دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش کاشت، پرورش و نگهداری گل پریوش

  • سحر بهرامی
  • ۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

افراد زیادی هستند که علاقه مند به کاشت گل های زینتی در منزل خود هستند از جمله گیاهان زینتی و مناسب کاشت گل پریوش است . این گل به دلیل کاشت ساده و مقاومت بسیار بالا نگهداری گل پریوش را ساده کرده که خود می تواند انگیزه لازم را برای کاشت ان فراهم آورده.

گل پریوش از خانواده گیاه خرزهره است که دارای نام های متعدد مانند گل تلگرافی و یا پروانش قابل شناسایی هستند. یکی از دلایل نگهداری گل پریوش داشتن زیبایی خیره کننده و وجود سادگی و زیبایی این گل است که امروزه کاشتی بسیار رایج را در گلدان ها دارد. از مهم ترین ویژگی های این گل زیبا  نگه داری آن در دمای بالا و مقاومت آن به گرما و خشکی تابستان است.

اموزش کاشت و تکثیر گل پریوش

ویژگی های گل پریوش و روش نگهداری آن

  • استفاده از این گل زیبا در فضای سبز مانند پارک ها بسیار زیاد است .
  • این گیاه از منطقه بومی ماداگاسکار، اندونزی و نواحی استوایی است.
  • گل پریوش می تواند تا ۱ متر هم رشد کند.
  •  از نظر گیاه شناسی گیاهی گل پریوش چند ساله است اما با گذشت هر یک سال از زیبایی این گل کاسته می شود.
  • مقاومت بالای این گیاه به گرما و خشکی  و حساس به سرما است.
  • بوته های  گل پریوش دارای برگ های سبز براق، بیضی شکل و دم کوتاه هستند که اندازه هر برگ به طول ۲.۵ تا ۹ سانتی متر و عرض ۱ تا ۳.۵ سانتی متر است که دارای خطوط سفیدی در روی برگ هایش است.
  • گل پریوش دارای ۵ گلبرگ نازک است .
  • برگ های این گیاه به صورت زوجی رشد می کنند.
  • دوره گل دهی آن بین اوایل تابستان تا اولین سرمای پاییز است. با آمدن اولین سرما گل دهی متوقف می شود.

وجود طیف رنگی فراوان گل پریوش

شرایط  مطلوب برای کاشت و پرورش گیاه پریوش

آبیاری: نیازمند آبیاری منظم است اما آبیاری فراوان موجب کاهش اثر گل دهی و نابودی گیاه می شود. در بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گیاه کاملا خشک شود.
نور: یکی از اصلی ترین نکات برای پرورش و نگه داری گل پریوش نیازمند بودن به نور مستقیم و فراوان خورشید حداقل به مدت ۶ ساعت در طول روز است. گل پریوش را به هیچ عنوان در زیر سایه درختان نکارید. .
خاک: نگه داری گل پریوش نیازمند خاکی با زهر کشی بالا است  و همچنین دوستدار خاک لومی است مخلوطی از خاک مرغوب باغچه ، خاک برگ پوسیده ، کمی شن شسته شده و کود دامی پوسیده مناسب است.
کود: در زمان رشد و گل دهی می توانید از کود های مایع  و یا کود  های شیمیایی برای تقویت گیاه استفاده کنید.
دما: گل پریوش دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد را به خوبی تحمل می کند. اما بهترین دما برای کاشت و نگهداری گل پریوش، دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.
نحوه کاشت و پرورش گل پریوش در منزل

نحوه تکثیر این گیاهان

کاشت و پرورش گل پریوش از طریق بذر، نشاء و قلمه امکان پذیر است که راحت ترین و پراستفاده ترین روش تکثیر ان استفاده از بذر است که اگر می خواهید این گل زیبا را در گل خانه یا آپارتمان تکثیر و نگهداری کنید باید از بذر این گل استفاده کنید.

نگه داری و پرورش گل پریوش

  1. در مرحله اول باید به سراغ تهیه بذری مرغوب که دارای قوه نامیه باشد بپردازیم.
  2. سپس باید بستر کشتی برای کاشت بذر ها تهیه کنید،  این کار را می توانید در یک سینی با پوشاندن یک لایه خاک پیت ماس و کوکوپیت و کاشت بذر ها در عمق۶ میلی متری انجام دهید.
  3. از مرطوب کردن خاک غافل نشوید زیرا از اصلی ترین عوامل در ریشه دهی بذر است، برای حفظ رطوبت کیسه ای پلاستیکی بر روی سینی بکشید و روی ان را چند سوراخ کوچک برای تهویه هوا ایجاد کنید.
  4. سپس گلدان را در یک محیط با دمای مطلوب قرار دهید در این مدت اصلا نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد.
  5. اگر بستر کاشت بذر ها در محیطی مناسب و دمای مطلوبی  قرار داشته باشد در عرض ۳تا ۵ روز جوانه ها سر از خاک بیرون می آورند.
  6. بعد از رشد کافی جوانه ها  باید ان ها را از بستر کاشت جدا کرده و داخل گلدانی با سایز مناسب قرار دهید.
  7. بعد از گذشت ۳ الی ۴ ماه  منتظر گل دهی ان باشید.

آفات و بیماری گیاه پریوش

این گل اغلب دچار آفت و بیماری نمی شود، اما در صورت وجود رطوبت بالا می تواند دچار بیماری های قارچی شود، بنابراین با مشاهده چنین آفاتی بر روی گیاه باید فورا برای از بین بردن آنها اقدام کنید و برای این کار می توانید از آفت کش های طبیعی یا شیمیایی و نیز ضد قارچ ها استفاده کنید. کنه و تریپس نیز از دیگر آفات این گیاهان می باشند.

پرورش گل پریوش

  •  آرون گروپس

زرد شدن برگهای گیاه پریوش : در صورتی که گیاه پریوش در معرض آب و هوای سرد قرار گیرد و یا اینکه بیش از حد آبیاری شود، امکان زرد شدن برگ های قسمت پایین گیاه زیاد است و در نتیجه برگها شروع به افتادن می کنند، بنابراین با مشاهده این اتفاق می توانید گیاه را به مکان گرم تری انتقال دهید.

ریختن برگ گل پریوش : در صورتی که با لمس گیاه، برگ های آن شروع به ریزش کنند به نشانه خشکی زیاد از حد خاک بوده و با رساندن رطوبت به خاکی که گیاه در آن قرار گرفته، می توانید مشکل را حل کنید.

ریختن گلهای پریوش : در صورت کمبود مواد مغذی موجود در خاک، این مشکل برای گلهای گیاه پریوش اتفاق خواهد افتاد، از این رو برای جلوگیری از این مشکل می توانید مواد مغذی مورد نیاز خاک را تامین کنید.

هرس گیاه پریوش

یکی از روشهای عالی برای گلدهی بهتر گیاه پریوش و افزایش کیفیت آن، هرس کردن گیاه است، برای این منظور لازم است، شاخه هایی که بیش از حد قطور شده اند را جدا کنید، مواظب باشید که ساقه های جوان را هرس نکرده باشید.

حتما لازم است قبل از هرس، قیچی مخصوص هرس تمیز و ضد عفونی شده باشد تا از بیماری و قارچ گیاه جلوگیری شود. حال در صورتی که هرس را به شکل صحیح انجام داده باشید، در نتیجه در سالهای بعد گیاه شما گلها و شاخه های بیشتری خواهد داشت، همچنین از شاخه های هرش شده می توانید به عنوان قلمه برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

نگهداری گیاه پریوش

امیدواریم مطالب ارائه شده در زمینه  آموزش کاشت، پرورش و نگهداری گل پریوش استفاده لازم را برده باشید، همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با تکثیر گیاهان دیگر می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *