دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با خواص بادرنجبویه و فواید درمانی جالب آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بادرنجبویه از گیاهان دارویی فوق العاده ای است که ریشه تاریخی دارد. نواحی مدیترانه محل مناسبی برای کاشت این گیاه بوده و یونانی ها آن را با نام زنبور عسل یا ملیسا می شناسند. در ادامه خواص بادرنجبویه را در سایت آرگا ارائه کرده ایم.

عوارض داشتن ترکیبات شیمیایی موجود در داروهای پزشکی سبب شده که افراد بسیاری برای مشکلات بدن به سراغ درمان های سنتی و داروهای گیاهی بروند. خواص بادرنجبویه در نوع خود بسیاری از مشکلات و بیماری ها را بهبود می بخشد. ضمن اینکه با تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها دارد.

زنبور عسل به گل بادرنجبویه علاقه زیادی دارد و یونانی های باستان از این علاقه باخبر بوده اند. به همین خاطر برای دستیابی به عسل بیشتر این گیاه را در معبد آرتمیس می کاشتند.

بو و عطر فوق العاده بادرنجبویه باعث تولید عسل متفاوتی نیز می شود. این گیاه به شکل بومی در مناطقی از آسیای مرکزی، بخش هایی از خاورمیانه و در قسمت های جنوبی اروپا دیده می شود. اصالت این گیاه به خانواده نعنائیان بر می گردد.

بادرنجبویه

درباره خواص بادرنجبویه چه می دانید؟

مهم ترین قسمت این گیاه در درمان و عرضه خواص، برگ ها می باشند. عطر تندی دارد که یادآور لیموست. البته از نظر تقویت سیستم ایمنی بدن فراتر از خواص لیمو ترش می باشد. به خاطر این طعم فوق العاده عده ای آن را به عنوان ماده ای معطر در چای به کار می برند.

روغن بادرنجبویه نیز عطر تندی دارد و برای جلوگیری از گزش حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن اینکه می توان از این روغن یک خمیر دندان خانگی تهیه کرد.

آنتی باکتریال

بادرنجبویه از فعالیت باکتری ها جلوگیری می کند. این نقش از خواص آنتی اکسیدانی گیاه نشأت می گیرد. بنابراین با بهره مندی از فواید درمانی بادرنجبویه می توان از انتشار باکتری های عفونی ممانعت کرد. بادرنجبویه نقش حفاظتی و درمانی در مقابل قارچ کاندیدا دارد. این قارچ باعث بروز عفونت های قارچی در واژن و … می گردد. خستگی، ضعف سیستم ایمنی بدن، اختلال گوارشی و مهِ مغزی از نشانه های وجود این قارچ در بدن می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آنتی باکتریال بادرنجبویه

بهبود وضعیت قند خون

از روش های طبیعی و سنتی برای درمان دیابت است. دمنوش و روغن بادرنجبویه در کنترل قند خون مهم هستند. ضمن اینکه باعث کم شدن استرس اکسیداتیو می گردند.

درمان دیابت و بادرنجبویه

خواب با کیفیت

نقشی فوق العاده در آرامش اعصاب دارد. به همین خاطر برای درمان استرس و مشکلات عصبی مد نظر قرار می گیرد. ضمن اینکه امکان استفاده از آن در کودکان بیش فعال بالاتر از ۷ سال وجود دارد و سبب بهبود تحریک پذیری آن ها خواهد شد. عملکرد شناختی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد. بسیاری از دمنوش ها برای کاهش استرس مورد استفاده قرار می گیرند. این دمنوش مستقیماً بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد. خواص بابونه جزء همین دمنوش ها به حساب می آید. آرامش اعصاب با فواید دارویی بادرنجبویه

درمان تبخال

از فواید دارویی بادرنجبویه می توان برای درمان تبخال بهره مند شد. این ویژگی از خاصیت آنتی ویروسی بادرنجبویه مشتق می شود. اگرچه تبخال زدن درمان قطعی ندارد اما تعداد دفعات بروز تبخال را می توان با مصرف این دمنوش کم کرد. ضمن اینکه از سوزش و بروز نشانه های این عارضه پیشگیری نمود. این خاصیت از ترکیبات موجود در خواص بادرنجبویه یعنی آنتی اکسیدان هایی چون پلی فنل ها و تانن ها پدید می آید.

خواص بادرنجبویه و درمان تبخال

کاهش درد ناشی از سندرم پیش از قاعدگی

یکی از مشکلاتی که برخی از خانم ها با آن مواجه هستند، سندرم پیش از قاعدگی است. این سندرم با درد و مشکلاتی همراه است. با خوردن این گیاه می توان روند پریودی را تسهیل و از یک مسکن طبیعی بهره مند شد. بهتر است برای کاهش این درد از نمونه کپسول های بادرنجبویه استفاده کنید. چون این کپسول ها نمونه ای از خواص بادرنجبویه را به شکل تغلیظ شده در خود دارند. به همین خاطر سریع تر اثر می کنند.

فواید بادرنجبویه

منگنز بیش از حد نیز نوعی از اختلالات نابود کننده عصب را در بدن به وجود می آورد. بادرنجبویه از اختلال نورودژنراتیو جلوگیری می کند.

برای کاهش التهاب مفاصل و نواحی متورم می توانید از خواص روغن بادرنجبویه بهره مند شوید. ضمن اینکه این مسکن درد را نیز تسکین می بخشد.

درمان تیروئید پرکار

در حال حاضر ۱۲ درصد از جمعیت ایالات متحده آمریکا و بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان به اختلالات تیروئیدی دچار هستند. در وضعیت پرکاری تیروئید به خواص درمانی بادرنجبویه متوسل شوید.

درمان تیروئید پرکار با بادرنجبویه

سلامت دستگاه گوارش

از مشکلات معده جلوگیری می کند. ضمن اینکه با نقش ضد التهابی خود درمان موثری برای زخم معده خواهد بود. برای درمان یبوست به کار می رود و بدین طریق عملکرد مثبتی بر روی کل دستگاه گوارش بر جای می گذارد. این خواص در گیاهان دیگری چون سنبل ختایی و نعناع نیز دیده می شود.

سلامت دستگاه گوارش با فواید بادرنجبویه

ضد التهاب

از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری و کنترل عجیبی بر سرطانی به نام گلیوبلاستوما مولتی‌فرم دارد. این سرطان مغز را درگیر می کند و سریع رشد می یابد. محققان در نتایج سال ۲۰۱۴ متوجه شدند که روغن بادرنجبویه در مرگ این سلول های سرطانی نقش مهمی دارد. ضمن اینکه از تولید پروتئین مقاومت چند دارویی ممانعت می کند. این پروتئین سرطان را نسبت به شیمی درمانی مقاوم می سازد.

درمان سرطان با خواص بادرنجبویه

البته بادرنجبویه بر کنترل سایر سرطان ها چون سرطان پستان، سرطان کبد، سرطان خون و … اثر بخش می باشد.

سلامت کبد و قلب

عصاره موجود در بادرنجبویه باعث سنتز کلسترول در کبد و کاهش تری گلیسرید می شود. تحقیقات نشان داده که بوییدن روغن این گیاه موجب ممانعت از رشد سلول های سرطانی کبدی می شود. خواص بادرنجبویه درمان موثری برای فشار خون بالا می باشد و تپش قلب را کنترل می نماید.

سلامت کبد

نتایج بررسی و آزمایشات نشان داد مصرف بادرنجبویه بر روی بیمارانی که به تپش قلب دچار بودند، موثر بوده و تپش قلب آن ها را بهبود بخشید. این موضوع در ارتباط مستقیم با خلق و خوی انسان قرار می گیرد.

آریتمی قلبی از دیگر مشکلاتی است که با بادرنجبویه بهبود می یابد. در این بیماری فرد ضربان قلب نامنظم دارد. یعنی این ضربان کند تر یا سریع تر از حالت نرمال می باشد. احتمال بروز تپش قلب ناگهانی و اختلال در ضربان قلب با خوردن دمنوش بادرنجبویه کاهش می یابد.

مصرف بادرنجبویه تغییرات زیادی در نوار قلب به وجود می آورد. این تغییر همان افزایش فواصل زمانی الکتریکی است. البته مزیت بالینی این موضوع هنوز کامل نشده است.

محافظت از سلول های مغزی

از دیگر فواید بی نظیر گیاه بادرنجبویه تاثیر آن بر روی حافظه است و از مغز در مقابل صدمات فیزیکی محافظت کرده همچنین، پیش از آسیب زدن رادیکال های آزاد به مغز آن را خنثی می کنند علاوه بر این این گیاه به دلیل داشتن روزمارینیک اسید در فرآیند درمان سکته مغزی تاثیر مثبتی دارد.

فواید گیاه بادرنجبویه

مقابله با دل درد ناشی از هرپس و سرما

این گیاه کمک زیادی به بهبود هرپس دهانی و تناسلی ناشی از ویروس هرپس می کند زیرا، روزمارینیک اسید موجود در گیاه بادرنجبویه مانع از چسبیدن هرپس ها به سلول می شوند همچنین روغن های فرار در این گیاه سبب مهار تکثیر این ویروس خواهد شد.

کاهش وزن

از دیگر فواید شگفت انگیز بادرنجبویه کاهش وزن می باشد طبق تحقیقان انجام شذه عصاره این گیاه کمک زیادی به پیشگیری از رشد بافت چربی ها می کند و در نتیجه باعث کاهش ورن خواهد شد بنابراین، اگر از چاقی رنج می برید و به دنبال کاهش وزن هستید این گیاه را امتحان کنید.

فواید بی نظیر بادرنجبویه بر سلامت بدن

کمک به کاهش درد قوانج نوزادان

همانطور که می دانید در چهار ماه ابتدایی زندگی قولنج نوزاد بیماری شایع می باشد که می توانید جهت رفع این مشکل از بادرنجبویه استفاده کنید زیرا، این گیاه خاصیت تسکین دهندگی داشته و کمک زیادی به کاهش درد در آن می کند.

نکاتی در مورد گیاه بادرنجبویه

۱. زمانی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید از مصرف این گیاه خوداری نمایید.

۲. افرادی که مبتلا به اختلالات تیروئیدی هستند باید از مصرف این گیاه اجتناب نمایند.

۳. افرادی که از دارو های نسخه ای مانند دارو های اعصاب و روان استفاده می کنند مصرف گیاه بادرنجبویه منجر به خواب آلودگی در آن ها منجر شود از این رو، از انجام فعالیت هایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد پرهیز نمایید مانند : رانندگی، گار با ماشین آلات و..

جهت آشنایی بیشتر با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *