دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای سرگرم کردن و بازی با نوزاد سه ماهه برای افزایش خلاقیت نوزادان

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

یک روش عالی برای تقویت مهارت های زبانی کودک، انجام بازی های مختلف به منظور تحریک حس کنجکاوی وی می باشد، به این ترتیب با انجام بازی هایی کودکانتان را وادار کنید تا به شما واکنش نشان دهد؛ هر چه کودک را بیشتر به حرف زدن تشویق کنید، در آینده بهتر صحبت خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را با روش هایی برای بازی با نوزاد سه ماهه آشنا خواهیم کرد.

تحقیقات نشان داده است که نوزادان در ماه های اول زندگی خود، تجربه های مختلفی را پشت سر می گذارند که تاثیر زیادی بر روی ساختار مغز و توانایی ذهن آنها در زندگی آینده شان خواهد داشت، همچنین نوزادان به مرور با دنیای اطرافشان آشنا می شوند، از این رو ایجاد ارتباطات حسی و کلامی و انجام بازی های مناسب، تاثیرات مثبت زیادی بر روی رفتار کودکان می گذارد، برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع و آشنایی با روش هایی اصولی برای بازی با نوزاد ۳ ماهه می توانید تا پایان مطلب ما را دنبال نمایید.

بازی با نوزاد سه ماهه و افزایش خلاقیت در وی

کودکان از نیاز های مهم و اساسی برخوردار هستند که والدین موظف به تامین آنها می باشند، بنابراین در کنار تامین غذای کودک و نیازهای جسمی وی لازم است به نیازهای روحی کودک نیز توجه شود. بازی کردن یکی از نیازهای ضروری و مهم برای کودک محسوب می شود که والدین از همان ماههای اول زندگی نوزاد باید به آن توجه نمایند. در زمینه بازی با کودکتان حدیثی از امام علی (ع) نقل شده است که می فرمایند:  “هر کس کودک دارد ، باید خود را تا حد طفولیت پایین آورد ( و با زبان کودکانه ) با او بازی و تفریح کند.”

بازی کردن با نوزاد سه ماهه

اگر چه بازی کردن با نوزادان باید از همان سنین نوزادی صورت گیرد، اما بازی با نوزاد سه ماهه برای والدین آسان تر بوده و آنها می توانند فعالیت های بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ نوزاد سه ماهه از بازی کردن با دست هایش لذت زیادی می برد، بنابراین ممکن است با ریش و سبیل، عینک، صورت و گوش هایتان بازی کند که در این صورت نباید مانع کار وی شده و دستش را پس بزنید، زیرا با این کار موجب ناراحتی وی خواهید شد. در این قسمت به معرفی روش هایی برای بازی با نوزاد ۳ ماهه پرداخته ایم که امیدواریم سودمند واقع شود.

بازی چشمی با نوزاد سه ماهه

ساده ترین روش برای بازی با نوزاد سه ماهه، تماس چشمی و رودررو می باشد. برای بازی به این روش، چهره خود را در فاصله نزدیک و تقریبا ۳۰ تا ۴۵ سانتی متری صورت نوزاد قرار داده و با تغییر دادن چهره با لبخند و در آوردن شکلک خنده دار با وی بازی کنید، زیرا بازی های دیداری موجب می شوند تا کودک چهره شما را بهتر بشناسد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بازی های کلامی نیز تاثیر زیادی در خلاقیت و رشد ذهنی کودکان در آینده دارند، بنابراین سعی کنید با کودک خود حرف بزنید و برای وی شعرهای آموزنده، زیبا و مناسب سنش زمزمه نمایید؛ خواندن اشعار کوتاه که خودتان ساخته اید و زمزمه آن با لحن کودکانه تاثیر بهتری بر روی آنها خواهد داشت، در هنگام خواندن شعر برای نوزاد، دقت کنید که او از چه تُنی بیشتر لذت می برد و همان را تکرار کنید. خواندن شعرهای آموزنده و زیبا برای نوزادان به خصوص توسط مادر به عنوان یک بازی لذت بخش و جذاب برای نوزاد محسوب می شود.

بازی با نوزاد سه ماهه

یک بازی ساده برای نوزاد سه ماهه که توسط مادر می تواند انجام گیرد، آغوش گرفتن نوزاد و نوازش کردن و گفتن کلمات محبت آمیز است، برای این منظور، می توانید نوزاد خود را در آغوش گرفته و ضمن خواندن لالایی و ذکر کلمات محبت آمیز به کودک، سر، بینی و نوک انگشتان پاهایش را ببوسید.

نوزادتان را بر روی شکم بخوابانید و در حالی که در کنارش قرار گرفته و مراقب وی می باشید، اسباب بازی جذابی را مقابلش بگذارید، به گونه ای که دستش به آن نرسد، با این کار وی را تشویق می کنید تا برای بدست آوردن اسباب بازی، خودش را حرکت دهد، زیرا در صورت بدست آوردن آن، اعتماد به نفس کودک به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت. همچنین اسباب بازی هایی مانند جغجغه یا توپ های زنگوله ای را در مقابل نوزاد، به عقب و جلو ببرید و او را تشویق نمایید تا آن را بگیرد. البته حین انجام این بازی، مراقب باشید تا کودک را با انجام این کار خسته نکنید.

بازی با نوزاد سه ماهه

جغجغه کوچکی را در دستان نوزاد قرار داده و سپس همان دست را تکان دهید و نیز به او یاد دهید که چگونه جغجغه را به دست دیگرش دهد. در مرحله بعد، دست نوزاد را بر روی جغجغه گذاشته و در این صورت نوزاد ناخودآگاه آن را می گیرد. بنابراین انگشتان دست اولش را از دور جغجغه باز کرده و آن را ببوسید.

بازی با کودک سه ماهه

با کودک بازی قایم موشک انجام دهید، بدین شکل که اسباب بازی مورد علاقه نوزاد را در مقابل چشمان وی قرار داده، سپس بعد از مدتی آن را از تیررس دید او پنهان نمایید و با پرسیدن سوالاتی از قبیل اگه گفتی عروسکت کجاست؟ حس کنجکاوی نوزاد را تحریک کنید و در نهایت و با گفتن نکنه عروسک توی دستمه؟ عروسک را از پشتتان ظاهر کرده و در مقابل چشمان وی قرار دهید و با شادی بگویید که درسته، اینجاست. با این کار هر موقع که عروسک و اسباب بازی نوزاد از جلوی چشمانش دور شود با کنجکاوی دنبال آن خواهد گشت. راهکارهای زیادی برای بازی با نوزاد سه ماهه به منظور تقویت رشد ذهنی و افزایش خلاقیت آنها وجود دارد که ما در این مطلب تنها به ارائه برخی از این موارد پرداختیم که امیدواریم ذکر این موارد برای شما والدین عزیز سودمند واقع شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *