دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سی و سه پل اصفهان و آنچه باید درباره این خلاقیت شگفت انگیز معماری بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

سی و سه پل که به پل الله وردی خان نیز شهرت دارد یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی اصفهان است. طول این پل برابر با ۲۹۵ متر می باشد و بیشتر گردشگران و جهانگردان شهر تاریخی اصفهان و کشور ایران را با این پل تاریخی زیبا می شناسند.

۳۳ پل که بر روی رود زاینده رود اصفهان ساخته شده است متعلق به زمان صفویان است که دارای معماری خاص و به سبک ایرانی است این پل با ۳۳ دهانه، طول ۲۹۵ متر و عرض ۱۴ متر از مهم ترین مکان های دیدنی اصفهان است. درباره معماری این بنای ارزشمند و تاریخی اطلاعات و حقایق مهمی وجود دارد که می تواند توجه بسیاری را به خود جلب کند. این پل در زمان صفویان محل برگزاری بسیاری از جشن های باستانی بوده است و به همین دلیل همچنان در میان مردم اصفهان دارای ارزش است.

 33 پل اصفهان

۹ واقعیت جذاب از سی و سه پل اصفهان

یکی از مهم ترین جاذبه هایی که در بیشتر سفرنامه های سیاحان در ایران به آن اشاره شده است پل واقع در اصفهان است که در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. همانطور که بیان شد حقایق مهم و جالبی درباره این پل وجود دارد که در این بخش به مهم ترین آن ها از جهات مختلف اشاره خواهیم کرد.

۱- ایده ساخت این پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری که همزمان با سلطنت شاه عباس صفی در دوازدهمین سال از حکومت بوده است. همچنین در سال ۱۰۱۱ الله وردی خان این پل را تکمیل کرده است و بنای کنونی آن ساخته شده است.

نمایی از سی و سه پل

۲- یکی از مهم ترین حقایق درباره سی و سه پل معماری این بنا به دست استاد حسین بنا اصفهانی است که مسجد شیخ لطف الله به وسیله پس او ساخته شده است. همچنین ساخت پل عریض برای این بنا نیز ایده استاد اصفهانی بوده است.

۳- مصالحی که در ساخت این پل استفاده شده است شامل سنگ، گچ، آجر و ملات ساروج است همچنین در برسی های باستان شناسان نشان داده شده است که پایه و فونداسیون پل به شکلی بنا شده است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و همین امر موجب دوام طولانی مدت این پل شده است.

  •  آرون گروپس

۴- این پل یکی از طولانی ترین پل های جهان است.و یکی از دلایل ۳۳ دهانه داشتن این پل این است که حروف الفبا در تبار گرجی الله وردی خان دارای ۳۳ حرف است.

دیدنی هیا 33 پل

۵- در زمان شاه عباس صفوی این پل چهارباغ اصفهان را که پلان اصلی شهر بود را به چهارباغ بالا، عباس آباد، باغ هزار جریب و محله جلفا متصل می کند.

۶- عده ای عقیده دارند که سی و سه پل دارای ۴۰ دهانه است و به مرور زمان به دلیل رشد بسیاری از درختان برخی از این دهانه متروک شده اند و از بین رفته اند.

۷- این پل دارای نام های مختلفی بوده است و در گذشته نیز جشن های باشکوه و ارزشمند در این مکان برگزار می شده است که جشن آب پاشان از جمله این جشن ها است.

33 پل در اصفهان

۸- در حال حاضر احداث مترو در ۴۰ کیلومتر از این پل موجب بیشتر شدن تخریب این بنا شده است.

۹- بسیاری از جهانگردان بزرگ از معماری این پل تعریف کرده اند و آن را بنایی ارزشمند می دانند که از جمله آن ها می توان به پیتر دلاواله اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *