دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصول رشد و پرورش گل زیپلین (موسی در گهواره) و شرایط نگه داری از این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

گیاه رهوئو یا زیپلین از از جمله گیاهان زیبا و بسیار چشم نواز است که هیچ گونه ساقه ای ندارد و از همان ابتدا به صورت گلبرگ رشد می کنند زیپلین به علت رنگ خاصش طرفداران زیادی پیدا کرده و همچنین یک گیاه مناسب برای کاشت در گلدان و نگهداری در آپارتمان است. پرورش گل زیپلین کار بسیار ساده و راحتی است که هر کسی می تواند انجام دهد.

گل زیپلین، با نام دیگر رهوئو  از جمله گیاهان زیبا و آپارتمانی است. این گل زیبا از خانواده برگ بیدی است که دارای برگ های پهن و جاندار است و دارای رگه های و خطوط ارغوانی رنگ است. گلبرگ های این گیاه بلند معمولا تا ۳۰ سانتی متر رشد می کنند، که تمام آنها در جهت بالا رشد می کنند. نام دیگر این گل زیبا در زبان انگلیسی موسی در گهواره نام دارد. این اسم به علت وضعیت قرار گرفتن خاص گل ها در داخل برگ به این اسم معروف شده، که یاد آور حضرت موسی در گهواره  است. در ادامه به نحوه  پرورش گل زیپلین و نیاز های آن می پردازیم.

نیاز ها و مراقبت از گل زیپلین

شرایط نگهداری و پرورش گل زیپلین

این گل برای رشد در منزل نیازی به یک سری شرایط دارد تا بتواند به خوبی رشد کند که در ادامه شما را با نیاز های لازم جهت رشد گل زیپلین آشنا خواهیم کرد.

نور مناسب برای رشد گیاه زیپلین

در پرورش این گل و گیاهانی که دارای رندانه های خاصی هستند نسبت به گیاهان سبز به نور بیشتری احتیاج دارند، تا بتوانند از طریق نور رنگ خود را حفظ کنند. اما این مسئله با این معنا نیست که به نور مستقیم خورشید احتیاج دارند. زیرا نور مستقیم باعث تغییر رنگ و سوختگی برگ ها می شود، بهترین مکان برای نگهداری از این گیاه پشت پنجره با سایه روشن است. تغییر در رنگ برگ ها و کمرنگ شدن ان ها نشان دهنده دریافت نکردن نور به مقدار کافی است.

میزان آبیاری

گیاه زیپلین در مقابل کم آبی مقاومت خوبی دارد، اما به این معنی نیست که به دفعات کم آبیاری شود، همچنین خاک بسیار خیس را هم نمی پسندد زیرا باعث پوسیدگی  و زرد شدن برگ ها می شود، و در نتیجه گیاه از بین می رود. بهترین زمان آبیاری گیاه زیپلین حدفاصل خشک شدن سطح خاک است. بهتر است برای آبیاری از آب سبک، بدون املاح و ولرم استفاده کنید.در تابستان ۲الی۳ مرتبه در هفته آبیاری شود و در زمستان هفته ای یک بار.

نکته: در پرورش گل زیپلین آبیاری منظم تاثیر بسیار زیادی در شادابی گیاه دارد .توجه کنید که نباید به صورت غبار پاشی به این گیاه آب داد مخصوصا زمانی که در معرض تابش نور آفتاب است و هیچ گونه آبی روی برگ های آن نریزد زیرا باعث به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی برگ های ان می شود.

دمای مناسب برای پرورش گل زیپلین

گیاه زیپلین به سرما زیاد حساس است پس باید او را از سرما حفظ کنیم. بهترین رشد را در دمای ۲۵ درجه را دارد .این گیاه دمای بالاتری را هم می تواند تحمل کند. اما باید بالاتر رفتن دما باید به آبیاری آن توجه بیشتری کرد تا گیاه کم آبی نکشد.

  •  آرون گروپس

نکته: در دمای کمتر از ۱۵ درجه قرار نگیرد.

خاک

مهم ترین قسمت رشد یک گیاه، خاک آن است . ابتدا باید گلدانی با زهر کشی  خوب برای جلوگیری از پوسیدگی گیاه فراهم کنیم و بعد از ان  مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و کود دامی استفاده کرد. هر چه خاک سبک تر باشد قدرت زهر کشی بیشتری دارد که این مناسب ترین نوع خاک برای پرورش این گل می باشد.

اصول رشد و پرورش گل زیپلین

نکته: اگر رشد گیاهتان زیاد است باید حداقل سالی یکبار گلدانش را تعویض کنید.

 نحوه گل دادن گیاه زیپلین

تکثیر گل زیپلین

تکثیر گل زیپلین کار بسیار راحتی است و می توانید به سرعت صاحب چند گلدان شوید فقط کافی است. پاجوش های کوچکی که از کنار مادر در می آیند را به آرامی از ریشه در آوردید و داخل گلدانی دیگر قرار دهید بهتر است این کار را در فصل بهار یا تابستان انجام دهید.

آفت

از اصلی ترین آفاتی که به آن دچار می شود کنه تار عنکبوتی است. این آفت از شیره گیاه تغذیه می کند که منجر به زرد شدن برگ ها می شود.

از اصلی ترین افات زیپلین کنه تار عنکبوتب است

در رابطه با گل دادن این گیاه باید گفت که در تمام طول سال از پاجوش هایی که کنار گیاه اصلی در می آید گل هایی سفید رنگی به وجود می آید.

رطوبت مناسب برای گیاه زیپلین

این گیاه به رطوبت بالا تمایل دارد و در صورتی که رطوبت داخل منزل در حد طبیعی و تقریبا چهل درصد می باشد به راحتی قابل رشد است و یا می توانید با راهکارهای افزایش رطوبت منزل برای این گیاهان، رطوبت مورد نیاز جهت نگهداری این گیاه را تامین نمایید.

چه خاکی جهت نگهداری گیاه زیپلین مناسب است؟

گل زیپلین مانند گیاهان دیگر از جمله گل سنسیو و گل مشعلی جهت پرورش  به خاکی مناسب با زهکشی خوب نیاز دارد  و علاوه بر هوادهی خوب باید قادر به حفط رطوبت در خود نیز باشذ از این رو، نباید بیش از اندازه خیس بماند و در واقع دیر خشک شود زیرا، منجر به پوسیده شدن آن خواهد شد، به منظور مطمئن شدن از زهکشی خوب خاک گلدانی که سوراخ های های تخلیه در آن وجود دارد را انتخاب کنید و یا می توانید در کف گلدان مقداری سنگ بریزید، می توانید به منظور ترکیب مناسب برای گیاه خاک گلدان، پیت ماس و پرلیت را با اندازه یکسان با یکدیگر مخلوط کرده  تا گیاه مواد مغذی لازم را دریافت نماید و اگر آب به راحتی از خاک عبور کند و روی آب شناور نماند به معنای ترکیب مناسب خاک می باشد.

گل زیپلین به چه خاکی نیاز دارد؟

آفات و بیماری ها در گیاه زیپلین

این گیاه نیز مانند گیاهان خانگی دیگر دچار آفاتی مانند : کنه، تار عنکبوتی، شته و شپشک های آردی می شوند که در این صورت باید با این آفات مبارزه کرد زیرا، دیر اقدام کردن جهت مبارزه با آن ها باعث از بین بردن گیاه خواهد و همچنین امکان سرایت این آفات به دیگر گیاهان نیز وجود دارد، علاوه بر آفات ممکن است این گیاهان دچار بیماری نیز شود و پوسیدگی ریشه جزو بیماری های شایع در بین گیاهان زیپلین است و تنها راه جهت رفع این مشکل آبیاری درست و به اندازه است.

آفات و بیماری گل زیپلین

نکته : در صورت نشانه هایی از بیماری گیاه به منظور تکرار نشدن این مشکل  به سراغ ریشه گیاه رفته و اقدام به تمیز کردن هر نوع ریشه خراب یا مرده از روی آن باشید

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. جهت آشنایی بیشتر با تکثیر گیاهان و پرورش گل می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *