دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

جذاب ترین خواص گلاب برای پوست، مو و سلامتی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

گلاب از رز محمدی به دست می آید و بوی معطر و خوشایندی دارد. خواص گلاب برای پوست، مو و درمان بعضی از مشکلات جسمانی و سلامتی استفاده می شود. 

از خواص گلاب می توان به فواید آن در دوران بارداری، سرماخوردگی و … اشاره کرد. این عصاره گاهی به عنوان ماسک مورد توجه قرار می گیرد. در این صورت نقش تقویت کنندگی گلاب اولویت دارد.

آشنایی با خواص گلاب

اگر از فواید گلاب برای سلامتی پوست و مو استفاده می کنید، ابتدا باید از نداشتن حساسیت خود اطمینان حاصل نمایید. ابتدا بر روی قسمت کوچکی از پوست مقداری گلاب بزنید. بعد از ۲۰ دقیقه، اگر علائم حساسیت آشکار نشد، آن را به عنوان ماسک مورد استفاده قرار دهید.

خواص درمانی گلاب

درمان جوش صورت

صابون ها و اسکراب ها می توانند برای پاکسازی پوست مورد توجه قرار بگیرند. باکتری ها منجر به ایجاد جوش می شوند. برای جلوگیری از آکنه از بین بردن باکتری را با خاصیت گلاب امتحان کنید. با ماسک گلاب، باکتری و چربی صورت از بین می رود. ضمن اینکه درمان آکنه با گلاب امکان پذیر می باشد.
برای بهره مندی از فواید گلاب می توانید یک قاشق چای خوری گلاب را با یک قاشق چای خوری آب لیمو مخلوط و بر روی پوست استفاده کنید. بعد از استفاده از این مخلوط بر روی پوست، آن را به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید مخلوط بر روی پوست به مدت ۱۵ دقیقه باقی بماند. آن گاه پس از ۱۵ دقیقه، صورت با آب سرد شسته شود.

خواص رز محمدی
یک قاشق چای خوری زعفران را به شکل اصولی دم نمایید و سپس با نصف لیوان گلاب مخلوط نمایید. مخلوط را بر روی صورت بگذارید و ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه، صورت را با آب سرد بشویید. مخلوطی از یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تهیه کنید. ترکیب نامبرده را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی صورت بگذارید.

از بین بردن باکتری پوست صورت

گلاب یک تونر عالی و طبیعی است که شرایط و ویژگی های سایر تونرها را ایجاد می کند. تونرها سبب از بین رفتن باکتری و آبرسانی به پوست می شود. این تونر شرایط مطلوب پاکسازی پوست را فراهم می کند.
برای پوست های چرب می توان یک ماسک با ۳۰ میلی لیتر گلاب و ۵ میلی لیتر سرکه سیب تهیه کنید. مخلوط تهیه شده را بر روی پوست بگذارید. بعد از ماساژ دورانی محلول بر روی پوست، صورت را بشویید یا با دستمال تمیز پاک کنید.

  •  آرون گروپس

گلاب و رفع خستگی روحی
۳۰ میلی لیتر گلاب و ۵ میلی لیتر گلیسیرین یک ماسک عالی برای پوست های خشک می باشد. مخلوط تهیه شده را بر روی پوست بگذارید و بمالید. بعد از چند دقیقه می توان مخلوط را با دستمال تمیز کرد.

آبرسانی به پوست

آبرسانی به پوست اهمیت زیادی دارد. گلاب شرایط آبرسانی به پوست را ایجاد می کند. از این رو برای بهبود خشکی پوست مورد توجه قرار می گیرد.

ماسک تهیه شده برای آب رسانی به پوست با مخلوطی از روغن زیتون و گلاب تهیه می شود. برای روغن زیتون نسبتی برابر با یک قاشق غذاخوری و برای گلاب سه قاشق غذاخوری را در نظر بگیرید. مخلوط را بر روی پوست قرار دهید و پس از ۲۰ دقیقه آن را از صورت پاکسازی نمایید.

فواید گلاب برای پوست

برطرف کننده پف زیر چشم

برای بهره مندی از این فواید گلاب, باید مقداری دستمال کاغذی یا پنبه را به گلاب آغشته سازید. آن گاه پنبه ها را بر روی چشم ها قرار دهید. همان طور که قبلاً نیز گفته شد، گلاب دارای خاصیت ضد التهابی است. به همین خاطر به عنوان ماسک رفع پف زیر چشم شناخته می شود.

درمان مناسب برای پوست های حساس

برای برطرف کردن حساس بودن پوست بهتر است گلاب را با سرکه مخلوط و بر روی صورت اعمال کنید. بعد از ۱۵ دقیقه می توانید صورت خود را پاک کنید.

برای تهیه ماسک مخلوطی از عسل، خیار له شده و گلاب را با هم میکس و برای این مخلوط نسبت های۲ قاشق غذاخوری برای عسل، نصف خیار و  یک قاشق غذاخوری گلاب را رعایت کنید.

خواص گلاب

درمان موثر برای چربی پوست

برای کم شدن و از بین رفتن چربی پوست باید سرکه و گلاب را با نسبت های به ترتیب یک قاشق غذاخوری و نصف فنجان تهیه و میکس نمایید. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می توانید مواد را از روی صورت خود بشویید و تاثیر ماسک را بر روی صورت ببینید.

جوان کردن پوست

برای شادابی و جوانی پوست از خواص گلاب کمک بگیرید. زمانی که گلاب رادیکال های آزاد را از بین می برد، پیری و چین و چروک را به تعویق می اندازد و این موضوع را به شدت کاهش می دهد.

عسل و گلاب را به ترتیب با نسبت های ۴ قاشق غذاخوری و ۳ قاشق غذاخوری مخلوط نمایید. بعد از ۲۰ دقیقه مخلوط را از روی صورت شسته و تاثیر آن را مشاهده کنید. عسل و گلاب یکی از ماسک های روشن کننده پوست می باشند.

بهبود اگزما

برای درمان اگزما می توان از خواص دارویی گلاب استفاده کرد. خواص ضدالتهابی گلاب باعث بهبود بیماری اگزما می گردد.

درمان خشکی پوست با گلاب

بهبود آفتاب سوختگی

با خاصیت خنک بودن خود، سبب رفع حساسیت آفتاب سوختگی می گردد. برای درمان آفتاب سوختگی همواره از مواد خنک استفاده می شود. پوست ملتهب شده در طی این استفاده به حالت اولیه برمی گردد.

برای درمان آفتاب سوختگی بهتر است ماسکی با ریحان کوبیده تهیه کنید. برای این ماسک ۲۰۰ ملی لیتر گلاب را با ۱۵ عدد برگ ریحان خرد شده میکس نمایید. بر روی موضع آفتاب سوختگی بگذارید تا اثر بخش باشد.

نرمی لب

می توانید برای نرم و لطیف شدن لب هایتان از فواید گلاب استفاده کنید. در چنین مواردی گلاب را به اندازه یک قاشق چای خوری وشکر را یک دوم قاشق چای خوری برداشته و  با هم حل سازید. این ماسک لب باید حدود ۱۵ دقیقه بر روی لب باقی بماند.

از بین بردن ترک لب با رز محمدی

برطرف کردن موهای زائد

برای از بین بردن موهای زائد، گلاب را با زاج به کار ببرید. برای تهیه این ماسک فوق العاده از ۳ قاشق غذاخوری گلاب با حدود یک دوم قاشق چای خوری پودر زاج بهره مند شوید. در ادامه برای اثر بخشی بیشتر از حدود ۲ قطره روغن زیتون استفاده کنید. مواد را با هم مخلوط و سپس بر روی ناحیه موی زائد بمالید. یک ساعت منتظر بمانید و آن گاه مخلوط را از روی صورت با آب سرد بشویید.

خواص گلاب

تقویت مو

خواص گلاب از ریزش مو جلوگیری می کند. بهتر است پوست سر خود را با گلاب آغشته و ماساژ دهید. بعد از یک ساعت موهای خود را با شامپو و آب گرم بشویید. برای درمان شوره سر به گلاب متوسل شوید.

تقویت مو با گلاب

ژل آلوئه ورا را با گلاب مخلوط و این ماسک مو را به مدت کافی(حدود یک ساعت) بر روی مو بگذارید. این ماسک یک نرم کننده فوق العاده طبیعی برای موهای شماست. موهای خشک با این ماسک مو، نرمی لازم را به دست می آورند.

رشد و جلوگیری از ریزش مو با گلاب

فواید گلاب برای زنان باردار

از گلاب به عنوان یک درمان موثر برای کنترل استرس در زنان باردار استفاده می شود. ضمن اینکه بوی خوش آن برای درمان میگرن و سردرد مفید است. اگر دچار یبوست در بارداری هستید، برای درمان به خواص گلاب امیدوار باشید. چون این عصاره به هضم غذا کمک می کند. ضمن اینکه برای درمان بواسیر و معده درد نیز در زنان باردار توصیه می شود.

درمان سردرد با گلاب

بر روی خلقیات به هم ریخته یک زن باردار موثر است و به او آرامش می دهد.

درمان سوختگی نوزاد

رفع التهاب از خواص گلاب می باشد. به همین خاطر برای درمان سوختگی پای نوزاد از آن استفاده می شود. بوییدن گلاب نیز خوابی راحت و آرام را برای کودک فراهم می کند. افرادی که به بی خوابی دچار هستند، از این فواید گلاب برای آرامش و کاهش استرس استفاده می کنند.

خواص خنک کنندگی گلاب

درمان سرماخوردگی

گلاب قدرت شما را از نظر سیستم ایمنی بدن بالا می برد. برای درمان گلودرد و سرماخوردگی موثر است. ضمن اینکه نباید از نقش آنتی بیوتیکی گلاب غافل شد.

سایر خاصیت های گلاب

درمان یبوست و نفخ

برای درمان یبوست کاربردی است و خواص ملین کنندگی دارد. در واقع روده را از نظر حرکتی ضمانت می کند. برای درمان نفخ و زخم معده به کار می رود.

درمان بیماری چشم با خواص گلاب

رفع خستگی چشم و بهبود بینایی

استفاده از گلاب به عنوان قطره شست و شوی چشم و برای بهبود بینایی نیز می تواند موثر باشد، البته برای افرادی که دارای آلرژی هستند، توصیه نمی شود و ممکن است با عوارضی همراه باشد. استفاده از گلاب همچنین برای پیشگیری از  مبتلا شدن به بیماری های چشمی همچون آب مروارید و دژنراتیو ماکولا می تواند مورد استفاده قرار گیرد، مصرف گلاب به منظور رفع خستگی چشم برای کسانی که ساعت ها مقابل کامپیتور می نشینند، نیز مفید می باشد.

گلودرد و سرماخوردگی

گلاب از خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده برخوردار است، از این رو مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می باشد، حال استفاده از آن برای پیشگیری از گلودرد و سرماخوردگی نیز موثر است و می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

فواید گلاب

قلب و فشار خون

همانطور که گفتیم؛ گلاب خاصیت ضد التهابی دارد، بنابراین مصرف آن به منظور پایین آوردن فشار خون بالا فایده زیادی دارد و نیز از این خاصیت آن برای تقویت قلب، درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار داد.

افسردگی، آلزایمر و استرس

استفاده از بخور گلاب به منظور ایجاد احساس آرامش بخش بسیار موثر است، ضمن اینکه می تواند از مبتلا شدن به آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند؛ بیماری آلزایمر در اثر تاثیر پروتئین آمیلوئید بر عملکرد مغز ایجاد می شود و گلاب با جلوگیری از فعالیت و عملکرد این پروتئین می تواند از ابتلا به آن جلوگیری نماید.

همچنین گلاب خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب دارد و حتی می تواند در بدن تاثیری همچون قرص های دیازپام ایجاد نماید.

فواید آرامش بخش بودن گلاب در زمینه سلامتی اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه متخصصان طب سنتی نیز این عصاره خوشبو را به عنوان داروی آرام بخش در نظر می گیرند. افرادی که با مشکلات بی خوابی مواجه هستند، از طبع گرم و تر گلاب برای خوابیدن بهره می برند. چون متخصصان طب سنتی بر این باورند که عدم تمرکز در حین خواب یا بی نظمی و اختلال در خواب در پی استرس و سردی مغز رخ می دهد. بنابراین طبع گرم و تر گلاب می تواند درمان مناسبی برای سردی مغز باشد. معمولاً مقداری از گلاب (در حد چند قطره) برای درمان به بالشت فرد بی خواب زده می شود و یا گاهی مقداری از آن به نوک بینی فرد دچار اختلال خواب زده می شود. این عصاره برای پیشگیری از بیماری آلزایمر نیز به کار می رود.

ارزش غذایی گلاب و ترکیبات موجود در آن

گلاب دارای مقدار زیادی از ویتامین های C و E و پکتین، تانن، گرانتول، سیترنلول، استاروپنین و فنیل اتانول می باشد، ضمن اینکه گلیکوزید ها، ترپن ها، فلاوونوئید ها و آنتوسیانین ها و غیره جزو ترکیبات مفید موجود در این ماده غذایی می باشند؛ به طور کلی ارزش غذایی گلاب شامل ۸۰ کالری انرژی، ۲۱ گرم کربوهیدرات و ۲۰ گرم شکر می باشد.

خاصیت گلاب

امیدواریم توضیحات کاملی در مورد فواید گلاب ارائه کرده باشیم. برای بهره مندی از فواید گلاب حتماً از نوع خالص و طبیعی آن استفاده نمایید تا در این صورت نتیجه آن را در کمترین زمان ممکن مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *