دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی کوتاه به زندگینامه خوارزمی و آثار وی

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در زندگینامه خوارزمی آثار فراوانی وجود دارد ایشان یکی از نخستین و برزگترین اخترشناس و ریاضی دان ایران بود که در بغداد کار می کرد و به هنگام خلافت مامون عضو دارالحکمه که مجمعی از دانشمندان در بغداد به سرپرستی مأمون بود، گردید.

یکی از ریاضی دان پر آوازه ایرانی ابو عبدالله محمد بن خوارزمی می باشد که در حقیقت از دانشمندان بزرگ ریاضی و نجوم می باشد از زندگی ایشان چندان اطلاع قابل اعتمادی در دست نیست که در این مقاله شما را با زندگینامه خوارزمی آشنا خواهیم کرد.

بیوگرافی خوارزمی

زندگینامه خوارزمی

ابو عبد الله محمد بن خوارزمی در حدود سال ۷۸۰ میلادی در خوارزم به دنیا آمده اند  و ریاضی دان، ستاره شناس، فیلسوف، جغرافی دان در دوره عباسی بود لقب ایشان مربوط به شهر خوارزم است که اکنون در جنوب دریاچه آرال مرکزی و بخشی از جمهوری ازبکستان است، شهرت علمی خوارزمی مربوط به کارهایی می باشد که در ریاضیات مخصوصا در رشته جبر انجام داده است، به طوری که هیچ یک از ریاضی دانان قرون وسطی مانند ایشان در فکر ریاضی تاثیر نداشته اند و یکی از کتاب های که باعث آشنایی اروپایی ها و مسلمانان با رقم هندی و شیوه حساب هندی شد کتاب حساب خوارزمی بود و  کتاب جبر و مقابله نام نویسنده اش را به عنوان بنیانگذار جبر در یاد ها ماندگار کرد، ایشان را معلم ملل اروپایی در علم جبر و پدر جبر نامیده اند، حاصل تحقیقات و تالیفات ایشان هنوز مورد استفاده قرار می گیرد بسیار از مترجمان مشهور قرون وسطی کتاب جبر و مقابله او را ترجمه کرده اند در واقع بیش ترین چیره دستی خوارزمی در حل معادلات خطی و درجه دوم بود کتاب Algoritmi de numero Indorum که ترجمه کتاب جمع و تفریق با عدد هندی را به لاتین ترجمه کردند و همین امر باعث شد تا دستگاه عددی در اروپا از عدد نویسی رومی به عدد نویسی هندی -عربی تغیر پیدا کند، واژه جبر را اروپاییان از کتاب خوارزمی و اصطلاح امروزی الگوریتم را نیز از نام خوارزمی گرفته اند، خوارزمی در مقدمه کتاب جبرش از خود تصویر مردی معتقد و متعصب به دین اسلام را معرفی می کند و در رساله جبر المقابله خود آورده است. از کلام زیر بر می آید که ایشان زمان تالیف این کتاب مسلمان بوده است

خدایی که محمد (ص) را روزگاری به پیامبری فرستاد که پیوند مردم با پیامبران گسسته شد و حق ناشناخته ماند…؛ پیامبری که با آمدنش کوردلان بینا شدند و گمراهان از هلاکت رهایی یافتند…؛ خدا بر محمد و خاندانش درود فرستد.

بیوگرافی خوارزمی

سخنانی از خوارزمی

دانشمندان روزگاران گذشته، و خردمندان ملت‌های پیشین پیوسته سرگرم نگارش و تألیف بوده‌اند. آنان به اندازه‌ی توان و دانش خود، برای آیندگان، در هر رشته‌ای از دانش، آثاری تألیف کرده‌اند؛ بدان امید که در سرای دیگر، پاداشی یابند و در این جهان نیز نام نیکی از آنان برجای ماند. نام نیکی که همه‌ی ثروت‌ها و پیرایه‌های مادی، با آن‌که با رنج بسیار به دست می‌آیند، در برابرش ناچیز است. شوق رسیدن به نام نیک است که رنج کشف رازهای دانش، و زحمت حل مشکلات علمی را بر دانشمند آسان می‌سازد .
مردم دانشور سه دسته هستند :
  دسته‌ی نخست کسانی هستند که برای نخستین بار دانشی ناشناخته را می‌شناسند و مردمان دیگر را نیز با آن دانش آشنا می‌سازند و آیندگان را میراث خوار علم خویش می‌سازند.
دسته‌ی دوم کسانی هستند که می‌کوشند با شرح و تفسیر آثار پیشینیان، درک مطالب این آثار را بر دیگران آسان سازند. آنان با روشن ساختن نکات مبهم آثار دانشمندان پیشین، راه‌های ساده‌تری برای بیان مطالب آن‌ها می‌یابند و با این کار نتیجه‌گیری از آن‌ها را آسان می‌سازند.
  دسته‌ی سوم نیز کسانی هستند که اشکالات و آشفتگی‌های آثار پیشینیان خود را درمی‌یابند. پس این اشکالات را برطرف می‌کنند و آشفتگی‌ها را سامان می‌بخشند. آنان با خوشبینی به کار مؤلفان این آثار می‌نگرند و بر آنان خرده نمی‌گیرند و از این که متوجه‌ی اشتباه دیگران شده‌اند بر خویشتن نمی‌بالند

آثار خوارزمی

  1. الجبرو المقابله
  2. الجمع التفریق بحساب الهند
  3. زیج. زیج (جدول‌های اخترشناسی)
  4. مقاله فی استخراج تاریخ الیهود و اعیادهم
  5. کتاب الرُخامَه درباره چگونگی ساخت و نصب ساعت‌های آفتابی افقی
  6. عمل الأسطرلاب. درباره ساخت اسطرلاب
  7. العمل بالأسطرلاب. دربار ه کار با اسطرلاب
  8. صوره‍ الأرض در مورد جغرافیای جهان

زندگینامه خوارزمی

 در زندگینامه خوارزمی این آثار از اهمیت بسیار بالایی در تاریخ جهان بر خوردار است به همین دلیل پژوهشگران دو قرن اخیر به نشر یا بررسی ارزش علمی آن‌ها پرداخته‌اند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *