دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه صائب تبریزی و معرفی آثار و شیوه زندگی این شاعر گرانقدر

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

از زندگینامه صائب تبریزی شاعر مشهور ایرانی و همچنین شاعر تک بیت ها در این مقاله گفته می شود، صائب تبریزی در اصفهان دیده به جهان گشودند و شمار اشعارش به صدو بیست هزار بیت رسیده است.

میرزا محمد علی تبریزی نام اصلیش محمد علی بیک و نام پدرش میرزا عبدالرحیم که یکی از تاجران و کدخدایان معتبر تبریز بود به امر شاه عباس اول به اصفهان آمدند و در عباس آباد اصفهان سکونت کردند، خانواده صائب جزو هزار فامیلی بودند که به فرمان شاه عباس از تبریز به اصفهان کوچ کردند و در محله عباس آباد سکنی گزیدند، در ادامه مطلب با زندگینامه صائب تبریزی بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با زندگینامه صائب تبریزی

زندگی نامه صائب تبریزی شاعر مشهور ایرانی

میرزا محمد علی متخلص به صائب تبریزی و معروف به میرزا صائب می باشد، از بزرگترین غزل سرای قرن یازدهم هجری است ایشان در سال ۱۰۰۰ هجری در تبریز متولد شدند، صائب در اصفهان به آموختن علوم عصر پرداختند و در نزد استادان آن شهر دانش های ادبی، عقلی و نقلی را نیز آموختند و همچنین خطاطی را نزد عمویش شمس الدین تبریزی شیرین قلم که معروف به شمس ثانی می باشد آموزش دیدند، ایشان پس از رسیدن به سن بلوغ به مکه و مدینه رفتند و در بازگشت به مشهد سفر کردند، صائب در سال ۱۰۳۴ ه. ق از اصفهان به هندوستان عازم شدند و بعد به هرات و کابل رفتند و با میرزا احسن الله مشهور به ظفر خان که خود مردی شاعر بودند طرح دوستی ریختند، ظفرخان صائب را به دربار شاه جهان بردند، در سال ۱۰۴۲ ه‍. ق صائب به اصفهان بازگشت و شاه عباس دوم صفوی به ایشان مقام ملک الشعرایی دادند، صائب در اصفهان در باغ تکیه‌اى که ثروتمندان در آن مى‌ساختند، اقامت گزید. شاعران با وی دیدار داشتند. و در اصفهان در سال ۱۰۸۶ یا ۱۰۸۷ ه. ق چهره در نقاب خاک کشید. آرامگاه او در اصفهان در محله لَنبان، محلی است که در زمان حیات او معروف به تکیه میرزا صائب بود مقبره صائب در باغچه‌ای در اصفهان در خیابانی که به نام او نامگذاری گشته است قرار دارد.

بیوگرافی صائب تبریزی

آثار صائب تبریزی

صائب تبریزی شاعری بودند که بسیار شعر می گفتند و شمار اشعار صائب از شصت هزار تا صد و بیست هزار بیت گفته‌ شده است. آثار صائب جز سه چهار هزار بیت قصیده و یک مثنوی کوتاه و ناقص به نام قندهارنامه و دو سه قطعه، همگی غزل است افزون بر فارسی وی هفده غزل به ترکی آذربایجانی نیز دارد.

سبک و شیوهٔ صائب تبریزی

صائب در واقع سبکی را به کمال رساند که پس از او سبک هندی نامیده شد ایشان از اسلوب معادله بیش از شاعران دیگر به کار می برد و در اشعارش نازکی خیال و لطافت اندیشه و مضمون سازیهای ظریف و معانی بیگانه و باریک دیده می شود و در یک غزل از موضوعات مختلف سخن گفته است، صائب معروف به شاعر تک بیت ها نیز می باشد. در ادامه این مقاله از زندگینامه صائب تبریزی با بیت های مشهور این شاعر غزل سرای ایرانی بیشتر آشنا خواهید شد:

 بیت‌های مشهور صائب تبریزی

پاکان ستم ز جور فلک بیشتر کشند گندم چو پاک گشت خورَد زخم آسیا
همچو کاغذباد گردون هر سبک‌مغزی که یافت در تماشاگاه دوران می‌پراند بیشتر
اظهار عجز نزد ستم پیشه ابلهیست اشک کباب موجب طغیان آتش است
به فکر معنی نازک چو مو شدم باریک چه غم ز موی‌شکافان خرده‌بین دارم
پر در مقام تجربت دوستان مباش صائب غریب و بی‌کس و بی‌یار می‌شوی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 امیدواریم توانسته باشیم شما را با زندگینامه صائب تبریزی آشنا کرده باشیم، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد زندگینامه شاعران داشته باشید می توانید با مجله  اینترنتی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *