دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه ابوریحان بیرونی و معرفی آثار وی

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

در زندگینامه ابوریحان بیرونی آثار فراوانی وجود دارد که درسال های زندگی خود کشفیات و اختراعات زیادی را از خود به جا گذاشته است که متاسفانه امروزه بیشتر آن از بین رفته است.

یکی از بزرگترین علمای تاریخ ایران و یکی از دانشمندان بزرگ ایران که امروزه در سراسر جهان وی را می شناسند ابوریحان محمد بن احمد بیرونی است وی یک ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و فیلسوف بود که با اکتشافات خود همراه با دیگر دانشمندان به نام مقدمات ورود به علوم جدید امروزی را بنا نهاد. در ادامه  این مطلب شما را با زندگی نامه ابوریحان بیرونی آشنا خواهیم کرد.

زندگینامه ابوریحان بیرونی

زندگینامه ابوریحان بیرونی

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی در سال ۳۶۲ هجری قمری در منطقه خوارزم که امروز آن را به نام کارا کلپاکسکایا می شناسند به دنیا آمد، کاث و جورجانیه دو شهر بزرگ این منطقه هستند بیرونی در نزدیکی کاث به دنیا آمد و نام شهری که در آن به دنیا آمد به افتخار او بیرونی نام نهادند ابوریحان بیرونی در هر دو شهر زندگی کرد و مطالعه و تحصیل علم را زیر نظر ریاضی دان و ستاره شناس مشهوری به نام ابو نصر منصور آغاز کرد و در سن ۱۷ سالگی فعالیت های علمی مهم و ویژه ای را انجام داد و در سال ۳۷۹ عرض جغرافیایی شهر کاث را با مشاهده بیشترین ارتفاع خورشید را محاسبه کرد، ابوریحان بیرونی اولین کسی بود که به روش ساده اندازه گیری شعاع زمین را اندازه گیری کرد و همچنین گمانه‌زنی‌هایی را در باب امکان حرکت دورانی زمین به دور خورشید انجام داده بود.

همچنین نظراتی را مبنی بر دوره‌های مختلف زمین‌شناسی توسعه داده بود از نوشته ایشان در مقایسه با سایر دانشمندان اطلاعات بسیاری به دست می آید با وجود  اینکه از آثار ایشان تنها یک پنجم باقی مانده است و بقیه آثارش از بین رفته است می توانیم به تصویر واضحی از این دانشمند بزرگ دست یابیم، آفرینشگر تئوری های تازه، ریاضیات و یا جزء آن نبود بلکه تنها نظاره کننده دقیقی بود که پیشرو روش تجربی به شمار می آمد و همچنین ایشان زبان شناس بزرگی بود که رساله های را می خواند و شاهد رشد و پیشرفت علم به عنوان قسمتی از حوادث بود، ابوریحان تعصب خاصی نسبت به فرقه های مذهبی مختلف نشان نمی داد اما در مقابل کارهای مختلفی که انجام می دادند حرفی برای گفتن داشت برای مثال: زمانی که عرب ها موفق شدند خوارزم را فتح کنند تمام  کتاب های قدیمی را از بین بردند که این واقعه برای ابو ریحان بیرونی که تمام وقت خود را صرف علم و دانش کرده است بسیار درد ناک بود که ایشان مسئله ی عفو و بخشش را در مسیحیت مورد توجه قرار داد. در ادامه زندگینامه ابوریحان بیرونی با آثار این دانشمند بزرگ آشنا خواهید شد.

بیوگرافی ابوریحان بیرونی

آثار ابوریحان بیرونی

ابوریحان بیرونی زمانی که بیش از شصت سال سن داشت، در سال ۴۲۷ هجری قمری فهرستی از آثار خود را تهیه کرد که ۱۱۳ آثار را در این فهرست گنجانده بود که بیش از ۹۰ تای آن مربوط به ستاره شناسی، ریاضی، و ریاضیات زمین شناسی بود. و به کمک شاگردانش توانست تعداد این آثار را افزایش دهد و بیش از ۱۵۳ اثر را گرد آوری نمود که با گذشت زمان ۳۵ اثر بیشتر باقی نماند.

بیوگرافی ابوریحان بیرونی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مهم ترین آثار ابوریحان بیرونی

  1. التفهیم (التفهیم لاوائل صناعه التنجیم)
  2. وترها (استخراج الاوتار فی الدائره)
  3. سایه ها (افراد المقال فی امر الاظلال)
  4. چگالی ها (مقاله فی النسب التی بین الفلزات و الجواهر فی الحجم)
  5. تحدید (تحدید نهایات الاماکن لتصحیح مسافات المساکن)
  6. سدس (حکایه الاله الموسمومه بالسدس الفخری)
  7. اسطرلاب (کتاب فی استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعه الاصطرلاب)
  8. آثار الباقیه (الاثار الباقیه عن قرون الخالیه)
  9. ماللهند (تحقیق ماللهند من مقوله مقبوله فی‌العقل او مرذوله)
  10. قره‌الزیجات
  11. صیدله (کتاب الصیدله فی‌ الطب)
  12. مغالید (مغالید علم الهیئه مایحدث فی سطح بسیط الکره)
  13. تسطیح (تسطیح الصور و تبطیح الکور)
  14. الجماهر (الجماهر فی معرفه الجواهر)
  15. ممرها (تمهید المستقر لتحقیق معنی الممر)
  16. قانون مسعودی

درگذشت ابوریحان بیرونی

ابوریحان بیرونی در تاریخ بیست و دوم آذر ماه سال ۴۲۷ خورشیدی در غزنه در اوان انقلاب سلجوقیان و پادشاهی مسعود بن محمود غزنوی درگذشت، تاریخ فوت وی برابر با ۱۳ دسامبر ۱۰۴۸ میلادی و ۲۷ جمادی الثانی ۴۴۰ قمری می باشد.

امیدواریم از مطالعه سرگذشت زندگی ابوریحان بیرونی لذت برده باشد. پیشنهاد می کنیم با مراجعه به لینک های مقابل با زندگینامه ابوعلی سینا و زندگینامه زکریای رازی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *