دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اصول پرورش پپرومیا هندوانه ای و رشد بهتر آن در منزل

  • سحر بهرامی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

پپرومیا هندوانه ای یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا با ظاهری خیره کننده است و همچنین برای نگهداری در منزل بهترین گزینه است و جز گیاهان زینتی هم محسوب می شود. این گیاه به  علت شکل ظاهری برگ هایش که به صورت گرد با خطوطی کاملا مشابه به پوست هندوانه است به این اسم نامگذاری شده است.

پپرومیا هندوانه ای، از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است که گونه های فراوانی دارد اما تعداد کمی از آن ها شناخته شده هستند. این گیاه دارای جثه بسیار کوچکی است و دارای برگ های گوشتی و نیمه گوشتی با خطوط سفید و سبز و دارای دم برگ های قرمز رنگ که می توان گفت بسیار چشم نواز است این گیاه زمانی که به گل دهی برسد از کیفیت و زیبایی برگ هایش کم می شود.

روش نگهداری پیروما هندوانه ای

از نظر رشد باید گفت که این گیاه دارای رشد کمی است، اما با ایجاد شرایط مناسب در منزل می تواند خوب پرورش یابد، با حذف ساقه های گل دهنده می‌توان گیاه را به طور مرتب به حالت رویشی و نونهالی نگه داشت.

اصول پرورش پیروما هندوانه ای

شرایط مناسب برای گیاه پپرومیا هندوانه ای

خاک

به خاک سبک با زهکش بالا احتیاج دارد یعنی توانایی عبور آب را داشته باشد. می توانید مقداری خاک برگ + پیت ماس + پرلیت را به خاک معمولی برای پرورش پیرومیا اضافه کنید.

نور

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

باید در مکانی قرار بگیرد که نور کافی اما غیر مستقیم وجود داشته  باشد. نور زیاد و مستقیم به ویژه در ظهرهای داغ باعث سوختگی نوک برگ های آن می شود. نور کم و ناکافی هم باعث می شود گیاه حالت سرحالی و ایستادگی اش را از دست بدهد. در نتیجه بهترین مکان برای آن، نزدیک پنجره ی جنوبی است.

 آبیاری

پپرومیا هندوانه ای، به آبیاری منظم  نیازمند است. البته این به معنی خیس و غرقابی بودن همیشگی خاک نیست، اگر خاک مرتب خیس باشد، برگ ها زرد می شوند و به تدریج ریشه و قسمت پایینی ساقه، پوسیده می شود و گیاه از بین می رود. معیار آبیاری برای پرورش پیرومای هندوانه ای را رطوبت سطح خاک، در نظر بگیرید نه خیس و غرقابی شدن را. بهترین زمان برای آبیاری، وقتی است که سطح خاک، خشک شده باشد. پس هیچ وقت برای این گیاه در هفته، زمان آبیاری تعیین نکنید.

رطوبت

میزان نیاز این گیاه به رطوبت ۵۰ درصد است بهترین روش تأمین رطوبت این گیاه، استفاده از دستگاه بخور سرد است. همچنین می توانید از غبار پاشی  استفاده کنید اما دقت کنید که زیاده روی در این کار یا در حضور نور آفتاب، باعث سوختگی برگ ها می شود.

دما

این گیاه، هوای سرد و خیلی گرم را تحمل نمی کند یعنی باید در حالت تعادل باشد. دمای محیط، کمتر از ۱۵ درجه و بیشتر از ۳۰درجه نباشد. دمای حدود ۲۵ درجه، دمای مناسبی است.

تکثیر پپرومیا

این گیاه را هم می توان با بذر در گلخانه  هم با قلمه ساقه و هم با قلمه برگ افزایش داد. روش قلمه زدن این گیاه کمی متفاوت تر از بقیه گیاهان است زیرا بیشتر با کمک برگ های قلمه تهیه می کنند. برای تکثیر، یک برگ را به اندازه ۳ سانتی متر ، داخل خاک فرو ببرید یا یک ساقه را از دو سانتی متری  برش بدهید و در خاک قرار دهید. البته می توانید خود برگ را هم داخل آب قرار دهید تا به شکل زیر ریشه دهد.

نحوه قلمه زدن پیرما هندوانه ای

 یکی از مهمترین مشکلات پپرومیا هندوانه ای پوسیدگی ریشه ها و قسمت پایین ساقه به دلیل آبیاری زیاد و سنگین بودن بافت خاک است. همچنین مکان مرطوب و سرد می تواند منجر به بروز لکه های خاکستری رنگ به دلیل فعالیت قارچ بوترتیس باشد. از این گیاه می توانید در ساخت تراریوم های شیشه ای هم استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *