روزهای سال خوانده شود، همچنین دعاهای متعددی برای لحظه تحویل سال ذکر شده است که از جمله دعای «مشلول» است.

«مشلول» فردی شل بوده است که نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمد و امام (ع) این دعا را به این فرد آموخت و نتیجه گرفت، لذا این دعا در لحظه آغاز سال بسیار مجرب است.

قرائت بخشی از آیات سوره «یس»؛ «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ، لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» و  نیز خواندن سه آیه آخر سوره حشر که مربوط به سال نو است.

دعای مستحبی تحویل سال

هفت سین قرآن مطابق دستور امام علی (ع)

هفت سین قرآنی که امام علی (ع) آن را سفارش نموده اند؛ به این صورت است که می توان بر روی ظرف چینی که با گلاب و زعفران مخلوط شده است از هفت ذکر قرآنی استفاده شود که در زیر به این ذکر ها اشاره می کنیم :

«سلام علی آل یاسین، سلام علی نوح فی العالمین، سلام علی ابراهیم، سلام علی موسی و هارون، سلام قولا من رب رحیم، سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین، سلام هی حتی مطلع الفجر»

سپس این نوشته ها را با آب بشویید، بهتر است از آب باران یا زمزم استفاده کنید و بعد آب جمع شده را به اعضای خانواده تان بنوشانید، زیرا استفاده از آن می تواند انشاءالله موجب دفع بلا و حفظ سلامت در طول سال شود.

دعای آغاز سال نو

نماز عید نوروز به سفارش امام صادق (ع)

به نقل از معلی بن خنیس در رابطه با نماز عید نوروز، امام صادق (ع) فرموده اند؛ زمانی که نوروز فرا رسید، بلافاصله بعد از خواندن نماز نافله و ظهر و عصر می توانید برای نماز عید نوروز، چهار رکعت به ترتیبی که در زیر اشاره کرده ایم به جا آورید :

به این صورت که در رکعت اول بعد از قرائت «سوره حمد» ده مرتبه سوره «قدر» خوانده شود و در رکعت دوم نیز بعد از حمد، ده مرتبه سوره «کافرون» را بخوانید، در رکعت سوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره مبارکه «توحید» و در رکعت چهارم می توانید بعد از حمد هر یک از معوذتین (ناس یا فلق) را قرائت کنید، بعد از اتمام نماز نیز سر را بر روی سجده گذاشته و سجده شکر به جا آورید، سپس این دعا را که موجب بخشش گناهان ۵۰ ساله شما خواهد شد را بخوانید :

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.( بحار الانوار مجلسی روایات معلی بن خنیس )

دعاهای تحویل سال

همچنین حضور در اماکن متبرکه و دعا برای فرج امام زمان (عج) و نیز دعا برای سلامتی رهبر و طول عمر با عزت برای ایشان، دعا برای سلامتی همه مسلمان جهان، دعا برای سلامتی و عاقیت به خیری والدین، آمرزش گناهان، آمرزش اموات، شفای مریض ها و نیز عاقبت بخیری برای خود و دیگران در کنار ذکر حوائج خود و خانواده تان از جمله دعاهایی است که می توان در لحظه تحویل سال به جا آورد.

در پایان ضمن سپاس از همراهیتان در مطالعه مطالب آرگا، امیدواریم این مطلب برای شما دوستان عزیز سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با دعای شرف الشمس و فضایل دعای جوشن کبیر می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *