دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای پیشگیری از این مشکلات، رنگ زبان خود را کنترل کنید!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ دی ۱۳۹۷
  • ۰

زبان عضو مهم و حساسی برای بدن است که امکاناتی نظیر صحبت کردن، خوردن، چشیدن غذا و … را فراهم می کند. زبان در وضعیت نرمال به رنگ صورتی نزدیک می باشد. 

سطح زبان در وضعیت نرمال دارای پرز یا همان پاپیلای زبانی می باشد. هر نوع تغییر رنگ در وضعیت زبان می تواند نشان دهنده مشکلات بدنی باشد. بسیاری از بیماری های ویروسی مانند ایدز نیز خود را در همین عضو نمایان می کنند.

زبان سفید

زمانی که بر روی سطح زبان لکه های سفید یا یک پوشش سفید دیده می شود:

لوکوپلاکیا

یک مشکل جزئی است که رشد سول ها در دهان را به شکل افراطی موجب می شود. این موضوع به خودی خود خطرناک نیست اما ممکن است منجر به سرطان دهان شود. در صورت مشاهده زبان سفید به پزشک مراجعه کنید. این موضوع بیشتر در افرادی که از فرآورده های دهانی توتون استفاده می کنند، رویت می گردد.

علت تغییر رنگ زبان

برفک دهانی

عفونت قارچی مختص دهان است که بر اثر آن یک لک سفیدی به شکل پنیر بر روی زبان ایجاد می شود. سالمندان و نوزادان بیش از سایرین به این عفونت دچار می شوند این قارچ ها با از بین رفتن باکتری های مفید دهان ایجاد می شوند. بنابراین در پی مصرف آنتی بیوتیک بروز می کنند. خوردن ماست با کشت زنده و فعال باکتریایی می تواند این باکتری ها را به دهان باز گرداند.

لیکن پلان دهانی

خط های سفید بر روی زبان ایجاد و زبان به شکل توری در می آید. این عارضه با رعایت بهداشت دهان و دندان، کاهش مصرف غذاهای محرک و اجتناب از فرآورده های دهانی توتون بهبود می یابد.

زبان با رنگ توت فرنگی

در این وضعیت رنگ زبان قرمز،  سطح آن دانه دانه و پرزهای چشایی بزرگ می شوند. این موضوع در پی عوامل مختلفی چون کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک رخ می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت تغییر رنگ زبان

زبان جغرافیایی

در چنین وضعیتی یک ناحیه قرمز به حالت تکه تکه دیده می شود. چنین لکه هایی با دور سفید نمایان می شوند. این موضوع زیان بخش نیست اما در صورت استمرار بیش از ۲ هفته به دندان پزشک مراجعه کنید.

مخملک

یک بیماری عفونی است که زبان توت فرنگی از آن نتیجه می شود. اگر تب بالایی دارید و زبان شما به رنگ توت فرنگی است، به پزشک مراجعه کنید. در صورت ابتلا به این عارضه باید درمان آنتی بیوتیک را زیر نظر پزشک شروع کنید.

نشانگان کاواساکی

در کودکان زیر ۵ سال دیده می شود. رگ های خونی را درگیر و رنگ قرمز زبان را به دنبال دارد. با وقوع این بیماری تب در کودک بالا می رود. ضمن اینکه ممکن است دست و پاها نیز قرمز و ملتهب شوند.

زبان سیاه مودار

از نظر شکلی ناراحت کننده اما معمولاً خطری به همراه ندارد. در چنین وضعیتی پرزهای زبان بیشتر رشد داشته اند. احتمالاً این پرزها باکتری به دنبال دارند. رنگ سیاه و تیره زبان نیز از وجود همین باکتری ها ناشی می شود.

علت تغییر رنگ زبان

این موضوع در کسانی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی دهند، روی می دهد و عمومیت ندارد.

التهاب و دردناکی زبان

این موضوع نیز به دلایل مختلفی ایجاد می شود.

ضربه

منظور از ضربه همان سوزانده شدن زبان با خوراک یا نوشیدنی داغ، گاز گرفتن زبان و … می باشد. این درد ممکن است در پی سایش دندان ها نیز ایجاد شود و زبان را در دو طرف دچار درد نماید.

سیگار کشیدن

ممکن است سبب التهاب و دردناکی زبان گردد.

آفت های دهانی

زخم و آفت دهانی که در پی استرس بالا و دوران پریودی ایجاد می شوند، نیز دردناک هستند. البته علت آفت دهانی نیز به طور کامل مشخص نیست اما با تضعیف سیستم ایمنی بدن خود را نشان می دهد.

نشانگان زبان سوزان

این موضوع در خانم های یائسه رخ می دهد. در چنین وضعیتی فرد در زبان احساس سوزش می کند. این احساس سوزش مانند سوختن زبان می باشد.

پرزهای بزرگ روی زبان

پرزهای بزرگ نیز دردناک بودن را به همراه دارند و گاهی ملتهب می شوند. البته این موضوع با تحریک پرزها اتفاق می افتد. در غیر این صورت این پرزها به خودی خود دردناک نمی باشند.

دیابت و کم خونی نیز می تواند دردناکی و التهاب زبان را به همراه داشته باشد

سرطان دهان

اگر توده ای از زخم بر روی زبان ایجاد و در طی چند هفته از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این توده یک سرطان بدخیم باشد. بسیاری از سرطان های بدخیم در مراحل اولیه درد ندارند اما این موضوع به معنای خوش خیم بودن آن ها نیست.

زخم های دهانی

این زخم ها کارهایی چون عمل بلع، صحبت کردن، قورت دادن آب دهان، خوابیدن و … با مشکل مواجه می سازند. زخم ها در قسمت لب ها، کام، زبان، لثه و گونه ایجاد می شوند.

انواع زخم های دهانی

آفت دهانی
  • یک زخم رنگ پریده با یک حلقه قرمز در پیرامون خود می باشد. این آفت ها ممکن است در پی کاهش ناگهانی وزن، خوردن مواد غذایی چون شکلات، قهوه، پنیر، مرکبات و … همچنین استرس، وجود باکتری و ویروس، ضربه، مصرف دارو، تغذیه نامناسب و … ایجاد شوند.
  • این آفت ها در پی ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به دلیل سرماخوردگی، تغییرات هورمون، کمبود اسیدفولیک و ویتامین B12 دیده می شوند.
  • تبخال تاولی در اطراف لب که دردناک می باشد. بعد از ترکیدن حالت مسری پیدا می کند. تبخال به دلیل ویروسی به نام  «هرپس سیمپلکس نوع ۱» روی می دهد.

زمانی که فرد به این ویروس آلوده می شود، این ویروس در بدنش باقی می ماند. بعضی از افراد این عفونت را با آنفلونزا اشتباه می گیرند.

نحریک دهان به دلایل مختلفی رخ می دهد:

  • حساسیت به غذا یا دارو
  • پرتودرمانی
  • مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها، داروهای مورد استفاده در صرع و آرتریت روماتوئید
  • بیماری لثه
  • بیماری هایی که مخاط دهان را درگیر می سازد. مثل کرون، لوپوس
  • جویدن توتون
  • گاز گرفتن زبان، لب
  • داشتن بریج در دندان
  • مصرف نوشیدنی یا غذای داغ

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *