دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روانشناسی رنگ لباس برای شناخت بهتر شخصیت مردان و زنان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ دی ۱۴۰۰
  • ۰

شاید تا کنون با این جمله که نباید افراد را بر اساس ظاهر آنها قضاوت کرد رو به رو شده باشیم. علم روانشناسی رنگ لباس و شخصیت شناسی بر حسب ویژگی های ظاهری فرد تا حدودی این جمله را مورد تردید قرار داده است.

رنگ هایی که شما در نوع پوشش خود از آن استفاده می کنید به نوعی نشان دهنده خلقیات و نوع شخصیت شما می باشد. به عنوان مثال استفاده از رنگ های روشن نشان دهنده گشاده رویی و خوش اخلاقی است. در روان شناسی رنگ لباس بر حسب نوع رنگ ها می توان افراد را به دسته های مختلفی تقسیم کرد که در این مطلب شما عزیزان را با روانشناسی رنگ لباس آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با روانشناسی رنگ لباس:

تشخیص شخصیت افراد بر اساس رنگ های مورد علاقه و نوع پوششی که دارند شاید کاملا دقیق و مورد تایید نباشد اما می توان تا حدودی بر حسب این دسته از پیش بینی ها به شخصیت کلی و ظاهری از افراد پی برد.

با توجه به روان شناسی رنگ لباس می توان بر حسب رنگ های مختلف افراد را با ویژگی های شخصیتی گوناگون در دسته های مختلف قرار داد.

رنگ مشکی:

رنگ مشکی از جمله رنگ هایی است که مورد پسند بیشتر افراد است و در نوع پوشش بیشتر از این رنگ استفاده می شود. این رنگ بیشتر از سایر رنگ ها نشان دهنده رسمیت است. به طور کلی این رنگ پر طرفدار نشان دهنده قدرت، ذکاوت، اعتماد به نفس و جدیت است.

افرادی که از این رنگ استفاده می کنند دارای شخصیتی جاه طلب و کمال گرا هستند دوست دارند تا در روابط خود هیجان را تجربه کنند و نسبت به مسائل سریعا واکنش نشان می دهند.

رنگ قهوای :

از مهم ترین ویژگی هایی که درروانشناسی رنگ لباس قهوه ای دیده می شود پایداری است افرادی که در پوشش خود از این رنگ استفاده می کند دارای شخصیتی ثابت و یکسان هستند. در روابط خود به احترام و آرامش اهمیت زیاد می دهند و دارای شخصیتی خودگرا هستند.

روانشناسی رنگ لباس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رنگ آبی:

این رنگ برای افراد دارای اعتماد به نفس بهترین رنگ مورد انتخاب است قرار گرفتن این رنگ در طیف پر رنگ نشان دهنده آرامش و اطمینان بیشتر در فرد است. صداقت مهم ترین شاخصه اخلاقی این افراد است که آنها را از سایرین متمایز می کند.

در روانشناسی رنگ آبی به مهربانی و صمیمیت و صداقتی که افراد علاقه مند به این رنگ در برقرای روابط خود دارند اشاره می شود که آنها را مورد تحسین قرار داده است.

رنگ سبز:

در روانشناسی رنگ لباس با رنگ سبز به افزایش و تقویت روحیه بسیار تاکید می شود این دسته ار افراد دارای قدرت بالایی از مثبت نگری هستند. صفای باطن و داشتن قلبی آکنده از عشق و محبت از ویژگی های ویژه این افراد است.

رنگ بنفش:

رنگ بنفش نشان دهنده نوعی تجمل گرایی است و بیشتر در میان خانواده های سلطنتی استفاده از این رنگ رواج دارد. ثروتمندی، دلربایی، شهرت و هنرمند بودن از خصیصه های اصلی این افراد است.

در بیشتر افرادی که به رنگ بنفش علاقه مند هستند و از این رنگ در لباس خود استفاده می کنند خلاق بودن و عشق بسیار پر رنگ است. این افراد دارای قدرت بالایی از رویاپردازی و دست یافتن به عواطف عرفانی هستند.

 اطلاعات خواندنی درباره روانشناسی لباس

رنگ قرمز:

در  روانشناسی رنگ قرمز و خصوصیات افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند به قدرت، شهوت دو عنصر اصلی تشکیل دهنده اخلاقیات آنها تووجه می شود.  این افراد خودگرایی افراطی دارند و در هر امری خود را مرکز توجه قرار می دهند. انرژی و تحرک پذیری بالا در این افراد بسیار پر رنگ است.

رنگ زرد:

لبخند، نشاط انگیزی، انرژی و بالا بودن توجه و تمرکز نیز در افراد علاقه مند به رنگ زرد دیده می شود. این افراد داراری بهره هوشی بالایی هستند و دلیل این امر داشتن قدرت تمرکز و روحیه قوی است.

رنگ سفید:

نمادی از پاکی، سادگی، مثبت اندیشی، آزادی و کمال گرایی است که در روانشناسی رنگ لباس سفید بسیار مورد تاکید است. این افراد می توانند در مقابل مشکلات ایستادگی بالایی داشته باشند و از قدرت مقاومت زیادی برخوردار هستند.

رنگ صورتی:

این رنگ از رنگ های مورد علاقه بسیاری از دختران است نشان دهنده روحیه ملایم و عواطف و احساساتی حساس است. نشان دهنده قدرتمندی زن ها و دیواری از اعتماد، محبت، آرامش و دوری از پرخاشگری است.

روانشناسی نوع لباس

رنگ نارنجی:

در روانشناسی رنگ نارنجی به شور و نشاطی که در این رنگ دیده می شود اشاره می شود در افراد علاقه مند به این رنگ نیز وجود دارد این افراد دارای انرژی بالایی هستند و بیش از حد فعال و پر جنب و جوش می باشند. از دیگر خصیصه هایی که در رواشناسی رنگ لباس نارنجی دیده می شود بلند پروازی است.

رنگ خاکستری:

خاکستری نشان دهنده اعتدال افراد است این افراد با وجود آرامشی که دارند ترجیح می دهند تا شخصیت آنها مورد توجه قرار نگیرد.

در انتخاب رنگ لباس چه فاکتورهایی باید رعایت کرد؟

اگر چه انتخاب رنگ لباس به سلیقه فرد بستگی دارد اما در زمان انتخاب رنگ لباس عا توجه به یک سری فاکتور ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نقش مهمی در زیبایی ظاهری فرد ایفا می کند که در ادامه شما را با این فاکتور ها آشنا خواهیم کرد.

جنسیت :

در زمان انتخاب رنگ لباس توجه به چنسیت از اهمیت بالایی برخور دار است و همانطور که می دانید رنگ ها به دو دسته مرذنه و زنانه می شوند و رنگ های سرد و فعال مانند : آبی، سبز و یا قهوه ای برای مرد ها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته می شود و رنگ های گرم و پرشور مانند : قرمز از نظر روان شناسی رنگ های زنانه ای هستند که برای طراحی لباس های دخترانه و زنانه بسیار مناسب هستند.

توجه به یک سری فاکتورها در زمان انتخاب رنگ ها

اندم :

از دیگر فاکتوهایی که در زمان انتخاب رنگ لباس باید رعایت کرد توجه به اندام می باشد و رنگ های روشن، زنده و براق برای افراد قد بلند مناسب می باشند و این دیسته از افراد را لاغر و کمی توپر نشان می دهند اما افراد چاق و کوتاه بهتر است از رنگ های تیره یا مات استفاده کنند و باید از رنگ های روشن و تند خودداری نمایند زیرا آن را چاق تر نشان خواهد داد.

سن و سال :

توجه به سن در هنگام انتخاب رنگ لباس بسیار مهم و ضروری است و رنگ ها طبق سن افراد به دسته های مختلفی از جمله : کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالی و کهنسالی تقسیم می شود بنابراین، بسته به سنی که دارید رنگ مناسبی را انتخاب کنید همچنین برای کودکان باید از رنگ های شاد و سفید استفاده کنید.

فاکتورهای ضروری در زمان انتخاب رنگ ها

امیدواریم با مطالعه این مطلب به خوبی با روانشناسی رنگ لباس ها آشنا شده باشید، جهت آشنایی بیشتر با وانشناسی رنگ ها می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *