دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین خواص لونگان و فواید میوه چشم اژدها

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

خواص لونگان در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است، لونگان که به چشم اژده ها معروف است در مناطق گرمسیری می روید این میوه شیرین و تازه برای سلامت بدن مفید است.

یکی از میوه هایی که در مناطق گرمسیری بخصوص در مالزی، تایلند و چین می روید و به نام چشم اژدها معروف است، لونگان است این میوه معمولا به صورت تازه و خام و یا به صورت آب میوه ای که دارای تکه های از میوه لونگان است طرفدار زیادی پیدا کرده است، از این میوه شیرین برای تهیه سالاد میوه، سبزیجات، ترشیجات و… استفاده می کنند. مردم آسیای شرقی لونگان را به صورت تازه و حتی به صورت خشک در سوپ، تنقلات و دسرها استفاده می کنند، در این مقاله قصد داریم به خواص لونگان بپردازیم.

 آشنای با میوه لونگان

لونگان میوه بسیار مفید

لونگان میوه ای است که در کشور های آسیایی رشد می کنند از این میوه در طب سنتی به عنوان ماده ای برای هضم غذا و کاهش تب و همچنین پاک کننده انگل و حتی به عنوان پاد زهر برای سم مار استفاده می کنند، زیرا معتقد هستند که دانه پودر و ساییده شده لونگان سم را جذب می کنند. زمانی که این میوه را به دو نیم تقسیم می کنید شبیه به مردمک چشم و سفیدی اطراف ان می باشد و به دلیل مشکی و براق بودنش به چشم اژدها معروف شده است. از پودر دانه های خشک شده لونگان به طور سنتی در درمان های مختلفی نظیر کاهش خون ریزی،تسکین غده لنفاوی متورم و کنترل اگزما مورد استفاده فرار می گیرد.

خواص میوه لونگان را بهتر بشناسید

لونگان دارای فواید زیادی می باشد که شما را با این فواید آشنا خواهیم کرد:

 مقاومت بدن در برابر سرما خوردگی

ویتامین C موجود در این میوه باعث بهبود طولانی مدت مکانیسم دفاعی بدن می شود در نتیجه مقاومت بدن را دربرابر سرما خوردگی و آنفلوانزا افزایش می دهد و کمتر دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا می شوید.

بهبودی پوست

مواد مغذی موجود در لونگان باعث کاهش نشانه های پیری می شود، گلایساسیون را کاهش می دهد فرایندی است که موجب پیری می شود، و همچنین یکی دیگر از خواص لونگان این است که پروانتوسیانیدین های موجود در این میوه  توانسته است پاسخ به انسولین را در حیوانات افزایش دهند که می تواند از عوارض و مشکلات سلامتی مرتبط با پیری در مبتلایان به دیابت جلوگیری  کند.

  •  آرون گروپس

درمان بی خوابی

لونگان دارای آدنوزین است که بر عکس کافئین عمل می کند و باعث کاهش استرس و اضطراب می باشد و برای خواب به بدن کمک می کند، طب سنتی از دانه های خشک شده لونگان برای درمان بی خوابی استفاده می کنند.

 درمان کم خونی

لونگان به دلیل داشتن میزان آهن بالایی که حتی از انگور و اسفناج از آهن بیشتری برخوردار است  مصرف طولانی مدت این میوه خوش مزه و مفید کمک زیادی به افرادی که دارای کم خونی هستند می کند.

خواص شگفت انگیز لونگان

 حفظ سلامت قلب و عروق

یکی دیگر از فواید لونگان این است که می تواند کمک زیادی به بهبودی وضعیت قلب و همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی نیز می شود.

درمان اضطراب

لونگان یا چشالو داری فواید آرامش بخشی نیز می باشد و خوردن آن موجب رفع مشکلات بی خوابی و درمان اضطراب خواهد شد. از این رو پیشنهاد می شود با تهیه چای لونگان که از ترکیب خلال خرمای قرمز چینی و لونگان خشک در داخل آب جوش بدست می آید به کاهش اضطراب و نیز گرم شدن بدن در روزهای سرد سال کمک کنید.

خاصیت ضد پیری

مصرف لونگان همچنین به از بین بردن چین و چروک و لکه های ناشی از افزایش سن کمک زیادی می کند، ضمن اینکه موجب رفع لکه های پوستی و ترمیم جای زخم خواهد شد.

فواید لونگان

گوشته این میوه دارای ویتامین های B و C و نیز آنتی اکسیدان هایی می باشد که برای مقابله با پیری زودرس بسیار موثر می باشند، ضمن اینکه مصرف این میوه یک نوع لایه بردار پوست بوده و خشکی پوست را کاهش می دهد.

افزایش دهنده انرژی

بر اساس نتایج حاصل از طب سنتی چینی، مصرف لونگان یا چشالو موجب ایجاد تعادل کی (Oi) شده و در نتیجه منجر به افزایش سطح انرژی، کاهش سرگیجه، تقویت سوخت و ساز بدن و نیز جلوگیری از بیماری های مزمن خواهد شد، تحقیقات چینی ها در این زمینه پتانسیل تقویت انرژی این میوه را تایید کرده است.

کنترل فشار خون

لونگان  سرشار از پتاسیم است، در نتیجه مصرف این میوه رابطه مستقیمی با کاهش فشار خون دارد؛ از آنجا که پتاسیم موجب گشاد شدن عروق می شود، در نتیجه مصرف لونگان حاوی پتاسیم می تواند با آزاد کردن تنش در رگ های خونی و شریان ها، موجب محافظت از سیستم قلبی و عروقی شود و در نتیجه خطر تصلب شرایین، سکته قلبی و نیز سکته مغزی را کاهش می دهد.

مزایای لونگان

تقویت ایمنی بدن

همانطور که گفتیم؛ لونگان منبعی غنی از ویتامین C است و در نتیجه علاوه بر افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

در این مطلب در مورد خاصیت دارویی و درمانی میوه لونگان گفته شد جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواص مواد غذایی می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *