دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضریب هوشی چیست؟ و بهره هوشی نرمال چقدر است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

بهره هوشی یا همان هوش بهر روشی است که از آن برای سنجش هوش انسان استفاده می شود و در اصطلاح به آن ضریب هوشی گفته می شود. این ضریب در افراد متعدد مختلف است و نشان دهنده هوش آن ها است.

برای اینکه بهره هوشی فردی را بتوانید به دست آورید نیاز است تا از آزمون های گوناگون استفاده کنید آزمون هایی که توانایی و قابلیت ذهنی را در افراد می سنجند. تست هوش ریون یکی از تست های معروف برای سنجش بهره هوشی در ایران است که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده است. این تست که دارای ۶۰ سوال به شکل تصویری است و این تصاویر باید به شکلی ماتریسی یکدیگر را کامل کننند که فرد پاسخ دهنده باید تصویر تکمیل کننده را انتخاب کند و بر اساس نمره ای که فرد از این آزمون دریافت می کند می توان بهره هوشی او را سنجید. این تست ها برای سنین مختلف طبقه بندی شده اند و بالاترین حدی که فرد می تواند در این آزمون دریافت کند نمره ۱۲۷ است که برای افرادی با بهره هوشی ممتاز است.

 محاسبه بهره هوشی

آنچه باید درباره ضریب هوشی بدانید

امروزه با توجه به تحقیقات روانشناسی و پژوهش های متخصصین مغز و اعصاب هوش در افراد دارای انواع مختلفی است. هوش هیجانی، هوش معنوی، هوش جسمانی و هوش عقلانی از جمله انواع هوش هستند که آزمون های گوناگونی نیز برای سنجش هر یک از آن ها در نظر گرفته شده است. همانطور که می دانید ذهن انسان دارای قابلیت های مختلفی است و از جمله توانمندی های هوش انسان می توان به درک فضایی، حافظه، منطق، درک روابط و … اشاره کرد.

آزمون های معروفی که برای سنجش بهره هوشی از آن استفاده می شود آزمون اسنفورد بینه است که در این آزمون افرادی که دارای بهره هوشی زیر ۱۰۰ هستند به لحاظ میانگین از نمودار سن تقویمی خود پایین تر هستند و دارای هوش کمتری می باشند.

ضریب هوشی چیست

در آزمون های بهره هوشی که وجود دارند نمره ۱۰۰ میانگین و حد نرمال بهره هوشی است و افرادی که پایین تر از این میانگین باشند دارای بهره هوشی پایین و افراد بالاتر از میانگین از بهره هوشی زیادی برخوردارند که به هر دو افراد خاص و استثنایی گفته می شود. با توجه به این توضیح نموداری در تست های بهره هوشی میانگین ۸۴-۱۱۶ میانگین نرمال در افراد است.

چرا برخی افراد دارای بهره هوشی بالاتری هستند:

در مطالعات قبلی که در زمینه بهره هوشی انجام گرفته است نشان داده شده که افراد دارای ضریب هوشی بالا اتصالات میان نورون های مغز کمتر صورت می گیرد. همچنین در برخی دیگر از تحقیقات نشان داده شده است که این افراد دارای مغزهای بزرگ تر هستند.

  •  آرون گروپس

نشانه های فرد باهوش و عاداتی که نشان می دهد شما فرد باهوشی هستید علاوه بر استفاده از آزمون های بهره هوشی قابل شناسایی است که به خوبی نشان می دهد که چرا برخی افراد باهوش تر هستند.

میانگین بهره هوشی

امروزه وجود تحقیقات و پژوهش های گوناگون در زمینه بهره هوشی افراد اینگونه بیان می کند که مغز افراد باهوش با نورون های کم از کارامدی بالاتری برخوردار است زیرا نورون های مغز این افراد دارای بازدهی عصبی بالایی هستند. بنابراین افراد ذهن خود را بر اساس بازدهی عصبی که مغز آن ها دارد طبقه بندی می کنند با وجود اینکه این ماده خاکستری رنگ همچنان دارای رمز و رازهای بسیاری است اما تاکنون محققان و متخصصین اعصاب به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کرده اند.

تست های بهره هوشی

جالب است بدانید که ضریب هوشی در افراد یکسان نیز و به مرور زمان ممکن است دچار تغییرات شود که در اثر کهولت سن ممکن است کمتر شود و یا در اثر کسب تجریبات و بالاتر رفتن میزان دانش بیشتر شود. به همین دلیل بیشتر آزمون های سنجش هوش با سن تقویمی افراد سنجیده می شود تا با توجه به سن به نتایج مورد نظر دست پیدا کنند.

همانطور که بیان شد هوش دارای انواع مختلف است که نمونه ای از آن هوش هیجانی است که بهتر است با تعریف هوش هیجانی و راه هایی که باعث تقویت آن می شود آشنا شوید. هوش هیجانی هوشی است که به روابط اجتماعی فرد و نوع احساسات او باز می گردد و با قوی کردن روابط می توان آن را تقویت کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *