دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کاشت، نگه داری و پرورش کاکتوس اپونتیا

  • سحر بهرامی
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کاکتوس ها زیبا ترین و متنوع ترین گیاهانی هستند که چشم ها را به خود خیره می کند. کاکتوس ها انواع مختلفی دارد که هر کدام شرایط نگهداری خاص خود را دارد در این مطلب ما می خواهیم راهنمای کاشت، نگه داری و پرورش کاکتوس اپونتیا را شرح دهیم.

کاکتوس اپونتیا، از جمله گیاهان زینتی و پرطرفداری است که هرکسی در خانه خود دارد. این گیاه انواع و اقسام متفاوتی دارد، اما این گونه کاکتوس شاید در ایران طرفداران بیشتری دارد شکل ظاهری این کاکتوس با برگ های پهن و گوشتی و تیغ دار است که معمولا دو الی سه متر رشد می کنند، در ادامه مطلب شما را بیشتر با این گیاه آشنا خواهیم کرد تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید.

کاشت، نگه داری و پرورش کاکتوس اپونیا

نحوه تکثیر کاکتوس اپونتیا به روش های مختلف

این کاکتوس زیبا از وجود تیغ های بلند ظاهری خشن به خود گرفته است کاکتوس های بیابانی معمولا ریشه های بلندی برای جذب آب از عمق زمین را دارند. این کاکتوس در فصل بهار شکوفه می دهد که این شکوفه ها تبدیل به میوه های قرمز رنگی می شود. این گیاه در ایران به زبان مادر شوهر معروف است.

شکوفه دادن کاکتوس اپونتیا در فصل بهار

 نحوه نگه داری و پرورش گیاه کاکتوس اپونتیا

کاکتوس اپونتیا یک گیاه بی عار است و همچنین شرایط نگهداری از ان بسیار ساده است و فقط نیازمند خاک مناسب ، نور مناسب، دمای مناسب و آبیاری است.

خاک کاکتوس باید ترکیبی از شن و سنگ ریزه ها باشد تا بتواند زهر کشی خوبی داشته باشد.اگر از خاک نامرغوب و گلدانی خوب استفاده نشود باعث می شود تا زهر کشی به خوبی صورت نگیرد و باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این مدل از کاکتوس نیاز شدیدی به نور آفتاب دارد اما نه به مدت زیاد و آفتاب مستقیم زیرا باعث سوختن کاکتوس می شود . در زمستان هم باید در منزل جایی قرار داده شود که از نور زیادی برخوردار است.

این نوع از کاکتوس به دمای پایین و سرما بسیار حساس است که باید در مقابله با سرما حفظ شود، اما تحمل زیادی به گرما و کم آبی دارد.

نحوه آبیاری اپونتیا به این صورت است که نیاز بسیار کمی به آب دارد در تابستان هفته ای یک بار و در زمستان هر دو هفته یکبار باید آبیاری شود، آبیاری زیاد باعث شل شدن این گیاه می شود.

نحوه کاشت و تکثیر

تکثیر گیاه اپونتیا به دو صورت انجام می شود یکی از طریق قلمه زنی و کاشت بذر.

 هر دو نوع کشت آن بسیار آسان است. بهترین زمان برای انجام قلمه زدن فصل تابستان است برای تکثیر کاکتوس از طریق قلمه زدن قسمتی از جوانه را از کاکتوس اصلی با چاقو جدا کنیم و سپس داخل یک گلدان فرو می کنیم تا زمانی که نشانه هایی از رشد در ،آن ندیدید به هیچ عنوان نباید آبیاری کنید. این مدل از تکثیر بسیار رایج است .

برای تکثیر ان از طریق بذر ابتدا باید بذر ان تهیه شود سپس باید یک روز کامل در آب گذاشته شود و سپس داخل خاک مناسبی قرار داده شود نباید بذر ها را در عمق بکاریم معمولا پس از گذشت یک هفته جوانه ها سبز می شوند. زمانی که جوانه هستند نیاز شدیدی به نور آفتاب و آبیاری ندارند.

نحوه کاشت بذر کاکتوس در خاک

درست است که تکثیر به روش قلمه زنی کار ساده ای است اما کاکتوسی که به صورت بذر به عمل آمده در مقابل قارچ و افت مقاوم تر است. بیشترین مشکلی که درباره کاکتوس ها اتفاق می افتد پوسیدگی آنان از داخل است که بعد از آب دادن زیاد علت دیگر آن می تواند محیطی باشد که در آن هوای مطلوبی وجود نداشته باشد کاکتوس ها برای رشد خوب نیازمند هوایی تازه و تهویه مناسب هستند.

نور بسیار زیاد برای رشد کاکتوس اپونتیا

نحوه تعویض گلدان

باغچه برای کاشت این نوع کاکتوس گزینه بسیار مناسبی است اما درصورت استفاده از گلدان ابتدا اجازه دهید تا خاک گلدان خشک شده و بعد با ضربه های آرام به دیوارهای گلدان و کف آن گیاه را به راحتی از گلدان خارج کرده و پس از جدا کردن ریشه های خراب و پوسیده و زدن قارچ به کاکتوس آن را به گلدانی بزرگتر که دارای خاک تازه است منتقل کنید، همانند قلمه زنی گیاه برای مدت کمی آبیاری نکید تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی و قارچ نشود و از دستکش برای انتقال گیاه به گلدان دیگر استفاده کنید.

آشنایی با گیاه کاکتوس

آبیاری

نحوه آبیاری این گیاه بسیار مهم و ضروری است و در صورت آبیاری زیاد ریشه این گیاه دچار پوسیدگی می شود زیرا، این گیاه به آب زیاد احتیاج ندارد و در مقابل خشکی و بی آبی مقاوم است از این رو، در تابستان در زمان خشک شدن خاک گیاه آن را آبیاری کرده و در زمستان هر دو هفته یک بار اینکار را انجام دهید.

نکاتی که باید در مورد این گیاه بدانید.

۱. قبل از آبیاری از سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید زیرا، در غیر اینصورت آب اضافی در خاک باقی می ماند و ریشه آن دچار پوسیدگی خواهد شد از این رو، با کمک دریل یا میخ در کف گلدن سوراخ هایی ایجاد نمایید.

۲. در زمان خرید این گیاه دقت داشته باشید که حشره ای روی آن لانه نکند اگر چه این نوع گیاه کمتر دچار بیماری ها و آفات خواهد شد.

۳. در دمای بیشتر این گیاه به خوبی رشد می کند بنابراین هر چه دما بیشتر باشد برای رشد این گیاه بهتر خواهدبود.

نکاتی که در مورد این گیاه باید بدانید

در آخر باید به این نکته توجه کرد که کاکتوس ها تنها گیاهانی هستند که امواج منفی را به خود جذب می کنند، کاکتوس اپونتیا تیغ دار در میان کاکتوسان بیشترین تشعشعات و نویز های تلفن همراه را به خود جذب می کند، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تکثیر گیاهان و پرورش گل می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *