دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با خواص موسیر و مزیت های دارویی و درمانی مصرف آن

  • زهرا خانزاده
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

این نوشتار از آرگا را به خواص موسیر اختصاص داده ایم، موسیر دارای ارزش غذایی فراوانی است و در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

موسیر گونه ای از سیر می باشد و با وجود این که از نظر شکل ظاهری شباهت چندانی با سیر ندارد و بیشتر شبیه پیاز است، اما طعمی مانند سیر دارد، البته تلخی و بوی آن کمتر از سیر می باشد و همانند سیر طبعی گرم و خشک دارد. همچنین بسیاری از فواید دارویی موسیر مشابه خواص سیر می باشد. برای آشنایی با خواص موسیر می توانید، در ادامه با ما همراه شوید.

خواص موسیر

خواص موسیر با بهتر بشناسید

موسیر حاوی ویتامین های A و C و مواد معدنی همچون آهن، سدیم، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیم، گوگرد و روی است. علاوه بر آن موسیر دارای کالری، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان، کورستین (از ترکیبات فلانوئیدها) و فیبر می باشد. به همین دلیل مصرف موسیر می تواند برای رفع مشکلات و درمان بیماری های زیر مفید باشد.

  • دیابت:

موسیر از جمله گیاهانی است که به افزایش میزان تولید انسولین در بدن کمک می کند و به دلیل داشتن فیبر میزان قند خون بدن را کاهش می دهد، به همین دلیل مصرف آن برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر می باشد.

  • سرماخوردگی:

موسیر به دلیل خاصیت آنتی بوتیکی و ضدباکتری که دارد، برای بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی مفید است. همچنین مصرف آن برای درمان برونشیت و تب  توصیه می گردد. براساس تحقیقات صورت گرفته گل این گیاه نیز به درمان حساسیت کمک می کند، زیرا به دلیل ترکیبات موجود در آن دارای خاصیت ضدآلرژی و ضدالتهابی می باشد.

  • کاهش فشارخون:

یکی دیگر از فواید موسیر کاهش فشار خون است، که به دلیل وجود کورستین و خاصیت آنتی اکسیدانی آلسین در موسیر می باشد. علاوه بر آن، موسیر منبع غنی از پتاسیم است، که به کاهش فشار خون کمک می کند.

  •  آرون گروپس

فواید مصرف موسیر

  • سلامت کبد:

ترکیبات گوگردی موجود در موسیر به گردش جریان خون کمک می کند. در نتیجه موجب پاکسازی بدن و دفع سموم از کبد می گردد.

  • مشکلات گوارشی:

موسیر حاوی فیبر است، به همین دلیل با کمک به هضم غذا و بهبود عملکرد روده ها، برای درمان مشکلات گوارشی همچون زخم معده و یبوست موثر می باشد. همچنین به دلیل وجود اتیل استات و ترکیبات گوگردی با مقابله با رشد تومورها و سلول های سرطانی، خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و سرطان سینه را کاهش می دهد.

  • مشکلات پوست و مو:

مصرف موسیر برای درمان مشکلاتی همچون سفید شدن مو، ریزش مو و شوره سر موثر می باشد. همچنین استفاده از آن به منظور جوان سازی پوست و حفظ شفافیت پوست توصیه می گردد.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ درمان التهاب کبد، درمان جای نیش حشرات، کاهش وزن، پیشگیری از نواقص سیستم عصبی جنین، تقویت قوای جنسی، سلامت استخوان ها، افزایش دفع ادرار، رفع تصلب شرائین، درمان نقرس، التیام زخم ها، دفع انگل، درمان التهاب طحال و … از خواص موسیر می باشند.

فواید درمانی موسیر

  • کلسترول و فشار خون:

موسیر حاوی ترکیبات فلاونوئیدی است، از این رو مصرف آن می تواند موجب کاهش چربی و کلسترول بد خون شود، همچنین آنتی اکسیدان های آلیسین و کورستین موجود در آن، فشار خون را کاهش می دهند.

  • سرطان:

اتیل استات و ترکیبات گوگردی که در موسیر وجود دارد، در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و کاهش آنها تاثیر زیادی دارند، بنابراین مصرف این ماده غذایی مفید می تواند از ابتلا به سرطان های سینه، معده و کولون پیشگیری کند، آلیسین در عصاره کلروفرمی موسیر ایرانی نیز می تواند مانع رشد و تکثیر برخی سلول های سرطانی شود.

  • برای جنین و زنان باردار:

مواد معدنی و ویتامین هایی که در موسیر وجود دارند برای سلامت زنان باردار مفید بوده و به رشد طبیعی جنین کمک می کنند، ضمن اینکه فولات در موسیر از نقص های سیستم عصبی پیشگیری خواهد کرد.

خاصیت زیاد موسیر

  • برای نوزادان و کودکان:

ویتامین های آ و ث و نیز منیزیم و فسفر موجود در موسیر به منظور بهبود رشد نوزاد و کودک و نیز سلامت استخوان ها مفید و ضروری می باشد.

مضرات مصرف موسیر:

مصرف بیش از حد موسیر همانند هر نوع ماده غذایی موجب بروز برخی مشکلات جدی می گردد، که این مشکلات شامل سوزش سر دل، رفلاکس معده و تشدید نشانه های سندروم روده تحریک ناپذیر می باشد.

تفاوت موسیر و سیر

اگرچه موسیر و سیر دو گیاه مجزا از هم هستند، اما دارای خاصیت مشابهی می باشند؛ موسیر دارای ۴۰ گونه مختلف بوده و طعمی مشابه سیر دارد، البته میزان تلخی آن کمتر از سیر است.

همچنین موسیر همچون سیر و پیاز از خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی برخوردار است، ضمن اینکه موجب رقیق شدن خون می شود، البته مواد معدنی و ویتامین های موجود در هر یک از آنها با هم متفاوت می باشد، یکی دیگر از مزایای مصرف موسیر بو ندادن دهان بعد از مصرف می باشد. مزایای بی شمار موسیر

گوگرد موجود در سیر و موسیر موجب شده تا این مواد غذایی دارای خاصیت ضد سرطانی باشند، موسیر که به صورت ریشه پیازی شکل در زیر خاک رشد می کند و بزرگ می شود، در ترکیب محصولات و فراورده های مختلفی به کار می رود، به طور کلی سیر از چند حبه سیر کوچک در داخل یک کیسه تشکیل شده، اما موسیر مشابه یک پیاز است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *