دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت درخت انار و پرورش این درخت در باغچه منزل

  • سحر بهرامی
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

انار این میوه بهشتی یکی از پرمصرف تر ین میوه های پاییزی و زمستانی محسوب می شود. کاشت درخت انار بسیار ساده بوده و فقط نیاز های معمول یک گیاه را می خواهد.

انار یکی از پرخاصیت ترین میوه هایی است که در فصل خود استفاده می شود. انار یک میوه بومی و اصیل در ایران محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های لازم و ضروری بدن است. که در این بخش به نحوه کاشت درخت انار می پردازیم.

کاشت درخت انار و پرورش ان در باغچه

نحوه کاشت درخت انار و اصول نگهداری ان

 انار انواع مختلی دارد، بیش از چندین نوع انار در ایران وجود دارد که مختص به هر منطقه ای است. معمولا درخت انار زیاد رشد نمی کند و بلند نمی شود درخت انار معمولا در هر منطقه با آب و هوای متفاوت سازگار است، ولی در منطقه های نیمه گرمسیری بازدهی بیشتری دارند.

چگونگی کاشت درخت انار و مراقبت از ان

شکوفه های درخت انار

شکوفه های درخت انار در حیاط منزل

  •  آرون گروپس

یکی از بهترین مزایایی که درخت انار دارد این است که بسیار انعطاف پذیر و پرطاقت است یعنی در هر خاکی و موقعیت آب و هوایی متفاوت که قرارش دهیم رشد می کند اما برای ان که رشد خوبی داشته باشد باید در خاکی مناسب قرار داده شود و ما قصد داریم در این بخش به شما چگونگی کاشتن درخت انار را آموزش دهیم.

نحوه  کاشت درخت انار و پرورش این درخت در باغچه منزل

انار را می توان هم به صورت بذر کاشت و هم می توان نهال ان را تهیه کرد تا زمانی که نهال کوچک و حساس است می توان آن را در گلدان بگذاریم درخت انار از جمله درخت هایی است که ریشه کمی دارد و به راحتی  می توان درون گلدان قرارش دهید اگر هم می خواهید ان را در باغچه بکارید باید نهال را در عمق مناسبی از خاک قرا دهید قبل از اینکه نهال را در خاک قرار دهید باید خاک ان قسمت با کمی کود مخلوط شود و سپس آبیاری کنید.

نحوه کاشت نهال انار و مراقبت های اولیه

اگر بخواهیم دانه انار را بکاریم بسیار ساده است کافی ست دانه درونی انار را از گوشت آن جدا کنیم و بعد دانه ان را داخل گلدانی بکاریم که ته ان چند سوراخ وجود داشته باشد برای زه کشی بهتر و در مقابل نور آفتاب قرار دهیم و منتظر جوانه زدن ان باشیم. با کاشت دانه انار شاید دو الی سه سال  طول بکشد تا یک نهال شود و میوه بدهد. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که  از آب و هوای گرمی برخوردار است می توانید رشد خوبی از درخت انار را ببینید. هر چه نور آفتاب بیشتر باشد باعث رشد بهتر و بیشتر درخت می شود.

چگونگی تشکیل میوه بعد از کاشت درخت انار

تکثیر و پرورش انار به روش قلمه زدن

برای تکثیر انار از طریق قلمه زدن می توان به دو روش این کار را انجام داد؛ در روش قلمه زنی کرتی در ابتدا قلمه ها را در فاصله ۵۰ سانتی متر بین دو ردیف و به فاصله ۳۰ سانتی متر روی ردیف کرت ها، در سطح مسطحی کاشته می شود.

برای روش پشته ای قلمه زنی نیز در دو سمت جوی, قلمه هایی به اندازه ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر به شکل مایل می کارند به طوری که فاصله آنها از یکدیگر به اندازه ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر باشد.

نکته : برای تهیه قلمه از درختی دیگر، بهتر است قلمه ای را انتخاب کنید که طول آن حداقل ۲۵ سانتی متر باشد و بعد از بریدن قلمه از درخت انار، بهتر است انتهای شاخه که برش خورده است را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده تا از این طریق گیاه سریعتر رشد کند.

کاشتن درخت انار

پیوند زدن شاخه درخت انار

اگرچه درخت انار میل ترکیبی کمتری با سایر درختان همنوعش دارد و هر چند که انجام عمل پیوند برای این درخت چندان معمول نمی باشد، اما با این حال می توان شاخه آن را با درختان توت، سیب و گلابی پیوند زده و موفقیت حاصل کرد، از این رو از جمله روشهای مناسب پیوند برای انار می توان به پیوند های شکمی، لوله ای و اسکنه ای اشاره کرد.

برای این منظور می توانید پیوندی را از شاخه دو ساله مرغوب ترین انار انتخاب کرده و سپس آن را با شاخه های ۲ تا ۳ ساله پیوند زد و در سال بعد، در صورت موفقیت آمیز بودن عمل پیوند، شاخه اصلی را از قسمت بالای پیوند (۱۰ سانتی متری) برش می دهند.

حال این پیوند ضمن حفظ ویژگی های وراثتی از تولید میوه بیشتری برخوردار بوده و خوش رنگ تر و مرغوب تر می باشد. به طور کلی از پیوند در مواقعی می توان استفاده کرد که محصولات نامرغوب (ریز، ترش و بی مزه) را به محصولات مرغوب و صادراتی تبدیل کنند، همچنین بهترین زمان برای انجام پیوند لوله ای در اواخر بهار و زمانی که شیره نباتی فراوان است، برای عمل پیوند شکمی نیز می توان آن را اواخر بهار و تابستان انجام داد.

پرورش درخت انار

چگونگی نگهداری درخت انار

سرمای بسیار زیاد می تواند به ریشه درخت انار آسیب برساند و همچنین گرمای بسیار زیاد هم باعث سوختن درخت انار شود در کل باید شرایط جوی متعادل و مناسبی برای رشد درخت انار فراهم کنیم.

زمانی که نهال انار را در گلدان کاشتیم باید سریع ان را آبیاری کنیم و در جایی قرار دهیم که نور فراوانی دارد در سالهای اولیه درخت انار باید کود دهی و هرس شود منظم شود. تمام درختان انار نیازمند هرس سالیانه هستند با بزرگتر شدن نهال انار اگر احساس کردید به گلدان بزرگتری احتیاج دارد ان را تعویض کنید.

درخت انار از جمله درختانی است که کمتر به خود افت میگیرد و آفت خاصی ندارد. و در پایان دیدید که کاشت درخت انار بسیار ساده است و می توان به راحتی در باغچه خود ان را پرورش دهید. همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه تکثیر درخت انار کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *