دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه ستارخان و آشنایی با اقداماتی مهمی که وی انجام داد

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

ستارخان در سال ۱۲۴۵ و در تاریخ ۲۸ مهر ماه متولد شده است نام اینشان ستارخان قراچه داغی است که در دوران مشروطه نقش مهم و پر رنگی داشته اند. در زندگینامه ستارخان به رشادت ها و فعالیت های سیاسی این زبرگ مرد ایرانی اشارات مهمی شده است.

ستارخان یکی از سرداران ملی است که در زمان مشروطیت در تبریز اقدامات مهمی را انجام داده است و از مهم ترین فعالیت هایی که در زندگی نوشته ستارخان به آن اشاره شده است مقاومت ایشان در مقابل به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه بوده است.ایشان با حکومت قاجار بسیار مخالف بوده است و از همان ابتدا با جمع آوری نیروهای مردمی سعی داشته تا با حملات گروهی خود مانع ظلم و ستم دولت قاجار بر مردم شود.

زندگینامه ستارخان

زندگینامه ستارخان:

ستارخان از اهالی آذربایجان بوده است و در روستای بیشک ورزقان متولد شده است او به همراه یاران خود و با کمک ها و رشادت های باقرخان توانست به مدت ۱ سال ایستادگی های و مقاومت های زیادی در برابر حکومت داشته باشد. او در این ۱ سال مانع سلطه گری شاه بر تبریز شد.

 در زندگینامه ستارخان، درباره دوران مختلفی از زندگی  و شروع فعالیت های اش اطلاعات مهمی در اختیار است که بیشترین این فعالیت ها از دوران جوانی آغاز شده است.

او در او در جوانی خود از نیروهای تفنگچی در دستگاه حاکم خراسان بوده است و بعد از مدتی به عراق عظیمت می کند و بعد از بازگشت خود از سفر به تبریز می ررود و فعالیت های سیاسی خود را به طور علنی شروع می کند. وی در زمان سلطنت مظفرالدین شاه لقب خان و تفنگدار ولیعهد را در تبریز به دست آورد. او از همان ابتدای جوانی به دنبال دفاع از حق در برابر ظلم بود و در مدتی از دوران زندگی خود به عنوان راهزن از ثروتمندان دزدی می کرده اند و مبالغ را بین فقرا تقسیم می کردند.

در زندگینامه ستارخان به هوش و شجاعت ایشان بسیار تاکید شده است به قدری که در تبریز با امانتداری و شجاعت شناخته شده بود و همین امر موجب شد تا بیشتر افراد حفاظت از اموال خود را به ستارخان محول کنند.

بیشترین فعالیت های سیاسی او در دوران استبداد صغیر بوده است و اوج فعالیت های او با آغاز مشروطیت و در زمان محمد علی شاه آغاز شده است. بعد از ماجرای به توپ بستن مجلس ستارخان به همراه جمعی از مجاهدین قفقازی بر علیه دولت قیام برپا کردند و در این قیام مانع سلطه گری دولت بر تبریز شدند.

  •  آرون گروپس

زندگی ستارخان

در مدت ۱۱ ماه شهر تبریز توسط دولت به محاصره در آمد و در این مدت مردم تبریز از خوردن غذا و آب محروم بوده اند اما با این وجود نیروهای ستارخان و قفقازی در برابر دولت مقاومت کرده اند. او در طی این مدت از سوی آخوندهایی همچون خراسانی مورد حمایت بوده است و همین موجب تقویت نیرو ها بوده است.

در نهایت نیروهای روسی با موفقیت دولت ایران وارد مرزهای جلفا و تبریز شدند و محاصره در این مدت برداشته شد ستارخان با مشاهده سلطه گری روس ها بر تبریز بسیار به خشم آمد و او همچنان به مقاومت خود ادامه داد.

در زندگینامه ستارخان اینگونه اشاره شده است که ستارخان با پناه گرفتن در باغ اتابک به همراه چند تن از یارانش مرود محاصره دولت قاجار قرار گرفتند  و در این محاصره تری به پای ستارخان اصابت می کند که بعد از مدت ها در اثر عفونت این زخم از دنیا رفت.

آرامگاه این بزرگوار در باغ طوطی واقع در حرم شاه عبدالعظیم است. همچنان نیز آوازه و شهرت این مقاومت ها و رشادت های ستارخان در میان جهانیان به ویژه دولت روس و انگلستان بر جای مانده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *