دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری استخر و اصولی که باید رعایت کنید

  • فاطمه میرزایی
  • ۵ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

عدم رعایت مسائل بهداشتی و شیمیایی آب استخر ها موجب بروز بیماری ها و مشکلات پوستی برای شناگران می شود. همچنین بی توجهی نسبت به دستگاه های مورد استفاده در تاسیسات استخر ها نیز هزینه های قابل توجهی برای صاحبان استخر ها به بار می آورد، از این رو با کنترل پیشگیرانه و نگهداری استخر به صورت اصولی می توان از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری کرد.

نگهداری استخر و تجهیزات مربوط به آن تنها شامل جمع آوری آشغال ها از سطح استخر و نیز چک کردن عملکرد دستگاه ها نمی شود، بلکه در زمینه نگهداری اصولی استخر و تاسیسات آن در بازه های زمانی مختلف، باید پارامترهای مختلفی مورد کنترل و بازرسی قرار گیرد که برای آگاهی از این موارد می توانید با ما همراه شوید.

اصول نگهداری استخر

وجود یک استخر تمیز و دارای آب پاکیزه با تعادل شیمیایی مناسب برای شناگران و کسانی که به قصد تفریح یا ورزش به آنجا مراجعه می کنند یک نیاز ضروری بوده که علاوه بر حفظ سلامتی می تواند برای آنها یک تجربه لذت بخش شنا را فراهم نماید.

نگهداری استخر

نگه داری استخرها و انواع جکوزی و سونا در اغلب اوقات از سوی صاحبان و متصدیان این مکان ها مورد بی توجهی واقع شده و در نتیجه می تواند موجب به وجود آمدن ضررهای مالی و جانی زیادی برای استفاده کنندگان این امکانات در آینده شود.

از این رو نگه داری اصولی استخر ها و نیز انجام بازرسی ها و کنترل های مربوطه به صورت سیستماتیک و علمی از سوی افراد متخصص و با تجربه از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد که باید حتما رعایت شود و همانطور که گفتیم، بی توجهی به این مسائل و سهل انگاری موجب به بار آمدن ضرر های جبران ناپذیری خواهد شد.

نگهداری و بازرسی استخر

  •  آرون گروپس

گاهی افراد به خاطر کمتر کردن هزینه ها، در مورد مسائل مربوط به نگه داری و نظارت استخر ها سهل انگاری کرده و به جای سپردن این مکان ها به دست اشخاص متخصص، از نظرات افراد کم تجربه برای این کار استفاده می کنند که نتیجه آن به وجود آمدن مشکلات و زیان هایی برای مالکان استخر ها می باشد. در بازرسی استخر و نگه داری آن در بازه های زمانی مختلف، پارامترهای مختلفی باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد که در زیر به برخی  از آنها اشاره کرده ایم.

  • کنترل مجراهای ورودی و خروجی آب استخر
  • تمیز کردن سطوح داخلی و خارجی استخر
  • کنترل مواردی که باعث آسیب دیدگی می شود.
  • کنترل تجهیزات فلزی موجود در استخر
  • کنترل و چک کردن سیستم لوله کشی و تعمیر نشتی های احتمالی
  • بازرسی پمپ ها و تخلیه صافی آنها
  • بازرسی فیلترها و شست و شوی معکوس آنها
  • چک کردن سیستم گرمایش استخر، سونا و جکوزی
  • بازرسی و کنترل سیستم تهویه مطبوع
  • چک کردن تمیزی و رعایت مسائل امنیتی در محوطه استخر
  • جارو زدن استخر و رفع آلودگی از روی کف و دیواره های استخر

نگهداری و تمیز کردن استخر

همچنین لازم است، شاخص های کیفی آب استخر و جکوزی که شامل میزان ماده ضدعفونی کننده در آب، میزان PH آب، میزان قلیایی بودن کل آب، میزان سختی آب، میزان ذرات جامد محلول در آب و دمای آب کنترل و اندازه گیری شود، در مواقع لزوم نیز ممکن است برخی مواد شیمیایی مورد نیاز به آب افزوده شود. در این بخش می توانید تصاویری از روش تمیز کردن و نگهداری اصولی استخر ها را ملاحظه نمایید.

نگهداری Pool جمع کردن آشغال از سطح استخر

نگهداری سونا و استخراستفاده از مواد ضدعفونی کننده برای استخر

نگهداری جکوزی و استخرپاکسازی و تمیز کردن استخر

نگهداری استخر

به این نکته توجه داشته باشید که موارد اشاره شده در بالا، تنها بخشی از پارامترهایی است که باید در هنگام بازرسی و نگهداری استخر ها مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی پارامتر های مورد استفاده در استخر های مختلف متفاوت بوده و هر استخر با توجه به ویژگی های خود، دارای پارامتر های کنترلی مخصوص به خود می باشد.

نکاتی در مورد استخر منازل

خیلی از افراد دوست دارند، در داخل منزل خود استخر داشته باشند، اما تصور آنها در مورد هزینه بالای ساخت استخر خانگی می تواند آنها را از این کار منصرف کند، در ادامه با برخی نکات کلیدی و تجهیزات لازم برای راه اندازی استخر خانگی آشنا می شوید :

پمپ تصفیه آب استخر : در صورت راکد ماندن آب استخر، دچار آلودگی شده و زمینه رشد جلبک ها و میکروب ها فراهم می شود، از این رو استخر خانگی نیز باید حتما دارای یک پمپ تصفیه باشد تا از این طریق آب آن تصفیه شود.

نگهداری از استخر خانگی

جارو اسکیمر برای استخر خانگی : استخر هایی که داخل حیاط قرار دارند، بر اثر وزش باد و … پر از آشغال های کوچک و سنگریزه می شوند، حال تمیز کردن استخر دائما علاوه بر اینکه مشکل است، می تواند موجب هدر رفتن آب زیادی شود، بنابراین با استفاده از این جارو ها می توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید، ظاهر خاص، نوع عملکرد و قدرت مکندگی این جارو ها به گونه ای است که آب را به داخل خود مکیده و می تواند بعد از جدا کردن آشغال ها و آلودگی های آن، آب را از سمت دیگر خارج نماید.

قرص کلر : این قرص همانگونه که از اسمش پیداست دارای کلر بوده و به صورت جوشان می باشد که به منظور سم زدایی برای استخر های خانگی کاربرد دارند، از این رو استفاده از این قرصها برای استخر های خانگی ضروری است.

نگهداری استخر

روکش برای استخر خانگی : این روکش ها برای استخر هایی که در فضای باز و حیاط قرار دارند، کاربرد پیدا می کنند تا از ورود گرد و خاک و غیره به داخل استخر جلوگیری نماید. روکش های برزنت در برابر نور خورشید، سرما و در دماهای مختلف مقاوم است، از این رو استفاده ازاین روکش ها ضمن محافظت از آب استخر در برابر آلودگی ها، در مقابل رطوبت هم بسیار مقاوم بوده و به دلیل عدم پوسیدگی و خراب شدن بسیار مناسب می باشد.

نکته : در بازار استخر های آماده با همه تجهیزات مورد نیاز آنها وجود دارند که می توانید به شکل آماده خریداری نمایید، با این کار هزینه کمتری نیز متحمل می شوید.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با اصول ساخت استخر در پشت بام و روش نورپردازی استخر می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *