دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری از گل سیکلمن و آشنایی با نحوه پرورش و تکثیر آن

  • سحر بهرامی
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گل سیکلمن از جمله گیاهان ارزشمند و ملی ایران است که در بیشتر جنگل های شمالی ایران از جمله چالوس تا لاهیجان و جنگل های استان گلستان دیده می شود، این گیاه دارای ۱۵ گونه گیاهی از گیاهان غده دار است که به صورت وحشی بیشترین پراکندگی را در اروپای مرکزی و مدیترانه و ایران دارد.

گل سیکلمن، یک گیاه پرطرفدار و رایج است که از جمله گل های زمستانه محسوب می شود که در این فصل به بازار عرضه می شود. از مزیت های این گل زیبا که روی ظاهر زیبایش تاثیر فراوان دارد وجود گل های شاخه ای فراوان است. این گل در زبان فارسی به نام های نگونساز و سیکلمه گفته می شود.

نگه داری از گل سیکلمن

ویژگی گل سیکلمن

گل سیکلمن، یک گیاه علفی دائمی از تیره پامچال است برگهای این گل بسیار زیبا، قلبی شکل است که به رنگ تیره است و دارای لکه‌های نقره ای است و گلهای آن در رنگهای سفید، ارغوانی، قرمز و صورتی دیده می شود. گلهای این گیاه به صورت منفرد و واژگونه روی شاخه های بلند قرار گرفته است. گل سیکلمن، تنها گیاهی است که به طور تقریبی می تواند ۸۰ شاخه گل در یک بوته را تولید کند یک این یک مزیت برای کشت و پرورش و توسعه  این گیاه است. این گل در قسمت ساقه غده ای به نام ژوخه را تولید می کند که برگ ها از درون آن رشد می کنند. دم برگ هایی که به گل می رسند بلند و به رنگ سبز مایل به قرمز هستند گل های این گیاه دارای ۵ گلبرگ بوده که ممکن است این گلبرگ ها صاف یا چین دار باشند.

تکثیر گل سیکلمن

شرایط نگهداری گیاه سیکلمن

خاک: از خاکی سبک و اسیدی  برای این گیاه  استفاده کنید پیت ماس + کوکوپیت + پرلیت. البته می توانید از مخلوط ماسه و خاک برگ هم برای رشد این گیاه استفاده کنید.

آبیاری: نیازمند آبیاری فراوانی است و  باید خاکش همیشه خیس باشد(منظور از خیس غرقاب بودن خاک گیاه نیست) و به این نکته توجه کنید که گلدان از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا آب اضافه خارج شود و در پایین گلدان جمع نشود زیرا باعث پوسیدگی گیاه می شود. در دو بین آبیاری بگذارید خاک گیاه کمی خشک شود.

نور:نور مناسب برای سیکلمن باید غیرمستقیم، متوسط تا نیم سایه باشد.

  •  آرون گروپس

دما: سیکلمن، گل هوای سرد است و گرمای زیاد محیط منزل باعث پژمرده شدن این گل خواهد شد. بهترین دما برای این گل بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است گرم شدن محیط مخصوصاً برای سیکلمنهایی که تابستان فصل استراحت دارند موجب عدم باز شدن گلها، ریز شدن بیش از اندازه گل و برگ شده و گیاه زودتر به خواب می‌رود .

تهویه هوا :برای گلهای سیکلمن ضروری است، هوای خفه و بدن تهویه مطبوع باعث از بین رفتن گلها می شود. به همین دلیل در گلخانه‌ معمولا زیر گلدان سیکلمن، گلدان خالی به صورت معکوس به عنوان پایه قرار می دهند تا گیاه در ارتفاع بیشتری قرار گیرد. برای نگهداری سیکلمن در آپارتمان نیز توصیه می شود به تهویه مناسب هوای محیط دقت کنید.

کود: برای تغذیه گیاه سیکلمن، کود را با غلظت ۳ گرم در لیتر انجام دهید. این میزان کود دهی هر هفته در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان دو هفته یکبار انجام می شود. در مراحل اولیه رشد تا ۸ برگی شدن کود نیتروژن و در زمان گل دهی کود پتاس مفید است.

اگر از این گیاه مراقبت کافی بکنید می تواند تا چندین ماه گلدهی داشته باشد، در فصل تابستان این گیاه تمام برگ های خود را از دست می دهد.نکته قابل توجه دیگر این که تمام قسمت های سیکلمن سمی بوده و خوردن آن باعث به وجود آمدن ناراحتی های شدید می شود.

گل سیکلمن در رنگ های مختلف

تکثیر از طریق پیاز سیکلمن:

  1. پیاز سالم از سیکلمن تهیه و آنرا به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کنید.
  2. با محلول قارچ کش ضد عفونی کنید قطعات به دست آمده را روی یک پارچه نخی پهن کنید و برای مدت ۴۸ ساعت در محلی گرم و خشک قرار دهید تا بافت پنبه ای در محل برش ایجاد شود
  3. سپس آنها را در در داخل خاک کمپوست  و گلدانی با زهکشی مناسب بکارید.
  4. روی غده های خاک بریزید اما قسمت رویی غده ظاهر باشد و زیر خاک نرود،گلدان را آب دهید(آبیاری متوسط ) و در دمای ۲۲ درجه قرار دهید.

تکثیر از طریق بذر:

گل سیکلمن ایرانی دارای بذر های سیاه ،ریز و زاویه دار است که این بذر را باید. بذر های کاش در یک بستر کاشت سبک، نرم و کم عمق  بکاریم بعد از انجام کاشت بذرها حدود یک ماه طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند که این جوانه دارای یک برگ بسیار کوچک با یک غده بسیار ظریف هستند. در طول رشد این جوانه کوچک باید به طول مداوم از آن مراقبت کنید تا یک سیکلمن زیبا را پرورش دهید.

نیاز های گل زیبای سیکلمن

بعد از آن که جوانه کوچکتان کمی رشد کرد آن را به یک استکان کوچک منتقل کنید و زمانی که گیاه دارای ۴ برگ شد و به اندازه کافی ریشه دار شد آن را به یک گلدان بزرگ تر  منتقل کنید در طی مدت رشد این گیاه با کود های مخصوص گیاه را تغذیه کنید. و بدین ترتیب صاحب یک گل زیبا خواهید شد.

شرایط پرورش و رشد گیاه سیکلامن

سیکلامن را می توان اغلب در گلدان های داخل منزل رشد دهید. این گیاه در تابستان به خواب می رود و در صورت مراقبت مناسب در پاییز شکوفه خواهد داد، این اتفاق دقیقا زمانی رخ می دهد که گیاه به طور کامل خاموش باشد و این بستگی به شرایط رشد آن دارد.

اگر این نوع گیاه در خانه و در گرمای بالا نگهداری شده باشد، سریع تر از خواب بیدار خواهد شد و در نتیجه گلدهی آن زودتر اتفاق می افتد، البته برخی گونه های این گیاه به طور کامل نمی خوابند. اما زمانی که سیکلامن در بیرون از خانه پرورش داده می شود، درنتیجه در اوایل بهار و یا اواخر زمستان شکوفه می دهد.

پرورش گیاه سیکلمن

سیکلامن هایی که در محیط گلخانه ای رشد می کنند نیز اغلب تا اواخر زمستان شکوفه خواهند داد، ولی زمان شکوفه دادن طبیعی آنها زودتر می باشد.

شرایط تعویض گلدان سیکلامن

باید بدانید که گلدان این گیاه را باید هر دو سال یکبار عوض کنید. برای این منظور زمانی که گیاه در فصل تابستان در خواب به سر می برد، با استفاده از خاک تازه و یک گلدان کمی بزرگتر این کار را انجام دهید.

برای این منظور گلدان جدید را با خاک مناسب پر کنید و گیاه سیکلامن را بعد از بیرون آوردن از گلدان قبلی و پاک کردن خاک کهنه آن، در داخل گلدان جدید بگذارید (از آبکشی کردن گیاه به هنگام تمیز کردن خاک کهنه، خودداری کنید). گیاه باید به گونه ای قرار گیرد که قسمت بالای آن حدوداً دو سانت از لبه گلدان جدید فاصله داشته باشد.

گلهای سیکلمن

سپس داخل گلدان و اطراف گیاه را تا نیمه با خاک پر کنید و سپس آن را در مکانی خشک و سایه دار در روز های باقی تابستان قرار دهید. سپس برای آبیاری گیاه نیز از از شهریور ماه شروع کنید تا شاهد رشد آن باشید. در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *