دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با حیوان فیل و اطلاعاتی که شما را شگفت زده می کند

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

فیل ها سنگین ترین جانوران خشکی هستند که برخلاف چثه بزرگ خود، بسیار آرام و خونسرد می باشند و تقریبا در همه جای دنیا می توان آنها را یافت. در ادامه این مطلب شما را با حیوان فیل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

فیل یا پیل یکی از بزرگترین پستانداران روی زمین است و آنچه این نوع حیوانات را از بقیه پستانداران متمایز می کند، وجود خرطوم و عاج می باشد و همچنین فیل ها جانورانی گیاه خوار بوده که دارای دو گونه آسیایی و آفریقایی هستند و نیز ۴ زانو دارند که دو زانو رو به عقب و دو زانو رو به جلو خم می شود، در ادامه مطلب شما را بیشتر با جیوان فیل آشنا خوتاخهیم کرد بنابراین اگر شما نیز در مورد این حیوان اطلاعات کافی ندارید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با حیوان فیل

همانطور که گفتیم، فیل ها از سنگین ترین حیوانات کره زمین هستند که هیکل بسیار درشتی دارند و فیل آفریقایی به طور نرمال در حدود ۴ تا ۷ هزار کیلوگرم وزن دارد، در حالی که فیل های آسیایی سبک ترند و معمولا بین ۳ تا ۵ هزار کیلوگرم وزن دارند. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورها نظیر هند، تایلند و برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا به عنوان نماد فرهنگ آنها شناخته می شوند. واقعیت های جالبی در رابطه با زندگی فیل ها وجود دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده ایم.

یکی از عادات فیل ها این است که معمولا تمایل دارند، خودشان را خنک نگهدارند و همچنین فیل برای در امان ماندن از دست حشرات موذی، بدن خود را در گل و آب فرو می برد، همچنین این کار فایده دیگری نیز برای فیل ها دارد و باعث می شود که از تابش های مضر فرابنفش خورشید خود را محافظت نماید.

 فیل

جالب است بدانید که فیلها شناگران ماهری هستند و با وجود حجم درشت خود می توانند به خوبی در آب شنا کنند.

حیوان فیل

  •  آرون گروپس

مدت زمان بارداری یک فیل ماده ۲۲ ماه است و اغلب آنها در حدود ۵۰ تا ۷۰ سال می توانند زندگی کنند، همچنین فیل ماده در سن ۵۰ سالگی نیز قادر است باردار شود، وزن نوزاد تازه متولد شده فیل به اندازه یکصد کیلوگرم خواهد بود.

همه چیز در مورد فیل

فیل ها برخلاف هیکل درشت خود، گیاه خوار بوده و از ریشه گیاهان و نیز برگ درختان و میوه ها تغذیه می کنند و آنها به طور کلی قادرند در طول یک روز از ۱۴۰ کیلوگرم غذا و ۱۶۰ لیتر آب استفاده نمایند.

یکی دیگر از شگفتی های فیل ها، حافظه بسیار خوب آنها می باشد به طوری که قادرند، مسیرها و محیط های طولانی مدت را در ذهن خود بسپارند و در مواقع لزوم استفاده کنند. شاید برایتان جالب باشد، بدانید که مغز فیل بسیار شبیه مغز انسان است.

فیل ها دارای عاج های بلند در اندازه ۳ متری می باشند و چون از عاج فیل ها برای ساخت وسایل تزیینی استفاده می شوند، بنابراین روزانه تقریبا ۱۰۰ فیل به این دلیل کشته می شوند.

اطلاعاتی در مورد فیل

مورچه ها می توانند با وارد شدن به خزطوم فیل ها باعث کشته شدن این حیوانات درشت هیکل شوند، به همین دلیل فیل ها خرطوم خود را بالا می گیرند تا از خطر مرگ به وسیله مورچه ها در امان بمانند. یکی دیگر از شگفتی ها در مورد حیوان فیل این است که آنها نیز مانند انسان دارای چانه می باشند.

دانستنی هایی درباره فیل

فیل ها دارای قدرت تمایز هستند و می توانند بین زن و مرد تفاوت قائل شوند، نکته دیگری در رابطه با فیل این است که می توانند خودشان را در آینه تشخیص دهند، در حالی که فقط تعداد کمی از جانوران دارای این توانایی می باشند. همچنین فیل ها حس بویایی خیلی قوی دارند، به طوری که قادرند از فاصله ۲۰ کیلومتری بوی آب را تشخیص دهند.

یکی دیگر از انواع فیل ها، نوع سفید آن می باشد که تفاوت زیادی با انواع خاکستری ندارند و تنها فرق آنها مربوط به رنگ پوستشان است و زمانی که خیس می شوند به رنگ صورتی به نظر می رسند. فیل های سفید بیشتر در جنوب شرقی آسیا و تایلند زندگی می کنند.

زندگی فیل

نکته دیگر جالب در مورد فیل این است که وقتی یکی از اعضای گله شان را از دست می دهند، مراسم خاکسپاری برگزار کرده و در اطراف جسد وی حاضر می شوند و مدتی را در سکوت سپری می کنند و نیز قبل از ترک محل، روی جسد را با شاخه ها می پوشانند.

خرطوم و پوست فیل ها

وزن خرطوم فیل ها تقریبا صد و هشتاد کیلو گرم است و قادر به بلند کردن اشیا حتی ریزترین ها را از روی زمین هستند و داری پوست حساس و چین و چروک است که حتی نشستن روی یک مگس بر روی بدنشان را حس می کنند و به دلیل اینکه فیل های آفریقای از آفتاب سوختگی رنج می برند روی خود خاک پاشیده تا از حشرات در امان باشند و با ایستادن در کنار فرزندشان از آن ها در مقابل نور خورشید محافظت می کنند، فیل ها توانایی شنوایی و بویایی قوی داشته و قدرت بینایی ضعیفی دارند و در صورتی که یکی از آن احساس خطر نماید تمام گله گوش به زنگ خواهند شد، همچنین فیل ها از مغز توسعه یافته ای برخوردار هستند که نسبت به مغز انسان بسیار بزرگ است به گونه ای سه تا چهار برابر مغز انسان است.

آشنایی با فیل

دندان فیل

این حیوان عظیم جثه در آرواره های خود جوانه های شش محموعه دندان زیر هم داشته که یکی بعد از دیگری رشد کرده  و در صورت پوسیده شدن دندان های جدیدی جایگزین آن خواهد شد.

رابطه فیل با انسان

در زمان های گذشته انسان ها از فیل به عنوان یک حیوان بارکش استفاده می کردند، معمولا در سن ده سالگی اهلی سازی می شود و در شمال تایلند جهت هضم دانه های قهونه و تولید قهوه عاج سیاه از فیل بهره گرفته می شود، همچنین پزشکان این کشور جهت درمان کودکانی که از اوتیسم رنج میبرند و یا نابینا هستند از فیل استفاده می کنند و همچنین در سیرک و باغ وحش ها نیز از این حیوان استفاده می شود.

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشید و در مورد قیل اطلاعات کافی به دست آورده باشید، در پایان به شما پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *