دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه تفکر خلاق را پرورش دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

تفکر خلاق به فرد این امکان را می دهد تا تا با پرورش قدرت حل مسائل و یافتن راه حل های تازه بتواند آن را در جوانب مختلف زندگی خود به کار بگیرد. این مهارت می تواند موجب پیشرفت بشر شود و در نهایت به رشد یک جامعه منتهی می گردد.

زمانی که فردی با برخورداری از توانایی حل مساله اقدام به تصمیم گیری درباره افکاری جدید می کند در حقیقت به دنبال کشف راه های جدیدی هستند که خود می تواند به عنوان نوعی اختراع عمل کند. این فرایند در حقیقت همان نگرش خلاق است که در نهایت این فرایند فرد عملی خلاقانه را انجام خواهد داد این چرخه دارای ساختار و عناصری است که پایه و اساس شکل دهنده آن را تشکیل می دهند. خلاقیت در بسیاری از موارد به عنوان یک فرایند، مهارت، تولید و گاهی یک ویژگی شخصیتی در نظر گرفته می شوند.

 افزایش خلاقیت

تفکر خلاق:

هر فردی که از تفکرات خلاق برخوردار است دارای یک دسته از ویژگی های مشترک است اغلب این افراد دارای افکاری جهت دار هستند و علاقه زیادی به مسائل پیچیده و نوآوری دارند. آنها می توانند روابط قابل ملاحظه ای را در بین پدیده های مختلف ایجاد کنند.

خلاق بودن فکر

فکر خلاق ریشه در عوامل مختلفی دارد یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد کننده فکر خلاق تفکر انتقادی است این دسته از افراد می توانند به راحتی در مقابل موازین مخالف نظر خود ایستادگی کنند و پدیده ها را با شناسایی کامل در اختیار خود دارند و بین آن ها ارتباط برقرار خواهند کرد.

اما چیزی که در اینجا راجع به آن بحث خواهیم کرد این است که چگونه فردی با تفکری خلاق باشیم؟ از آن جا که داشتن این نگرش و خلاقیت در زندگی می تواند مسیری برای موفقیت شما به همراه داشته باشد پس می توان با ارائه برخی از راهکارها آن را تقویت کرد.

تفکر خلاق را افزایش دهید

  •  آرون گروپس

فردی چارچوب شکن باشید:

شاید یکی از عواملی که اعضای یک جامعه را از خلاقیت دور می کند قرار گرفتن در قید و بند قانون هایی است که او را در حصاری از سنت ها حفظ کرده و مانع بروز تفکرات، ایده ها و نوآوری های جدید در جامعه می شود. اما برای اینکه متوجه این امر باشیم که چه قانون هایی باید شکسته شوند باید مطالعه، آگاهی و دانش و تحصیل کافی در این زمینه را داشته باشیم.

یادگیری از دیگران:

اگر در اطراف خود کسی را می بینید که توانسته دارای تفکراتی خلاق باشد و از این طریق به موفقیت رسیده است می توانید از تجربیات و دانسته های او نیز کمک بگیرید. همچنین باید توجه داشته باشید که خود را درگیر تقلید نکنید بلکه با این مشورت ها و تجربه ها باید حس ماجراجویی را در خود ایجاد کنید اما اینکه که در چه زمینه ای ماجراجو باشید به خودتان و همان تفکر خلاق شما بستگی دارد.

خلاقیت های فردی

گفت و گوی درونی:

ندای درونی شما از هر چیزی با ارزش تر و مهم تر است ترسو بودن، جسور بودن، قاطع بودن و توانستن همه به ندای درونی شما بستگی دارد پس گفت و گوی خود را با درونتان حفظ کنید و سعی کنید تا آن را در جهت اهداف خود و به شکلی مثبت هدایت کنید.

محیط خود را تغییر دهید:

یکی از مواردی که می تواند مانعی برای تفکری خلاق باشد قرار گرفتن در محیط هایی است که شما را ماجراجو بودن و پی بردن به موضوعات جدید دور می کند. اگر می خواهید فردی هلاق باشید باید با افرادی که رفت و آمد داشته باشید که دارای خلاقیت باشند، باید به دنبال کشف های جدید باشید، از راه ه حل های همیشگی برای کارها استفاده نکنید و خود را از محیط منفی دور نگه دارید. همچنین می توانید از تمرین فوق العاده برای تقویت ذهن خود استفاده کنید که شما را در جهت خلاقیت سوق می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *