دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چطور می توانیم ترس از بیماری را از بین ببریم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

ترس از بیماری یک اختلال وسواسی و روانی است که در آن فرد همیشه تصور می کند به یک بیماری نزدیک و برای بیمار نشدن استرس های زیادی را تحمل می کند. این بیماری در میان روانشناسان خود بیمارانگاری نام دارد.

ترس از بیماری می تواند پیامدهای مختلفی را برای افراد در پی داشته باشد و بیشتر روانشناسان توصیه می کنند که فرد بیمار باید مورد معالجه قرار بگیرد. این ترس می تواند نوعی درگیری فکری و ذهنی باشد که افراد را به فکر کردن درباره بیماریهای عجیب سوق می دهد و ترس از ابتلا به بیماریها را در آنها گسترش می دهد. در این ترس فرد با دیدن نشانه های کوچکی از بیماریها تصور می کند که به آنها مبتلا شده است و این ترسها روز به روز افزایش می یابد.

  علت های ترس از بیماری

ترس از بیماری:

روانشناسان عقیده دارند که بیماری خود بیمار انگاری دارای سه بعد است و در آن فرد در مراحل ابتدایی دچار اشتغال ذهنی است و به مرور دچار ترس از بیماری و همچنین اظهار نظر کردن نادرست نسبت به آن می شود. این افراد ابتدا فکر می کنند که امکان ابتلا به یک بیماری را دارند و بعد پا پیدا کردن نشانه هایی از آن به غلط تصور می کنند که این بیماری را دارند.

تحقیقات نشان می دهد افراد دارای ترس از بیماریها، بیشتر از سایرین به سلامتی خود اهمیت می دهند و این موضوع ممکن است در درجه اول برای آن ها خوشایند به نظر برسد اما در حقیقت آن ها این مراقبت ها را به دلیل ترس، استرس و وسواسی که نسبت به بیماریها دارند انجام می دهند و ترس و استرس خود مهم ترین عامل در بروز بسیاری از بیماریها می باشد.

ترس از بیمار شدن

همچنین در این تحقیقات نشان داده شده است که افراد بیمار در این زمینه نمی توانند دارای روابط اجتماعی خوبی باشند و سعی دارند تا از اجتماع دوری کنند. او همواره دارای درگیری فکری است که مانع روابط دوستانه و آزاد منشی او در روابط خواهد شد. از سوی دیگر این افراد خود دارای بیماری نهفته خود بیمارانگاری هستند که هنوز به آن پی نبرده اند.

  •  آرون گروپس

این دسته از افراد دارای سطح بالایی از اطلاعات درباره بیماری ها هستند و دوست دارند تا نشانه ها و راه های پیشگیری از بیماری های مختلف را بدانند. در برخی از موارد ترسی که در این افراد دیده می شود موجب مختل شدن روند زندگی آن ها خواهد شد و از سوی دیگر این امر می تواند  فشار روانی به همراه داشته باشد.

ترس بیماری چیست

در آماری دقیق تر که از این بیماری در دست است نشان می دهد که میزان شیوع این بیماری در میان افراد رو به افزایش است و شاید عمده ترین علت آن فشار روانی افراد و زیاد شدن بیماری های ناشناخته است.

در آماری جالب تر در رابطه با ترس از بیمار شدن نشان داده می شود که این آمار در میان افراد مطلع مانند قشر دانشجویان پزشکی بیشتر است و دلیل این امر عدم تسلط آنها در شناخت بیماریها است.

راه های درمانی:

با توجه به اینکه این نوع بیماری در دسته بیماری های استرسی و هراس قرار می گیرد راه های درمانی آن نیز باید مانند سایر راهکارهای مقابله با ترسها و استرس باشد.

بیمار شدن و دلیل ترس

انواع درمان ترسیدن از بیماری

بعضی از انواع فوبیا اغلب نیازی به درمان ندارند، زیرا تاثیر زیادی بر زندگی شخص نمی گذارند اما فرد مبتلا به ترسیدن از بیماری، امکان دارد از حضور در مکان هایی که احتمال خطر بیماری در آنجا زیاد است، خودداری کند، بنابراین رفتن شخص به محل کار، مدرسه و مکان های دیگر محدود شده و زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین درمان این بیماری در چنین شرایطی ضروری است، برای این منظور دو روش؛ درمان از راه مواجهه و رفتار درمانی شناختی معرفی می گردد که در زیر با این روشها بیشتر آشنا می شوید :

درمان از راه مواجهه

در این روش درمانی، می توان در یک موقعیت امن فرد مبتلا به این مشکل را در معرض چیزی قرار داد که از آن می ترسد، حال درمانگر ابزار و روشهایی به منظور کنترل ترس و اضطرابش در اختیار شخص مبتلا قرار می دهد تا بتواند بهتر با این احساسات کنار آید؛ مدیتیشن و نیز ریلکسیشن جزو تکنیک های موثر هستند که به شخص مبتلا به این مشکل معرفی شده و در اختیارش قرار می گیرند. در آخرین مرحله، درمانگر شخص بیمار را با ترسهایش رو به رو کرده و از او می خواهد تا از طریق روشهای معرفی شده بر ترسها و اضطرابش غلبه کرده و آنها را کنترل کند.

ترسیدن از بیماری

برخی از راهکار های مواجهه کرن شخص مبتلا به اختلال نوسوفوبیا با ترسهایش شامل؛ مشاهده اخبار مربوط به شیوع بیماری، مطالعه درباره بیماریهای مختلف و نیز وقت گذراندن در کنار افراد مبتلا به بیماری های خاص (بیماری های غیرواگیردار که شخص از ابتلا به آنها واهمه دارد) می باشد.

رفتار درمانی شناختی

این روش درمانی نیز راهکار موثر دیگر برای بهبود این مشکل است، در این روش نیز درمانگر از طریق مواجهه فرد مبتلا با عامل ایجاد اضطراب و ترس وی استفاده خواهد کرد. البته تمرکز اصلی باید بر روی شناسایی و به چاش کشیدن افکار و ترسهای نامعقول باشد.

در نتیجه فرد مبتلا به مشکل نوسوفوبیا یاد خواهد گرفت که در دفعات بعد که اضطراب و افکار ترسیدن از بیماری سراغش آمد، لحظه ای درنگ کرده و ببیند که آیا احساسش با عقلش جور در می آید یا خیر. از این رو تغییر و اصلاح افکار نگران کننده و نامعقول در کاهش اضطراب کمک زیادی خواهد کرد.

فوبیای ابتلا به بیماری

به طور عمده این اختلال، اختلال افسردگی، وسواس و اضطراب است درمان شناختی راهکار مناسبی برای درمان ترس از بیماری در اینگونه از افراد است. روانشناسان بر حسب میزان شدت این نوع بیماری در برخی از موارد از درمان دارویی نیز استفاده می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *