دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص ماش و خاصیت های این ماده غذایی با ارزش

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

ماش یکی از انواع حبوبات است که در طبخ برخی از غذاها کاربرد دارد. این حبوبات کم کالری سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. یکی از مهمترین خواص ماش, که آن را از دیگر حبوبات متمایز می کند, هضم شدن راحت آن می باشد.

ماش یکی از انواع حبوبات غنی از ویتامین و مواد مغذی است. اگرچه این حبوبات محبوبیت کمتری نسبت به دیگر حبوبات مانند لوبیا و عدس دارد با این حال فواید بی شماری برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب با فواید و خواص ماش و ارزش غذایی این حبوبات آشنا می شویم.

مهمترین خواص ماش

مزایای ماش برای کودکان

ماش یکی از حبوبات های سرشار از پروتئین, فیبر, آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. این حبوبات کوچک و ریز حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله: منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین های B می باشد. از ماش در طبخ بسیاری از غذاها می توان استفاده نمود. به دلیل تراکم بالای مواد مغذی در ماش, این حبوبات در مقابله با برخی بیماری های مزمن مرتبط با سن مانند بیماری های قلبی, سرطان, دیابت و چاقی برای بدن مفید است.

تحقیقات زیادی همچنان در حال نشان دادن مزایای مختلف و پنهان غذاهای گیاهی از جمله کاهش التهاب می باشند. به همین دلیل کارشناسان تغذیه توصیه می کنند این غذاهای گیاهی در رژیم غذای افراد افزایش یابد. در میان این غذاهای گیاهی, ماش یکی از مهمترین آن ها به شمار می رود. در ادامه با خواص ماش و مزایای ان در درمان بیماری ها بیشتر آشنا می شویم.

ارزش غذایی ماش

ارزش غذایی یک فنجان ماش پخته شده به شرح زیر می باشد.

  • 212 کالری
  • 14 گرم پروتئین
  • 15 گرم فیبر
  • 1 گرم چربی
  • 4 گرم قند
  • 321 میکروگرم فولات معادل با 100 درصد نیاز روزانه به این ویتامین
  • 97 میلی گرم منیزیم معادل با 36 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی
  • 0.33 میلی گرم تیامین یا ویتامین B1 معادل با 36 درصد نیاز روزانه به این ویتامین
  • 0.6 میلی گرم منگنز معادل با 33 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی
  • 7 میلی گرم روی معادل با 24 درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی
  • 0.8 میلی گرم ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) معادل با 8 درصد نیاز روزانه به این ویتامین
  • 0.13 میلی گرم ویتامین B6 معادل با 11 درصد نیاز روزانه به این ویتامین
  • 55 میلی گرم کلسیم معادل با 5 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی

مهمترین خواص ماش برای کودکان

از ان جایی که ماش سرشار از مواد مغذی می باشد, می تواند در رشد کودکان تاثیرات مثبتی داشته باشد. ویتامین ها و اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها و پروتئین موجود در ماش, از بدن کودکان در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. از ان جایی که این حبوبات به سرعت هضم می شود, عملکرد دستگاه گوارش و کبد را بهبود می بخشد و یکی از مواد گیاهی مفید جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان به شمار می رود.

  •  آرون گروپس

ماش برای حفظ سلامتی پوست و مو چه فوایدی دارد؟

مزایای ماش برای پوست- مو

از آن جایی که ماش حاوی ویتامین ها و مواد مغذی بسیار مفیدی می باشد, تغذیه بسیار خوبی برای پوست و مو نیز به شمار می رود. یکی از مهمترین خواص ماش برای مو, اعطای درخشش به آن است. به علاوه مس موجود در این حبوباب یکی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامتی پوست می باشد. مس موجب استفاده صحیح بدن از آهن، کلسیم و منیزیم می شود. از ان جایی که یکی از خواص ماش تامین مقدار مناسب اکسیژن برای مغز است که این مسئله موجب حفظ سلامت پوست سر شده و به براق شدن، بلندی و پرپشت شدن و تقویت مو می انجامد.برای این منظور می توانید در منزل به سادگی ماسک ماش تهیه و استفاده نمایید.

سلامت قلب با مصرف ماش

شواهد نشان داده است ماش در پایین آمدن سطح کلسترول یا چربی بد در خون کمک می کند و از این رو از قلب در برابر برخی از بیماری ها محافظت می کند. این خواص ماش ناشی از عملکرد آنتی اکسیدان های آن است که در واقع عمل پاکسازی رادیکال های آزاد را انجام می دهند و مانع از آسیب به رگ های خونی شده و التهابات را کاهش می دهند.

اکسید کلسترول یا LDL در خون یکی از بزرگترین عوامل خطرناک است که منجر به حمله قلبی و یا سکته مغزی می شود. در واقع کلسترول LDL می تواند در داخل پوشش داخلی رگ های خونی جمع شده و جلوی جریان خون را در این رگ ها ببندد و منجر به ایست قلبی شود. ماش علاوه بر اینکه پیش غذای بسیار خوبی می باشد, دارای خواص ضد التهابی است که سبب بهبود گردش خون در عروق می شود.

خواص ماش در کاهش فشار خون

یکی دیگر از عوامل خطر ساز بیماری های قلبی, فشار خون بالا می باشد. جالب است بدانید یکی از مهمترین خواص ماش مقابله با فشار خون بالا می باشد. برخی تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است مصرف ماش, به طور قابل توجهی سطح فشار خون را کاهش می دهد.

پیشگیری و درمان سرطان ها با ماش

وجود سطح بالای اسیدهای آمینه (الگوساکارید ها و پلی فنول) در ماش سبب شده است این حبوبات خواص آنتی اکسیدانی بالایی داشته باشد که از رشد و توسعه سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند. برخی تحقیقات نشان داده است ماش دارای خواص ضد تومور است . به علاوه از تخریب DNA محافظت کرده و از جهش سلولی در سرطان ها جلوگیری می کند.

مزایای ماش و بیماری های قابل پیشگیری و درمان با آن

خواص ماش

  • درمان علایم دیابت نوع دوم
  • افزایش سطح ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر ویروس ها و عفونت ها
  • کمک به کاهش وزن

با توجه به مطالب بیان شده در مورد خواص ماش, این حبوبات برای تمام افراد در هر سنی مناسب است و از آن جایی که زود هضم و سرشار از مواد مغذی است, برای افراد در شرایط خاص مانند کودکان و افراد مسن بسیار مفید می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *