دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لاپراسکوپی چیست؟ لاپراسکوپی بهتر است یا عمل باز؟

  • زهرا خانزاده
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

لاپراسکوپی یا همان پهلو بینی، نوعی تکینک برای دیدن قسمت های داخلی شکم(مانند صفاق) و لگن می باشد، که در این نوشتار می توانید، با کاربردهای این تکنینک آشنا شوید.

امروزه برای برداشتن کیسه صفرا، کیست تخمدان، باز کردن لوله های رحمی، حلقه گذاری در معده، برداشتن تومورها، برداشتن قسمتی از روده، بررسی رحم، بای پس معده و غیره از روش لاپراسکوپی یا لاپاراسکوپی استفاده می کنند.

جراحی لاپاراسکوپی

آشنایی با جراحی لاپراسکوپی

در این روش یکی دو برش به قطر ۰.۵ الی ۱.۵ سانتی متر در سطح پوست شکم ایجاد می کنند و دستگاهی(لوله ای درون بین) که مجهز به دوربین می باشد، را از طریق سوراخ ایجاد شده بر روی شکم، وارد بدن می کنند. با استفاده از این دستگاه بدون باز کردن شکم(عمل باز)، قسمت های داخلی شکم قابل مشاهده می باشد، البته به وسیله نور سرد(هالوژنه)، به منظور تشخیص بیماری یا عمل جراحی محل مورد نظر روشن می گردد.

هر چند اغلب لاپراسکوپی، اقدامی تشخیصی می باشد، اما پزشکان در آپاندکتومی، کوله سیسکتومی و … نیز از این روش استفاده می نمایند و بیمار را بدون عمل باز معالجه می کنند.

لاپاراسکوپی برای تشخیص حاملگی خارج از رحمی، کیست تخمدان و همچنین دلایل قاعدگی های دردناک نظیر فیبروم ها، چسپندگی های لنگی یا آندومترویوز مورد استفاده قرار می گیرد.

لاپراسکوپی

  •  آرون گروپس

لاپراسکوپی بهتر است یا عمل باز؟

در چند سال اخیر بسیاری از بیماران تمایل به انجام عمل جراحی با روش لاپاراسکوپی دارند. زیرا بیماری که با استفاده از این تکنیک مورد معالجه قرار می گیرد، زمان کمتری را در بیمارستان بستری می شود در نتیجه بیمار هزینه های کمتری را نیز برای درمان بیماری می پردازند، محل برش و جای زخم جراحی با این روش کوچک است، درد ناشی از جراحی با این روش نسبت به عمل باز کمتر می باشد.

با این روش احتمال خونریزی، چسبندگی و عفونت پس از جراحی کاهش پیدا می کند.

کاهش زمان بیوشی و مدت زمان جراحی از دیگر مزیت های لاپراسکوپی نسبت به عمل باز می باشد.

 ابزار لاپاراسکوپی

ابزار مورد نیاز این جراحی:

ابزار انجام جراحی با این روش عبارتند از:

  • لنز
  • الکتروکاتر
  • کلیپ اپلایر
  • قیچی مخصوص
  • و …

پزشک جراح، در مانیتور داخل شکم فرد بیمار را از طریق دوربین و لنز قرار گرفته در راس لوله دروبین لاپراسکوپی می بیند و با کمترین آسیب به اندام های داخلی بدن، محل مورد نظر را جراحی می کند. در این روش برای به حداقل رساندن آسیب در زمان جراحی، مقداری گاز CO2 با تکنیک لاپراسکوپی وارد شکم بیمار می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *