دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چیانگ مای سرزمین جشنواره های رنگارنگ

  • یلدا محمدی
  • ۲۲ دی ۱۳۹۷
  • ۰

کشور تایلند به دلایل بسیار زیادی یکی از پر طرفدارترین سرزمین­های توریست پذیر در آسیا و دنیاست. کشور کوچکی که در آب­های جنوب شرق آسیا قرار دارد و با جزایر، سواحل و طبیعت بی­نظیر و هزاران جاذبه دیگر، سالانه پذیرای میلیون­ها گردشگر مشتاق و علاقه مند است.

یکی از زیباترین بخش­های این کشور شهر تاریخی چیانگ مای است که مقصد بسیاری از گردشگران تور تایلند می­باشد. چیانگ مای شهری پیشرفته و مدرن و در عین حال دارای بافت سنتی است که تا به امروز با وجود تغییرات گسترده در سبک زندگی انسان­ها و تنوع ساختمان سازی، هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده است و این رازی است که مشتاقان زیادی از سراسر جهان را به این شهر می­کشاند. . تلفیق معماری مدرن با آثار بجا مانده از معماری های پیشین از چیانگ مای شهری منحصر بفرد خلق نموده است. در میان رتبه بندی زیباترین و دیدنی ترین شهرهای جهان چیانگ مای در سکوی ۲۴ قرار دارد. این امتیاز سبب شده که بطور میانگین بالغ بر ۱۰ میلیون نفر هر ساله از این شهر دیدن کنند.

سفر به تایلند

همه جای این شهر برای شما جذاب و دیدنی خواهد بود پس به یاد داشته باشید زمان خود را به درستی برنامه ریزی کنید تا بتوانید مهمترین و زیباترین مکان های این شهر را ببینید. چیانگ مای مردمانی خون گرم و بسیار مهمان نواز دارد. کافه ها، رستوران­ها، هتل­ها و حتی خانه ها و کلبه های محلی به گرمی از مهمانان خود استقبال می­کنند.

هتل­ها!

اولین اقدام در سفر به این شهر دیدنی  ، بعد از درخواست ویزای تایلند  ، انتخاب مکانی مناسب برای اقامت چند روزه است.

پیشنهاد می­شود هتل محل اقامت خود را در اطراف شهر قدیمی انتخاب کنید تا به بسیاری از آثار تاریخی چیانگ مای نزدیک باشید. تنوع بالایی از هتل­های مختلف با امکانات متفاوت را در چیانگ مای خواهید دید. هتل­های لوکس و ۵ ستاره ارائه دهنده بهترین و مدرن ترین امکانات روز هستند. البته اگر در جستجوی هتل­های با قیمت­های پایین تری هستید باید بگویم حتی ارزان­ترین هتل­های تایلند  هم در این شهر عرضه کننده بهترین امکانات مهمان داری هستند. به نحوی که همه مهمانان خود را با رضایت خاطر بدرقه می­کنند.

تور تایلند

هتل های پنج ستاره : هتل Pillars House ، هتل  The Dhara Dhevi Chiang Mai ، هتل Akyra Manor Chiang Mai  و هتل های چهار ستاره: هتل سیریپاناSiripanna Villa Resort & Spa ، Mai ، هتل یو چیانگ مای ، هتل De Naga Hotelو هتل های سه ستاره همچون هتل “Dusit Princess” ، هتلRaming Lodge Hotel & Spa ، هتل Rimping Village و هتل های دو ستاره همچون هتل  “Rustic River Boutique”و هتل Galare Guest House  از پر آوازه ترین هتل­های چیانگ مای هستند. علاوه بر این­ها، در محدوده اطراف شهر باستانی کلبه های محلی و اقامت­گاه­های کوچک و ارزان تری هم وجود دارند که با امکانات مناسب برای گردشگران تدارک دیده شده اند.

پس از انتخاب یک هتل دلخواه و با قیمت ­مناسب، نوبت به گشت و گذار و آشنایی با این شهر پر رمز و راز است.

آثار تاریخی!

شهر باستانی!

شهر باستانی به مساحت ۱.۵ کیلومتر مربع در واقع بخشی از شهر توریسیتی چیانگ مای امروزی است. در داخل این شهر تاریخی، بناهای تاریخی همچون معابد، مساجد، کلیساها، هتل ها، رستوران­ها، مکان­های ویژه ماساژ تایلندی و فروشگاه های کوچک و بزرگ سوغاتی، قرار دارند. اگر پیاده روی زیاد برای شما خسته کننده است، می­توانید یک “توک توک” کرایه کنید و به راحتی از تمام بخش­های شهر قدیمی دیدن کنید. آنچه شهر باستانی را تا این اندازه پر اهمیت ساخته است، سالم ماندن اکثر بناهای داخلی آن است. بطوری که نسبت به دیگر آثار هم دوره خود کمتر مورد مرمت قرار گرفته است.

سفر به تایلند

۴ دروازه در ۴ سوی دیوارهای این شهر قرار گرفته است که دروازه اصلی «دروازه تاپایی» و دروازه های «چیانگ مای» در ضلع جنوبی، دروازه «سوآن دوک» در ضلع غربی و دروازه «چیانگ پوئرک» در قسمت شمالی رو به این شهر باز می­شوند. شهر هفتصد ساله باستانی چیانگ مای با جاذبه های بی­نظیر بیننده اش را به سفری دور و دراز در لابلای صفحات تاریخ می­برد و گوشه ای از آنچه که بر خود گذشته را برایش نقل می­کند.

بازارها!

کمی آنطرف تر از شهر باستانی به بازار شبانه می­رسید. بازاری مملو از اجناس سنتی و محلی همچون کیف­های دستی، لوازم چوبی، ابزار ماساژ، لباس و پارچه های نخی و بدلیجات های رنگارنگ که هر روزه از غروب آفتاب تا ساعاتی پس از نیمه شب پذیرای گردشگران مشتاق است. البته نکته مهمی که در حین خرید از این گونه بازارها باید به خاطر داشته باشید این است که پیش از هر اقدامی کل بازار را ببینید و پس از یافتن مناسب ترین قیمت­ها خرید کنید تا به عبارتی کلاه سرتان نرود.

در این شهر برای خرید انتخاب­های وسیعی خواهید داشت. از بازارهای محلی گرفته تا فروشگاه­های بزرگ و عمده محصولات برند در این شهر دایر هستند. اگر قصد خرید با هزینه های پایین و بصرفه را دارید، از بازارهای محلی و بازارهای شبانه در این شهر خرید کنید و فراموش نکنید با تخفیف گرفتن برد بزرگی می­کنید. یکی از شلوغ­ترین و پر جنب و جوش­ترین بازارهای چیان­مای بازار شبانه یک­شنبه هاست که در امتداد دروازه شهر باستانی برگزار می­شود. سر و صدای فروشندگان و اجناس متنوع و رنگارنگ این بازار هر مراجعه کننده ای را برای خرید به وجد می­آورد. البته باید مجددا یاداور شد که مراقب زبان بازی­های فروشندگان باشید و آنچه را که نیاز دارید با دقت خریداری کنید و از فروشندگان حتما تخفیف بگیرید.

 

معابد!

معبد طلایی فراتات در فاصله یک ساعتی از شهر چیانگ مای و در مسیری کوهستانی و سرسبز یکی از دیدنی های این منطقه است که پیشنهاد می­شود بعد از بازدید از چیانگ مای برای دیدن آن وقت بگذارید. در نزدیکی این معبد می­توانید از رویال وینتر پالاس هم دیدن کنید. فضای دل انگیز و طبیعت سرسبز این باغ با تنوع شگفت انگیز گل­ها و گیاهان هر بیننده ای را به وجد می­آورد. چیانگ‌مای، پرا‌سینگ، ‌سوان‌دوک، ‌چدی‌لانگ و ‌جت‌یوت از دیگر معابد تاریخی و مورد احترام بوداییان است که اگر زمان داشته باشید پیشنهادهای خوبی برای دیدن هستند. مجسمه های طلاکاری شده بودا، تزئینات و منبت­کاری های ظریف و پیکره های حیوانات که با دقت و ظرافت زیادی ساخته شده اند، فضای معابد را به شکل ویژه ای دلچسب و دیدنی نموده است. مراسم دعای راهبان معبد از قسمت های جالب بازدید از این معابد است. راهبان معمولا افرادی آرام هستند که همیشه لبخند بر لب دارند و در هنگام سلام دادن به شما ادای احترام می­کنند. آنان اطلاعات زیادی در مورد مسائل مذهبی و آیین بودا و نیز خصلت های پسندیده انسانی به شما می­آموزند. صحبت کردن با راهب­ها در روزهای خاصی امکان پذیر است و تجربه بسیار خوبی برای سفر  شما به همراه می­آورد. اگر قصد عکس گرفتن از راهبان را داشتید حتما پیش از آن اجازه بگیرید و در حین برگزاری مراسم های دعا سکوت را رعایت کنید.

غذا و رستوران ها!

به جرات می­توان گفت ناب ترین لذیذترین غذاهای تایلندی را می­توانید در رستوران­های چیانگ­مای مزه کنید. قدمت و اصالت غذاهای تایلندی این شهر با عمر چیانگ مای برابری می­کند.

بی شک ماجراجویی در محله ها و خیابان­های چیانگ مای شما را گرسنه می­کند. تنوع غذایی در رستوران­ها و کافه­های محلی آنچنان زیاد است که گاها انتخاب را برای گردشگران سخت می­کند. از طرفی کمتر کسی در مقابل دکه هایی از غذاها و نوشیدنی های رنگارنگ که عطر و بوی غذاهای آن­ها در خیابان ها پیچیده است توان مقاومت کردن دارد. مهارت و سرعت بالای آشپزهای دوره گرد در تهیه غذا حتی افراد سیر را هم تشویق می­کند که این غذاها را امتحان کنند. آشپزهای با تجربه تایلندی راز محبوبیت غذاهای خود را در تازگی مواد اولیه خود می­دانند. البته روش­های ویژه آشپزی و قدمت طولانی دستور پخت غذاهای محلی این شهر هم یکی از دلایل لذیذ بودن این غذاهاست.چیانگ­مای از معدود شهرهای توریستی است که شهرت غذاهای خیابانی آن از رستوران هایش بیشتر است.

تور تایلند

اما اگر عادت به سرو غذا در مکان­های آرام و به دور از هیاهو دارید، پیشنهاد می­شود یکی از رستوران­هایی که در ادامه معرفی می­شوند را انتخاب کنید. رستوران  Eat Is Lifeیکی از رستوران های معروف شهر است که در منوی غذایی آن تنوع وسیعی از غذاهای دریایی، ژاپنی و آسیایی به چشم می­خورد. این رستوران ژاپنی مکانی آرامش بخش و با طراحی سنتی ژاپنی است. موسیقی های اصیل ژاپنی و دود عود دو همراه همیشگی تالار این رستوران هستند.

رستوران Ruan Come-In House در چیانگ مای یکی دیگر از رستوران­های مورد پسند گردشگران تور بانکوک است. این عمارت قدیمی تمام چوبی با پیشنهادات لذیذی از غذاهای سنتی تایلندی در فضایی دلنشین و آرام، لحظات خوشی را برای شما می­آفریند. در این رستوران سرآشپز غذا را طبق پیشنهاد مشتری تهیه می­کند. رستوران The House دیگر رستوران محبوب چیانگ مای است که در ساختمانی چوبی مستقر شده است و در منوی غذایی آن ترکیبی از انواع غذاهای شرقی- غربی و سنتی تایلند را می­توانید سفارش دهید. رستوران­های متعددی ارائه دهنده غذاهای گیاهی برای گیاه­خواران هستند. یکی از این رستوران­ها که شهرت بین المللی بدست آورده است، رستوران گیاه‌خواری Aum است که در بین آن دسته از افرادی که قادر به خوردن گوشت نیستند، بسیار محبوب است.

یکی از غذاهای سنتی چیانگ مای Khao Soi  نوعی نودل است که با انواع گوشت­های مختلف( بسته به سلیقه آشپز) و همراه با انواع سبزی­ها و ادویه های مختلف تهیه می­شود. بهترین Khao Soi را می­توانید در رستوران just Khao Soi  که در فاصله دورتری از شهر باستانی قرار دارد، میل کنید.

انواع کباب های ماهی و گوشت مرغ و گاو و غذاهای دریایی همچون صدف و خرچنگ از محبوب ترین غذاهای چیانگ­مای محسوب می­شوند. همچنین انواع مختلف آب میوه های استوایی با طعم­هایی متفاوت را می­توانید خریداری کنید و درحین بازارگردی میل کنید.

طبیعت!

چیانگ مای در منطقه ای کوهستانی و پر باران واقع شده است و از این رو دارای طبیعتی سرسبز و بی­نظیر است. یکی از دیدنی­های بکر این منطقه پارک ملی دویی اینتانون است که بلندترین ارتفاع در تمام این ناحیه را از آن خود کرده است. از جذابیت­های این پارک می­توان به آبشارهای خیره کننده، بلندترین قله با ارتفاع ۲۵۶۵ متر، طبیعت کوهستانی در کنار جنگل­های انبوه گرمسیری و دشت­های سرسبز و ناهموار اشاره کرد. بر بلندای قله مرتفع اینتانون هوایی کاملا متفاوت را استشمام می­کنید. در فصل­های سرد دمای مناطق مرتفع به نقطه انجماد می­رسد و بهتر است برای لذت بردن از زیبایی های این منطقه در فصل­های گرمتر از آن دیدن کنید.

سفر به تایلند

آبشار فوق العاده Namtok Mae Klang در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر و غار Tham Borichinda با استالاگمیت­های چند هزار ساله و نیز مجسمه های عظیم بودا، اجزای دیگری از طبیعت چیانگ­مای هستند.

طبیعت چیانگ­مای از این شهر سرزمین رویایی ساخته است که با دیدن تنها گوشه ای از زیبایی­های آن شیفته بی­چون و چرای آن خواهید شد. پارک فیل در فاصله ۱ ساعتی از شهر چیانگ­ مای نمونه ای از زیبایی های این شهر است که حیوانات مختلف و بخصوص فیل­هاست. این پارک روزانه پذیرای داوطلبان زیادی است که به نگهداری از فیل­ها کمک می­کنند. البته بیاد داشته باشید فیل سواری در این پارک ممنوع است و در بازدید خود مراقب رفتار خود با این حیوانات باشید.

لذت پرواز بر فراز جنگل­های انبوه و حیرت انگیز چیانگ مای را با زیپ لاینینگ تجربه کنید. بدون هیچ ترسی خود را به دست کابل­ها بسپارید و از هیجان این پرواز لذت ببرید.

کمی دورتر از محدوده شهر به آبشارهای عجیب و باور نکردنی بواتانگ می­رسید. آبشارهایی چسبناک که حیرت همه بینندگانش را برانگیخته است. وجود گسترده ای از نوعی سنگ آهک در این منطقه آبهایی چسبنده ایجاد کرده است که بازدید کنندگان به راحتی از آن بالا می­روند. این پدیده به نوعی جاذبه توریستی است.

جشن­ها!

کهکشان فانوس­های درخشان بر فراز رودخانه چیانگ مای را می­توانید در شب جشن یی پنگ مشاهده کنید. در این جشن مذهبی که هرساله در کنار رودخانه چیانگ مای برگزار می­شود، هزاران بالون کوچک همزمان به پرواز در می­آیند و آسمان شهر را با شمع های خود به یک باره درخشان می­کنند. قایق­های کاغذی کوچکی هم در دل روخانه رها می­شوند و همزمان با این نورپردازی­ها دعاهای مخصوص این ایام توسط راهبان و بوداییان خوانده می­شود. مردم زیادی از نقاط مختلف دنیا برای شرکت در این مراسم  به این شهر سفر می­کنند.

جشن سونگکران یا همان جشن آب که در اغلب شهرهای تایلند همزمان با آغاز سال نوی میلادی برگزار می­شود، در این شهر هم با شور فراوانی مورد استقبال مردم قرار می­گیرد. این مراسم در روزهای ۱۳ تا ۱۵ آوریل برپا می­شود و بسیار مهیج و دیدنی است. در صورتی که در این ایام در چیانگ مای هستید، مراقب باشید وسایل خود را از خیس شدن دور نگه دارید. چرا که بطور ناگهانی ممکن است با یک سطل آب روبرو شوید! و این خود قسمت هیجان انگیز این فستیوال است.

این شهر در حال حاضر بزرگترین و متنوع ترین شهر تایلند است که همه نوع تفریح، سرگرمی و دیدنی های جذاب را در آن پیدا خواهید کرد. در پایان بازدید خود متوجه خواهید شد که راز محبوبت بیش از حد این شهر چیست.

سوغاتی!

روستای توریستی کتان بافی یکی از مکان­هایی است که معمولا گردشگران برای گذران اوقات و تهیه سوغاتی از آن دیدن می­کنند. این روستای بسیار جذاب قسمت عمده ای از سهم پارچه های کتان چیانگ­مای را تامین می­کند.

یکی دیگر از سوغاتی­های معروف چیانگ مای چترهای زیبای رنگارنگ با طراحی های منحصر بفرد است که مورد پسند اغلب گردشگران قرار می­گیرند و معمولا در دست هر گردشگری که از  چیانگ مای دیدن می­کند چتری خواهید دید. این چترها را با چوب بامبو، کاغذ درخت توت سفید و کتان و ابریشم می­سازند.

جعبه های برنج که در روزگار قدیم مخصوص نگهداری برنج بوده هم از سوغاتی­های این شهر است. این جعبه ها از چوب بامبو ساخته شده است و در تزئین آنها مهارت زیادی به کار رفته است. از جعبه برنج می­توانید به عنوان دکور و برای نگهداری اشیای مختلف استفاده کنید.

فانوس­های دست ساز که در جشن یی پنگ آن­ها را روشن می­کنند و به آسمان می­سپارند، یکی دیگر از سوغاتی­های زیبای این شهر است. این فانوس­ها که در زبان تایلندی khom loi نامیده می­شود، از کاغذ برنج و بامبو ساخته شده است که بسیار سبک هستند.

صابون از محصولات معروف چیانگ مای است که در طرح­ها و شکل­های بسیار جذاب به عنوان نوعی سوغاتی تهیه می­شوند. همچنین ظروف سفالی و سرامیکی و بخصوص کاسه های کوچک سرامیکی از سوغاتی های معروف چیانگ مای است که می­توانید در تمام فروشگاه­های سوغاتی آنها را بیابید.

ابریشم تایلندی نیازی به معرفی و تمجید ندارد. هر فردی که در حیطه صنعت نساجی متخصص باشد، ابریشم تایلندی را به خوبی می­شناسد. این کالای ارزشمند را می­توانید با قیمت­های مناسب در چیانگ مای تهیه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *