دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره قرص سیپروفلوکساسین بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

قرص سیپروفلوکساسین جزء دسته ی آنتی بیوتیک ها قرار دارد و برای درمان عفونت های باکتریای از آن استفاده می شود. عملکرد این دارو به گونه است که باعث توقف رشد باکتری می شود .از این دارو نمی توان برای برای درمان عفونت های ویروسی استفاده کرد. استفاده از این قرص حتما باید با تجویز پزشک انجام شود زیرا مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها باعث مقاومت دارویی و بروز مشکلات می شود.

قرص سیپروفلوکساسین می تواند در درمان بعضی عفونت ها از جمله عفونت های تنفسی، ادراری، پروستات، گوارشی، مفصلی و استخوانی و برخی از عفونت های تناسلی کاربرد داشته باشد که حتما باید توسط پزشک تجویز و مصرف شود. این قرص به صورت های مختلف به بازار ارائه شده است که می تواند به صورت قطره خوراکی یا به صورت محلول تزریقی مورد استفاده قرار بگیرد.

 قرص سیپروفلوکساسین چیست

آشنایی با قرص سیپروفلوکساسین

معمولا از این آنتی بیوتیک زمانی استفاده می شود که فرد قبلا از سری آنتی بیوتیک های کم خطر تر استفاده کرده است اما نتیجه ای برای بهبود نگرفته است مصرف می شود .برای استفاده از این قرص حتما باید با دکتر خود مشورت و از چگونگی نحوه مصرف این قرص جویا شوید. سپس برای مصرف بروشور دارو را به دقت مطالعه کنید.

این قرص عمدتاً از طریق ادرار دفع می شود اما حدود یک سوم دفع آن با مکانیسم های غیر کلیوی شامل متابولیسم کبدی، دفع صفراوی و احتمالاً ترشح از طریق مخاط روده صورت می گیرد.

نحوه مصرف:

پزشکان معمولا برای مصرف این دارو هر ۱۲ ساعت را تجویز می کنند که به صورت دو وعده در صبح و شب مصرف می شود. این قرص به دلیل طعم بسیار تلخی که دارد جویدنی نیست و باید بعلیده شود. آنتی بیوتیک ها زمانی بهتر عمل می کنند که در سطح خون در یک حد ثابت قرار بگیرند به همین علت باید در سر وقت مصرف شود تا نتیجه بگیرید.همانطور که می دانید آنتی بیوتیک ها در دوز های مختلف وجود دارد از این رو مصرف این دارو به چگونگی عملکرد و پاسخ دهی بدن شما نسبت به بیماری بستگی دارد.

برای خوردن این قرص از آب فراوان و مایعات بسیار استفاده کنید و نکته قابل ذکر دیگر این که مصرف همزمان این قرص با غذاهای حاوی کلسیم مانند( لبنیات ، ماست ،شیر) باعث کاهش اثر و عملکرد این دارو می شود .پس باید مصرف شما به گونه ای باشد که ۲ساعت قبل ۶ ساعت بعد از مصرف محصولات کلسیم دارد باشد.

نکته: معمولا افراد زیادی هستند که به محض دیدن بهتر شدن حال و آشکار شدن نشان های بهبودی مصرف آن را قطع می کند که این بزرگترین اشتباه است زیرا در صورت کامل نکرده طول دوره درمان عفونت با شدت بیشتری آشکار شده و دوباره بروز می یابد و همچنین نسبت به این دارو مقاوم تر می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در طول دوره مصرف این دارو ممکن است حساسیت پوست شما به نور UV را افزایش پیدا کند، در نتیجه در معرض نور آفتاب، لامپ های خورشیدی یا لامپ های شیشه ای قرار نگیرید. اگرچنان چه در این مدت حساسیت پوستی گرفتید، باید مصرف قرص سیپروفلوکساسین را متوقف کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

نکته:چنانچه یک نوبت مصرف دارو را فراموش نمودید به محض به یادآوردن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به نوبت بعدی هستید از نوبت فراموش شده، چشم پوشی کنید و مقدار مصرف نوبت بعدی را نیز دو برابر نکنید.
مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها در شرایط خاص و با تجویز پزشک متخصص توصیه می شود.

هر آنچهخ که باید درباره قرص سیپرو فلوکساسین باید بدانید

قرص سیپروفلوکساسین در چه مواردی استفاده می شود؟

  • درمان عفونت قفسه سینه ( پنومونی)
  • درمان برونشیت حاد و عفونت های ریه ( فیبروز کیستیک)
  • درمان عفونت گوش، بینی، گلو( سینوزیت، عفونت اوتیت)
  • درمان عفونت های چشمی( ملتحمه باکتریایی)
  • درمان عفونت های ادراری و تناسلی (سیستیت، عفونت های کلیوی ، اورتریت)
  • درمان عفونت غده پروستات و بیضه ( پروستاتیت ، اپیدیدیمیت)
  • درمان عفونت های پوستی (زخم هاب آلوده، سوختگی ها، آبسه ها ، سلولیت ، ورم پستان)
  • درمان عفونت های استخوان مفصلی (استئومیلیت ، آرتریت سپتیک)
  • درمان عفونت های شکمی (پریتونیت یا آبسه شکمی)
  • درمان عفونت های معده و روده (تب تیفوئید یا اسهال مسافرتی )
  • درمان بیماری های التهابی لگن (گونوره)
  • جلوگیری از ابتلا به عفونت های ناشی از جراحی معده و روده.

 قرص سیپروفلوکساسین در چه مواردی کاربد دارد

عوارض شایع

-مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد. این دارو ممکن است باعث ایجاد تورم و پاره شدن تاندون ها شود که به ندرت اتفاق می افتد، مخصوصا در افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند.در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم و. بروز لکه های قرمز پوستی گه ممکن است نشانه های حساسیت به این دارو باشد فوراً به پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

-از شایع ترین عوارض قرص سیپروفلوکساسین می توان به تهوع ، استفراغ ، مشکلات گوارشی نظیر اسهال ، سرگیجه خفیف ،سردرد اشاره کرد.

-در موارد شدید تر اگر به طور ناگهانی دچار درد، تعریق، کبودی، حساسیت، سفت شدگی یا مشکلات حرکتی در هر کدام از مفاصلتان شدید، مصرف این دارو را قطع نموده .

-مصرف این دارو ممکن است در برخی افراد سبب گیجی می شود لذا ضمن درمان، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات دقیق از هوشیاری خود اطمینان کامل داشته باشید.

-سردرد شدید مداوم، تغییرات بینایی، لرزیدن اعضا بدن، تشنج، ، غش، ضربان قلب سریع / نامنظم، تغییرات خلق و خوی از عوارض نادر مصرف این دارو است.

تداخل دارویی

از مصرف همزمان داروهای خنثی کننده اسید معده حاوی آلومینیوم، منیزیم، کلسیم، سوکرالفات و فرآورده های حاوی آهن و روی با قرص سیپروفلوکساسین خودداری کنید. داروهای مذکور را حداقل ۴ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از این دارو مصرف کنید. اگر در حال استفاده از تیزانیدین هستید، نباید به طور همزمان از این قرص هم استفاده کنید.

پزشک خود را در مورد تمام دارو‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا مصرف آن را متوقف کرده‌اید در جریان بگذارید، به ویژه:
  • سیکلوسپورین، متوترکسات، متکللوپرامید، فنیتوین، پروبنژیک، روپینیرول، سیلدنافیل، تئوفیلین یا زولپیدم.
  • دارو های رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین، یانوتون)
  • دارو های مربوط به ریتم قلب
  • دارو برای درمان افسردگی یا بیماری‌های روانی
  • دارو های دیابت خوراکی
  • دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیکام و…
  • دارو های استروئیدی مانند پردنیزون، متیل پردنیزولون و…

آشنایی با قرص سیپروفلوکساسین

حساسیت دارویی:

در صورت حساسیت به سیپروفلوکساسین لازم است حتما پیش از مصرف آن یا قبل از مصرف آنتی بیوتیک های کینولون همچون نورفلوکساسین، گوفی فلوکساسین، آفلوکساسین یا مکسفلوکساسین، حتمل با یک پزشک یا دکتر داروساز را در جریان قرار دهید.

وجود ترکیبات غیر فعال موجود در سیپروفلوکساسین می تواند منجر به بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شده که باید در این زمینه با پزشک داروساز مشورت نمایید.

هشدار های دارویی

مصرف این دارو می تواند موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شود، همچنین مصرف الکل و ماری جوآنا می تواند شدت این حالات را افزایش دهد، بنابراین به هنگام مصرف دارو از انجام کار هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، اجتناب کنید.

مصرف داروی سیپروفلوکساسین می تواند منجر به بروز مشکلاتی در واکنس های باکتریایی همچون واکسن تیفوئید شود، از این رو به هنگام مصرف این دارو از واکسیناسیون به غیر از مواردی که پزشک تان تجویز کرده است، خودداری کنید.

پیش از جراحی در ابطه با همه دارو های مصرفی خود با پزشک یا دندانپزشک مشورت نمایید.

قرصهای سیپروفلوکساسین

به دلیل وجود ساکاروز در این دارو، باید افراد مبتلا به بیماری های متابولیکی نادر (عدم تحمل فروکتوز، عدم جذب گلوکز و عدم توانایی هضم ساکاروز) از مصرف آن پرهیز نمایند.

حساسیت کودکان نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو از جمله مشکلات مفصلی و تاندونی زیاد است، همچنین سالمندان نیز نسبت به عوارض بعد از مصرف این دارو به ویژه مشکلات مفصلی و افزایش QT حساسیت نشان می دهند.

با انجام آزمایش هایی همچون آزمایش کلیه و خون، وضعیت بهبود بیمار و عوارض جانبی دارو مورد بررسی قرار می گیرد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک تان مشورت نمایید.

در طول مصرف قرص سیپروفلوکساسین و یا حتی چند ماه بعد از قطع مصرف آن ممکن است سبب تورم یا پارگی تاندون به خصوص در تاندول آشیل در پاشنه پا شود.

مصرف دارو های آنتی بیوتیکی می توانند موجب اسهال شود که ممکن است نشانه ای از یک نوع عفونت جدید باشد، بنابراین در صورت وجود اسهال آبکی یا خونی، حتما باید پیش از مصرف داروی ضد اسهال با پزشک مشورت کنید.

داروی سیپروفلوکساسین

و در آخر باید به این نکته اشاره کرد که اگر هر گونه حساسیتی دارید با پزشک خود در میان بگذارید و به محض به وجود آمدن هر گونه مشکل به مراکز پزشکی مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *