دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

غار یخی چما

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

در فاصله ۲۵ کیلومتری از روستای شیخ علیخان چلگرد در استان چهار محال بختیاری غار یخی چما قرار دارد که یکی از جاده های توریستی نواحی است. در اطراف این غار دشت چما واقع شده است که آن را به یک تنگه پر از برف تشبیه کرده اند.

یکی از جذابیت های مهمی که در این غار یخی توجه گردشگران را به خود جلب می کند حالت تنگه ای بودن آن است که در چند لایه تشکیل شده است ارتفاع این غار ۵۰ متر است و جالب است بدانید که در فصل های گرم سال لایه های بیرونی این غار دارای ضخامت کم تری هستند و سست می شوند. بنابراین به دلیل نازک شدن لایه های این غار توصیه می شود تا از بالای غار عبور نکنید زیرا امکان شکنندگی آن بالا است. این غار یکی از نادرترین غارهای یخی در ایران و دنیا است و در کمتر جایی از دنیا می توان چنین جاذبه ای را مشاهده کرد.   غار دیدنی چما

آشنایی با غار یخی چما

شاید دیدن نمایی از یک غار یخی برای هر فردی شگفت انگیز و حیرت آور باشد غاری که با دره ای عمیق و انبوهی از برف ها به یک نقطه مهم برای جذب توریست تبدیل شده است. انباشته شدن برف ها در این غار موجب تشکیل قندیل هایی عظیم شده اند که در فصل های مختلفی از سال وجود دارند.

غار یخی چما

علاوه بر این غار یخی چما دارای یک منبع آب شیرین است و به دلیل برخورداری از زیر یخ ها دارای آبی سرد و گوارا است. جالب است بدانید که جریان آب این غار به سد کوهرنگ ختم می شود که جریان آب آن نیز زیاد می باشد.

نحوه پیدایش و شکل گیری این غار عظیم و نادر به این شکل است که بارش برف بر روی صخره های این تنگه و به مرور زمان انباشته شدن آن ها بر روی یکدیگر موجب شده است تا این غار یخی شکل تشکیل شود. طبق تحقیقات تشکیل این غار به ۱۰۰ هزار سال پیش باز می گردد که هر ساله بر عظمت آن نیز افزوده شده است.

غار یخی و طبیعی چما

در قسمت هایی از این غار محلی برای تفریح بازدید کنندگان وجود دارد که در چند سال اخیر محلی برای برگزاری ورزش اسکی مردمان این مناطق است و دارای جذابیت های خاص خود است.

  •  آرون گروپس

این غار یخی به عنوان یکی از جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی چهار محال بختیاری شناخته می شود و در حال حاضر توریستان خاص خود را دارد همانطور که بیان شد در فصل های مختلفی از سال برای علاقه مندان این امکان وجود دارد تا در این غار ورزش اسکی کنند.

غار چما

از دیگر جذابیت هایی که می توانید در این غار شاهد آن باشید طبیعت اطراف آن و جذابیت های داخل غار است که می تواند به عنوان یک جاذبه بی نظیر و دیدنی شناخته شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *